Leesvaardigheid is van groot belang in je schoolloopbaan en om je te kunnen redden in onze geletterde samenleving.

Nationale en internationale peilingen laten echter al jarenlang een dalende trend in leesvaardigheid zien. In verschillende leeftijdsgroepen constateren we dat leerlingen onvoldoende in staat zijn tot diep tekstbegrip te komen en teksten kritisch te beoordelen. Uit onderzoek is veel bekend over de elementen die bij kunnen dragen aan goed leesonderwijs, deze kennis bereikt echter de praktijk van het onderwijs nog onvoldoende.

Om een brug te slaan tussen wetenschap en praktijk is in 2022 de Werkplaats Onderwijs – Onderzoek Leesvaardigheid Zeeland gestart. In deze werkplaats werken onderzoekers samen met leerkrachten en andere professionals uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, mbo en de Zeeuwse bibliotheken aan versterking van het leesonderwijs. Op een onderzoeksmatige manier en startend vanuit wetenschappelijke inzichten gaan deelnemers in de werkplaats aan de slag met verbeterplannen voor hun eigen onderwijspraktijk. Als startpunt voor deze interventies is een placemat ontwikkeld waarin een aantal bouwstenen voor goed begrijpend leesonderwijs zijn samengevat. De inhouden van deze placemat zijn grotendeels ontleend aan de publicatie 'De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen' (Houtveen en Van Steensel, 2022).

Kennis- en werksessie

De deelnemers komen zo'n vijf keer per jaar bij elkaar. Zo'n bijeenkomst bestaat altijd uit een kennissessie en een werksessie. De kennissessie wordt verzorgd door een onderzoeker of expert op het gebied van leesonderwijs. Zo zijn er in de afgelopen jaren lezingen verzorgd door: Thoni Houtveen, Anne Helder, Patrick Rooijackers, Suzanne Bogaerds-Hazenberg, Joyce Gubbels, Jacqueline Evers-Vermeul, Mariska Okkinga, Mirjam Snel en Anne van Buul. In de werksessies werken de deelnemers in PLG's samen aan hun eigen verbeterplannen.

Bijzonder aan deze onderzoekswerkplaats is dat hierin leraren uit verschillende onderwijskolommen samenwerken. De ervaringen van de afgelopen jaren laten zien dat dit als zeer verrijkend wordt ervaren. Er is aandacht voor de doorgaande lijn en deelnemers worden zich meer bewust van de stand van zaken in het aanleverend of ontvangend onderwijs.

Deze werkplaats is mogelijk gemaakt door een subsidie van de Gelijke Kansen Alliantie van het ministerie van OCW. In het voorjaar van 2023 zond Omroep Zeeland een korte reportage uit over de Werkplaats. Deze is hieronder te bekijken.

Wil je meer weten over de Werkplaats Onderwijs - Onderzoek Leesvaardigheid, neem dan contact op met de projectleider: Hilde Kooiker (owp.lezen@hz.nl).

Onderzoeksgroep

Excellence and Innovation in Education

Bekijk onderzoeksgroep

Korte reportage onderzoekswerkplaats Zeeland

Video van Omroep Zeeland

Gerelateerde projecten

Weerbaarheid jeugdprofessionals door zingeving in werk

Het werkveld jeugd staat onder druk: het aantal cliënten stijgt, de zorgvragen worden complexer en…
Kinderen die hun hand opsteken in de les

Landelijk Expertisecentrum PO-VO

LEPOVO is het Landelijk Expertisecentrum PO-VO. Het voorziet in de behoefte aan meer inhoudelijke…

Meerwaarde van pedagogen in de klas

De belangrijkste taak van professionals die met jeugdigen samenwerken, is wellicht het bieden van…
Kinderen die hun hand opsteken in de les

Werkplaats Onderwijs - Onderzoek Hoogbegaafdheid Zeeland

Verschillende Zeeuwse onderwijsinstellingen zien het belang van het laten aansluiten van onderwijs…

Platform Leiderschap in het onderwijs

Vroeger was schoolleider een hiërarchische functie waarin vooral individuen werden aangestuurd. In…

Zeeuwse leerlingen uit het voortgezet onderwijs en de lerarenopleiding

Het lerarentekort in zowel het primair als het voortgezet onderwijs vormt in Zeeland net als in…

Zorginstelling als professionele leergemeenschap

De zorg in Zeeland staat voor drie uitdagingen: tot 2030 komen er steeds meer oudere mensen (27,7…

Professionele ruimte in het voortgezet onderwijs

Het Zeeuwse Schoolleidersplatform (ZSP) is een overleg- en leernetwerk met daarin…

Begeleiding van profielwerkstukken

In het voortgezet onderwijs is het profielwerkstuk (pws) voor havoleerlingen verplicht. Scholen…