LEPOVO is het Landelijk Expertisecentrum PO-VO. Het voorziet in de behoefte aan meer inhoudelijke en thematische verdieping rond de overgang van primair naar voortgezet onderwijs. Het LEPOVO wil bijdragen aan een verdere verbetering van het (opleidings)onderwijs aan acht- tot veertienjarigen. Het Expertisecentrum biedt (aanstaande) leraren en andere onderwijsprofessionals kennis die bijdraagt aan een ononderbroken ontwikkeling en het bevorderen van gelijke kansen voor deze leerlingen.

Het LEPOVO is opgebouwd rondom drie onderzoekslijnen:

  1. volgen van acht- tot veertienjarigen in hun ontwikkeling;
  2. creëren van rijke kansen in de overgang po-vo;
  3. opleiden over de grenzen van po-vo heen.

Patrick van Schaik is als lector verantwoordelijk voor de derde onderzoekslijn. Samen met binnenkringleden die bestaan uit (docent-)onderzoekers van verschillende hogescholen en een curriculumexpert van het SLO zijn binnen deze onderzoekslijn drie onderzoeken in voorbereiding. Deze zullen in september 2024 van start gaan.

Ten eerste brengen we in een brede inventarisatie in beeld welke initiatieven er zijn bij zowel pabo's als tweedegraads lerarenopleidingen om over de grenzen van hun eigen sector op te leiden. Uit een eerste verkenning weten we al dat we te maken hebben met een zeer breed spectrum: van niets tot aan opleidingen met bi-diplomering. Ten tweede doen we hetzelfde voor de schil aan opleidingen rondom de lerarenopleidingen, zoals de masters Educational needs, Pedagogiek et cetera. De derde onderzoeksvraag betreft welke opleidingsvraagstukken komen vanuit de praktijk van het onderwijs aan tien- tot veertienjarigen of junior colleges in al zijn varianten.

Splitsing pabo's?

Dit voorjaar nam de Tweede Kamer een motie aan om de pabo te splitsen in een Jonge Kind- en Oude Kind-variant. Namens zowel het LEPOVO als het LEJK (Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind) schreef Patrick van Schaik een brief aan de Tweede Kamer waarin de beide centra hun bezwaren uiten tegen de voorgenomen splitsing. Deze brief is hier na te lezen.

Meer weten? Volg de ontwikkelingen op www.lepovo.nl

Onderzoeksgroep

Excellence and Innovation in Education

Bekijk onderzoeksgroep

Gerelateerde projecten

Weerbaarheid jeugdprofessionals door zingeving in werk

Het werkveld jeugd staat onder druk: het aantal cliënten stijgt, de zorgvragen worden complexer en…

Meerwaarde van pedagogen in de klas

De belangrijkste taak van professionals die met jeugdigen samenwerken, is wellicht het bieden van…
Kinderen die hun hand opsteken in de les

Werkplaats Onderwijs - Onderzoek Hoogbegaafdheid Zeeland

Verschillende Zeeuwse onderwijsinstellingen zien het belang van het laten aansluiten van onderwijs…

Werkplaats Onderwijs - Onderzoek Leesvaardigheid Zeeland

Leesvaardigheid is van groot belang in je schoolloopbaan en om je te kunnen redden in onze…

Platform Leiderschap in het onderwijs

Vroeger was schoolleider een hiërarchische functie waarin vooral individuen werden aangestuurd. In…

Zeeuwse leerlingen uit het voortgezet onderwijs en de lerarenopleiding

Het lerarentekort in zowel het primair als het voortgezet onderwijs vormt in Zeeland net als in…

Zorginstelling als professionele leergemeenschap

De zorg in Zeeland staat voor drie uitdagingen: tot 2030 komen er steeds meer oudere mensen (27,7…

Professionele ruimte in het voortgezet onderwijs

Het Zeeuwse Schoolleidersplatform (ZSP) is een overleg- en leernetwerk met daarin…

Begeleiding van profielwerkstukken

In het voortgezet onderwijs is het profielwerkstuk (pws) voor havoleerlingen verplicht. Scholen…