Traditioneel beschrijven businessmodellen hoe een ondernemer zich organiseert om winst te maken via de verkoop van producten of diensten. Hoe hoger de waarde die een gast toekent aan deze producten of diensten, hoe hoger de prijs die hij er doorgaans voor over heeft en hoe hoger de inkomsten voor de ondernemer zijn.

Om toekomstbestendig te zijn moeten toeristische bedrijven voortaan rekening houden met een duurzame inrichting van hun businessmodel. Dat betekent dat zij in hun activiteiten en processen rekening houden met hun maatschappelijke verantwoordelijkheid ten aanzien van de mens en zijn leefmilieu, zonder dat dit ten koste gaat van het economische verdienmodel.

De duurzame ondernemer streeft niet alleen naar financiële meerwaarde, maar wil via zijn onderneming ook waarde creëren die de mens en de natuur ten goede komen. De mens betreft in dat geval niet alleen zijn gasten, maar ook zijn personeel, de toeleveranciers, omwonenden en iedereen die direct of indirect impact ervaart van de ontplooide bedrijfsactiviteiten. De natuur betreft zowel het groen op de bedrijfsterreinen als de natuur erbuiten als het welzijn van de dieren die deel uitmaken van het bedrijfsproces.

Twee afleveringen van de Zeeuwse toerisme-podcast gaan over het verduurzamen van toeristische accommodaties.

In de eerste aflevering vertelt Diana Korteweg Maris van HZ Kenniscentrum Kusttoerisme over de vrijetijdssector in Zeeland en waarom verduurzaming hiervan belangrijk is.

In de tweede aflevering lichten Ageeth van Maldegem en Frank Peeters van HZ Kenniscentrum Ondernemen en Innoveren toe hoe Zeeuwse ondernemers verduurzaming concreet aanpakken en zo inspiratievoorbeelden voor anderen creëren.

In onderstaand webinar schetst Ageeth hoe de inspiratievoorbeelden passen binnen een breder, theoretisch model van duurzame ondernemerspraktijken.

De ondernemers komen zelf aan het woord in tien inspiratievideo’s die voor iedere ondernemer in de Zeeuwse, toeristische sector een must-see zijn.

Om investeringen in duurzaam ondernemen te betalen kan de ondernemer gebruikmaken van een breed scala aan financieringsinstrumenten.

Onderzoeksgroepen

HZ Kenniscentrum Kusttoerisme

Bekijk onderzoeksgroep

HZ Kenniscentrum Ondernemen en Innoveren

Bekijk onderzoeksgroep

Webinar Duurzame bedrijfsmodellen

Lector Ageeth van Maldegem geeft uitleg over duurzame bedrijfsmodellen in de Zeeuwse toeristische sector

Gerelateerde projecten

CBCI - Circular Bio-based Construction Industry

Het Interreg 2 Zeeën-project Circular Biobased Construction Industry (CBCI) onderzoekt hoe je…
Gekleurde strandhuisjes op het strand

FACET

Circulair ondernemerschap is van groot belang in de toeristische sector, waar de wensen van gasten…
Opspattend water

FRESH4Cs

De Water Technology Research Group werkt aan een Interreg 2 Zeeën-project genaamd FRESH4Cs; een…

Kansen van robotisering voor Zeeland

Robotisering is een fenomeen dat veel aandacht krijgt in de media en nauwgezet onderzocht wordt…
Twee studenten die kletsen in het HZ gebouw in Middelburg

Minor Fit for the Future

Een Facilitator of Change maakt impact door wenselijke en strategische verbeteringen te vinden en…

Toeristisch vervoer 2.0- een integraal onderzoek naar mobiliteitsissues en aanverwante inzichten

'''Toeristische en recreatieve activiteiten''' horen bij de provincie Zeeland. Het zijn…
Windmolens bij de Zeeuwse kust

Z-GRID

De afgelopen 10 – 20 jaar is hard gewerkt aan technische innovaties rond energieproductie,…

Database vrijetijdsaanbod Zeeland

De database vrijetijdsaanbod geeft inzicht in de aard, spreiding en omvang van het Zeeuwse…

Inwonersonderzoek Zeeland 2022

Jaarlijks vinden miljoenen overnachtingen plaats in Zeeland. De laatste jaren is de publieke opinie…

GPS-data

In de afgelopen jaren is gebleken dat GPS-data veel inzicht kunnen bieden in bezoekersstromen:…