In de werkplaats onderwijsonderzoek leesvaardigheid werken we samen met alle onderwijskolommen en professionals van andere kenniscentra in de regio.

Vanuit wetenschappelijke kennis en met een onderzoekende aanpak werken de deelnemers aan verbetering van het leesonderwijs in hun eigen onderwijspraktijk om zo de kloof tussen wetenschap en praktijk te overbruggen. Daarnaast is er aandacht voor de doorgaande lijn tussen schooltypen. De werkplaats heeft in een looptijd van twee schooljaren. Het eerste jaar start met verkenning en analyse van de eigen praktijk en het ontwerpen en testen van een interventie. Het tweede jaar staat vooral in het teken van implementatie. De opbrengsten van de onderzoekswerkplaats worden via een website, social media en symposia met een breder publiek gedeeld.

Onderzoeksgroep

Excellence and Innovation in Education

Bekijk onderzoeksgroep

Gerelateerde projecten

Weerbaarheid jeugdprofessionals door zingeving in werk

Het werkveld jeugd staat onder druk: het aantal cliënten stijgt, de zorgvragen worden complexer en…

Breindiversiteit 

Breindiversiteit (of neurodiversiteit) houdt in dat hersenen zich op verschillende manieren kunnen…
Kinderen die hun hand opsteken in de les

Landelijk Expertisecentrum PO-VO

LEPOVO is het Landelijk Expertisecentrum PO-VO. Het voorziet in de behoefte aan meer inhoudelijke…

Meerwaarde van pedagogen in de klas

De belangrijkste taak van professionals die met jeugdigen samenwerken, is wellicht het bieden van…

ZEEKRAAL

Het project Zeekraal heeft laten zien dat gevestigde spelers de eerste fase van de totstandkoming…
Kinderen die hun hand opsteken in de les

Werkplaats Onderwijs - Onderzoek Hoogbegaafdheid Zeeland

Verschillende Zeeuwse onderwijsinstellingen zien het belang van het laten aansluiten van onderwijs…

Platform Leiderschap in het onderwijs

Vroeger was schoolleider een hiërarchische functie waarin vooral individuen werden aangestuurd. In…

Zeeuwse leerlingen uit het voortgezet onderwijs en de lerarenopleiding

Het lerarentekort in zowel het primair als het voortgezet onderwijs vormt in Zeeland net als in…

Zorginstelling als professionele leergemeenschap

De zorg in Zeeland staat voor drie uitdagingen: tot 2030 komen er steeds meer oudere mensen (27,7…