Het werkveld jeugd staat onder druk: het aantal cliënten stijgt, de zorgvragen worden complexer en door een personeelstekort is er minder ruimte om startende professionals in te werken. Het gevolg hiervan is een verhoogd risico op uitval van jeugdprofessionals binnen twee jaar na afstuderen. Zij zoeken een andere baan of krijgen een burn-out. Het is belangrijk om deze neerwaartse spiraal te keren en de weerbaarheid van jeugdprofessionals te vergroten, zodat zij meer voldoening ervaren in hun werk en de kwaliteit van hulpverlening verbeteren.

Dit onderzoek is gericht op het versterken van de weerbaarheid van startende jeugdprofessionals op basis van zingeving in werk, om de uitval van startende jeugdhulpverleners tegen te gaan. Zinvol of betekenisvol werk staat in relatie met bevlogenheid, werkplezier en vakmanschap en dit zouden beschermende factoren tegen uitval kunnen zijn. Er wordt nauw samengewerkt met de belanghebbenden in de jeugdhulpverleningspraktijk - studenten, startende en ervaren jeugdprofessionals en hun leidinggevenden -, omdat de kennis en expertise van deze deelnemers als onmisbaar worden gezien.

Praktijkervaringen

In 2023 is een literatuuronderzoek gestart naar de relatie tussen weerbaarheid in de jeugdhulpverlening en zingeving in werk. Dit wordt in 2024 gevolgd door focusgroepinterviews met studenten Pedagogiek van HZ University of Applied Sciences, startende jeugdhulpverleners, ervaren jeugdhulpverleners en leidinggevenden van jeugdhulporganisaties in Zeeland. Verdiepende interviews met studenten, starters en jeugdprofessionals die binnen drie jaar na afstuderen gestopt zijn, bieden aanvullend inzicht in praktijkervaringen op dit gebied.

Op basis van de resultaten van het literatuuronderzoek en de (focusgroep)interviews wordt in 2024-2025 een onderwijsinterventie ontwikkeld, door een actiegroep bestaande uit vertegenwoordigers van de belanghebbenden: studenten, startende en ervaren jeugdprofessionals, leidinggevenden en onderwijsprofessionals. In 2025-2026 wordt deze onderwijsinterventie ingezet op de HZ University of Applied Sciences en wordt de impact daarvan op studenten en startende jeugdprofessionals onderzocht. De onderzoeksresultaten leiden tot conclusies die direct toepasbaar zijn in het onderwijs en de praktijk.

Lees hier een interview met Sterre over haar onderzoek.

Onderzoeksgroep

Excellence and Innovation in Education

Bekijk onderzoeksgroep

Gerelateerde projecten

Breindiversiteit 

Breindiversiteit (of neurodiversiteit) houdt in dat hersenen zich op verschillende manieren kunnen…
Kinderen die hun hand opsteken in de les

Landelijk Expertisecentrum PO-VO

LEPOVO is het Landelijk Expertisecentrum PO-VO. Het voorziet in de behoefte aan meer inhoudelijke…

Meerwaarde van pedagogen in de klas

De belangrijkste taak van professionals die met jeugdigen samenwerken, is wellicht het bieden van…

ZEEKRAAL

Het project Zeekraal heeft laten zien dat gevestigde spelers de eerste fase van de totstandkoming…
Kinderen die hun hand opsteken in de les

Werkplaats Onderwijs - Onderzoek Hoogbegaafdheid Zeeland

Verschillende Zeeuwse onderwijsinstellingen zien het belang van het laten aansluiten van onderwijs…

Werkplaats Onderwijs - Onderzoek Leesvaardigheid Zeeland

In de werkplaats onderwijsonderzoek leesvaardigheid werken we samen met alle onderwijskolommen en…

Platform Leiderschap in het onderwijs

Vroeger was schoolleider een hiërarchische functie waarin vooral individuen werden aangestuurd. In…

Zeeuwse leerlingen uit het voortgezet onderwijs en de lerarenopleiding

Het lerarentekort in zowel het primair als het voortgezet onderwijs vormt in Zeeland net als in…

Zorginstelling als professionele leergemeenschap

De zorg in Zeeland staat voor drie uitdagingen: tot 2030 komen er steeds meer oudere mensen (27,7…