Verschillende Zeeuwse onderwijsinstellingen zien het belang van het laten aansluiten van onderwijs op de behoeften van hoogbegaafde leerlingen en studenten, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het label ‘hoogbegaafdheid’ is echter niet altijd voldoende om de problematiek en behoeften van individuele leerlingen en studenten te begrijpen. Specifieke leerbehoeften van hoogbegaafde leerlingen en studenten zijn vaak lastig te integreren in het reguliere onderwijsprogramma, waardoor het voor collega’s een uitdaging kan zijn om hiermee om te gaan. Daarom is hier gezamenlijk onderzoeksmatig aan werken belangrijk.

Docent-onderzoeker Rianne van der Feen- Kooiman van het lectoraat Excellence and Innovation in Education heeft in dat verband het initiatief genomen tot het oprichten van de Werkplaats Onderwijs - Onderzoek Hoogbegaafdheid Zeeland. De werkplaats is een leer- en onderzoeksnetwerk waarin onderwijsprofessionals uit het Zeeuwse primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo en hoger beroepsonderwijs samen optrekken met het volgende doel: een bijdragen leveren aan een transitie in het onderwijs om kansengelijkheid aan alle leerlingen/studenten te bieden door ervaring en praktijkkennis te koppelen aan kennis uit (praktijkgericht) onderzoek en te leren met en van elkaar voor een betere aansluiting van ons onderwijs op de behoeften van hoogbegaafde leerlingen en studenten. Twee zaken staan centraal: 1) een doorgaande lijn voor hoogbegaafde leerlingen en studenten (ondersteunen bij belemmeringen en talentontwikkeling stimuleren) en 2) het effectief meekrijgen van collega’s.

Participatief actieonderzoek

Daarvoor zijn deelonderzoeksvragen geformuleerd aan de hand waarvan samen leren, samen onderzoeken, evalueren en samen implementeren (in de vorm van participatief actieonderzoek) geïnitieerd en gecoördineerd worden. Op dit moment heeft de werkplaats 43 leden en een kernteam van zes leden.

In januari 2024 vond een startsymposium plaats met een keynote van Marjolijn van Weerdenburg (projectleider IMAGE, een impactonderzoek dat onder andere in kaart brengt wat de impact is van activiteiten die uitgevoerd worden om onderwijs aan begaafde leerlingen te verbeteren) en twee inspiratiesessies. Inmiddels is er een tweede bijeenkomst geweest in mei waar een start gemaakt is met een SWOT-analyse van de eigen instelling.

De data voor de bijeenkomsten in het studiejaar 2024-2025 zijn bekend. Wil je meer weten of meedoen? Neem dan contact op met Rianne: rianne.van.der.feen@hz.nl.

Onderzoeksgroep

Excellence and Innovation in Education

Bekijk onderzoeksgroep

Gerelateerde projecten

Weerbaarheid jeugdprofessionals door zingeving in werk

Het werkveld jeugd staat onder druk: het aantal cliënten stijgt, de zorgvragen worden complexer en…

Breindiversiteit 

Breindiversiteit (of neurodiversiteit) houdt in dat hersenen zich op verschillende manieren kunnen…
Kinderen die hun hand opsteken in de les

Landelijk Expertisecentrum PO-VO

LEPOVO is het Landelijk Expertisecentrum PO-VO. Het voorziet in de behoefte aan meer inhoudelijke…

Meerwaarde van pedagogen in de klas

De belangrijkste taak van professionals die met jeugdigen samenwerken, is wellicht het bieden van…

ZEEKRAAL

Het project Zeekraal heeft laten zien dat gevestigde spelers de eerste fase van de totstandkoming…

Werkplaats Onderwijs - Onderzoek Leesvaardigheid Zeeland

In de werkplaats onderwijsonderzoek leesvaardigheid werken we samen met alle onderwijskolommen en…

Platform Leiderschap in het onderwijs

Vroeger was schoolleider een hiërarchische functie waarin vooral individuen werden aangestuurd. In…

Zeeuwse leerlingen uit het voortgezet onderwijs en de lerarenopleiding

Het lerarentekort in zowel het primair als het voortgezet onderwijs vormt in Zeeland net als in…

Zorginstelling als professionele leergemeenschap

De zorg in Zeeland staat voor drie uitdagingen: tot 2030 komen er steeds meer oudere mensen (27,7…