De zorg in Zeeland staat voor drie uitdagingen: tot 2030 komen er steeds meer oudere mensen (27,7 procent van de Zeeuwse bevolking is in 2030 ouder dan 65 jaar) en chronisch zieke mensen (55 procent in 2030) bij, er zijn forse tekorten in bijna alle zorgberoepen (nu werkt een op de zeven mensen in de zorg, bij ongewijzigd beleid is dat een op vier in 2040) en het personeel dat er wel is, is straks anders opgeleid dan nodig is. ‘Kort gezegd: de zorgvraag neemt toe, de arbeidsmarkt wordt steeds krapper en de zorg verandert.’ (Deltaplan Arbeidsmarkt Zorg & Welzijn Zeeland, p. 3)

Deze cijfers vragen om actie en om die reden is het Deltaplan Arbeidsmarkt Zorg & Welzijn Zeeland gemaakt. De kern van dit plan bestaat uit het zo goed mogelijk benutten van het huidige en toekomstige arbeidspotentieel en een belangrijk onderdeel daarvan is het opleiden: ‘Hoe leiden we de professionals goed op en houden we ze fit voor hun werk en hoe zorgen we dat ze een zinvolle loopbaan in onze sector kunnen realiseren?’ (Deltaplan Arbeidsmarkt Zorg & Welzijn Zeeland, p. 3) Zorginstellingen werken hierin samen met elkaar en met het onderwijs.

Binnen een professionele leergemeenschap (PLG) wordt kennis gedeeld en de praktijk van het werk onderzocht en verbeterd. Wanneer een instelling zich kan onderscheiden als PLG, bevordert dat niet alleen het kunnen inspelen op veranderingen maar ook het ervaren van een zinvolle loopbaan, want een PLG bevordert scholing en ontwikkeling van haar leden om zichzelf voortdurend aan te kunnen passen aan een veranderde omgeving. Als een zorginstelling een PLG is, zou dat dus onderdeel kunnen zijn van een oplossing voor de verschillende uitdagingen van de zorg in Zeeland.

Deltaplan Zorg

Op basis van de Scan School als Professionele Leergemeenschap (Schenke e.a., 2015) is door Patrick van Schaik, lector bij het lectoraat Excellence and Innovation in Education, en Petra Poelmans, practor Hybride Leeromgevingen bij Scalda, de Scan Zorginstelling als Lerende Organisatie ontwikkeld. In samenwerking met Viazorg wordt de scan afgenomen bij verschillende zorginstellingen in de provincie Zeeland, waarna de resultaten met elkaar worden besproken en vervolgstappen worden bepaald. Meer info en ontwikkelingen zijn te vinden en te volgen via Anders Denken Anders Doen.

Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door Deltaplan Zorg.

Onderzoeksgroep

Excellence and Innovation in Education

Bekijk onderzoeksgroep

Gerelateerde projecten

Weerbaarheid jeugdprofessionals door zingeving in werk

Het werkveld jeugd staat onder druk: het aantal cliënten stijgt, de zorgvragen worden complexer en…

Breindiversiteit 

Breindiversiteit (of neurodiversiteit) houdt in dat hersenen zich op verschillende manieren kunnen…
Kinderen die hun hand opsteken in de les

Landelijk Expertisecentrum PO-VO

LEPOVO is het Landelijk Expertisecentrum PO-VO. Het voorziet in de behoefte aan meer inhoudelijke…

Meerwaarde van pedagogen in de klas

De belangrijkste taak van professionals die met jeugdigen samenwerken, is wellicht het bieden van…

ZEEKRAAL

Het project Zeekraal heeft laten zien dat gevestigde spelers de eerste fase van de totstandkoming…
Kinderen die hun hand opsteken in de les

Werkplaats Onderwijs - Onderzoek Hoogbegaafdheid Zeeland

Verschillende Zeeuwse onderwijsinstellingen zien het belang van het laten aansluiten van onderwijs…

Werkplaats Onderwijs - Onderzoek Leesvaardigheid Zeeland

Leesvaardigheid is van groot belang in je schoolloopbaan en om je te kunnen redden in onze…

Platform Leiderschap in het onderwijs

Vroeger was schoolleider een hiërarchische functie waarin vooral individuen werden aangestuurd. In…

Zeeuwse leerlingen uit het voortgezet onderwijs en de lerarenopleiding

Het lerarentekort in zowel het primair als het voortgezet onderwijs vormt in Zeeland net als in…

Professionele ruimte in het voortgezet onderwijs

Het Zeeuwse Schoolleidersplatform (ZSP) is een overleg- en leernetwerk met daarin…