Het Zeeuwse Schoolleidersplatform (ZSP) is een overleg- en leernetwerk met daarin vertegenwoordigende schoolleiders van alle Zeeuwse scholen voor vo, mbo en hbo. Doel van het ZSP is het gezamenlijk optrekken in regionale uitdagingen, met en van elkaar leren en samen professionaliseren in het leiding geven aan een school als lerende gemeenschap.
Het platform als lerend netwerk steunt op drie pijlers: samen professionaliseren in 1) leidinggeven aan personeel; 2) leidinggeven aan innovatie en 3) onderzoeksmatig werken. Een grote gezamenlijke uitdaging is het ook in Zeeland knellende lerarentekort.
Daarom is in de combinatie van de pijlers 1 en 3 samen stilgestaan bij het thema professionele ruimte. Professionele ruimte is immers van belang voor het werven én met name het behouden van mensen, omdat we uit onderzoek weten dat leraren (en andere onderwijsprofessionals) die in hun werk professionele ruimte ervaren, geneigd zijn om te blijven én positief bij te dragen aan schoolontwikkeling. Een ervaren gebrek aan professionele ruimte is daarentegen een belangrijke reden voor leraren om hun school of het onderwijs te verlaten.
Onze benadering van professionele ruimte (van leraren) gaat twee kanten op. Aan de ene kant gaat het over de ruimte voor leraren om te professionaliseren, leren en ontwikkelen in zowel formele als non-formele vormen, waarbij eigenaarschap, zeggenschap over de invulling en hun affiniteit belangrijke elementen zijn. Aan de andere kant gaat professionele ruimte ook om de ruimte die er is om expertise en affiniteit in te zetten voor bijvoorbeeld schoolontwikkeling, begeleiden van collega’s, teacher leadership of ontwikkeltaken. Daarnaast spreken we in drie werkwoorden over het begrip professionele ruimte: ervaren, creëren en benutten in een voortdurend samenspel tussen leraren en leidinggevenden.
In het schooljaar 2024-2025 zullen lector Petra Poelmans (Hogeschool Rotterdam) en lector Patrick van Schaik (HZ University of Applied Sciences) samen met de leden van het ZSP onderzoek doen naar hoe de professionele ruimte van leraren wordt gecreëerd, ervaren en benut, welke verbeterpunten daaruit voortkomen en welke implicaties dat heeft voor leiderschap. Het onderzoek zal worden uitgevoerd door middel van collegiale consultaties.