Als kennisinstituut focust de HZ zich op praktijkgericht onderwijs én onderzoek. Het onderwijs en onderzoek werken op verschillende manieren samen binnen de HZ. Onderzoekers van de lectoraten en kenniscentra organiseren gastlessen, minoren en keuzevakken bij de bacheloropleidingen. Ze verrijken het onderwijs met real-life casuïstiek. Studenten lopen op hun beurt stage bij de lectoraten. Maar er zijn plannen om de samenwerking tussen onderzoek en onderwijs nog meer te versterken.

Binnen de HZ zijn er 15 lectoraten en 3 kenniscentra. Een lectoraat staat onder leiding van een lector en heeft een vierjarig plan met verschillende onderzoekslijnen. Een kenniscentrum wordt geleid door een coördinator en focust zich vooral op vragen vanuit het werkveld. De lectoraten en kenniscentra doen onderzoek op de thema’s water, energie, vitaliteit en op het gebied van voedsel en de biobased economy. De onderzoeksgroepen zijn ingedeeld in twee Applied Research Centra (ARCs), TWE en Vitality. Het ARC TWE staat voor Technology Water Environment en het ARC Vitality focust zich op brede welvaart in de regio. De pijlers van onderzoek en onderwijs werken op verschillende manier met elkaar samen.

De samenwerking tussen onderzoek en onderwijs geeft een goede mix. De docenten bewaken de kwaliteit van het onderwijs en wij brengen vanuit onderzoek verrijkende en verdiepende kennis.

Onderzoekers uit de lectoraten geven gastlessen in het onderwijs

Eén van de manieren waarop de onderzoeksgroepen samenwerken met het onderwijs is door gastlessen te verzorgen. “Binnen onderzoek zit je altijd op de grens van wat we wel weten en nog net niet weten,” vertelt Olaf Timmermans, lector Healthy Region en leading lector ARC Vitality. “Die grens schuift iedere keer op en juist die state-of-the-art kennis willen we via het curriculum met studenten delen.” Zo’n gastles kan gaan over onderzoeksmethodes of juist meer vakinhoudelijk. De inhoud van de gastlessen wordt altijd afgestemd met de desbetreffende docent, zodat de les goed aansluit bij het curriculum van de opleiding. “Dat geeft een goede mix,” zegt Olaf, “want de docenten bewaken de kwaliteit van het onderwijs en wij brengen vanuit onderzoek verrijkende en verdiepende kennis.”

Onderzoekers van het lectoraat Healthy Region geven bijvoorbeeld gastlessen over preventie van gezondheidsproblematiek aan studenten van de bacheloropleiding Verpleegkunde (HBO-V). Associate lector Tanja Moerdijk van het lectoraat Marine Biobased Chemie geeft inspiratielessen aan de bacheloropleiding Global Project and Change Management. Onderzoekers van het lectoraat New Business Models geven gastlessen over onderzoeksmethodieken bij de bacheloropleiding Tourism Management en lessen over impact meten aan studenten van de deeltijdopleiding Social Work en vierdejaarsstudenten van de bacheloropleidingen Commerciële Economie en Bedrijfskunde. Bij de opleiding Global Project and Change Management worden ook gastlessen gegeven vanuit het lectoraat Aquaculture in Delta Areas.

Studenten lopen stage bij de lectoraten en kenniscentra

Studenten uit de bacheloropleidingen kunnen stagelopen bij verschillende lectoraten binnen de HZ. Tijdens deze stage werken studenten aan hun beroepsproduct en doen ze werkervaring op. “In mijn optiek kan het niet zo zijn dat er onderzoeksactiviteiten zijn waar geen studenten aan meewerken,” zegt Olaf. Bij onderzoeksprojecten van het lectoraat Healthy Region nemen studenten een deel van de dataverzameling op zich of nemen kwalitatieve interviews af. Volgens Jasper van Houcke, lector Aquaculture in Delta Areas en leading lector ARC TWE, is het stagelopen bij een onderzoeksgroep net zoals stagelopen bij een bedrijf. “We nemen de studenten echt mee,” vertelt Jasper. "De studenten werken in het lab, gaan het veld in en werken aan de experimenten waar de onderzoeksgroepen op dat moment mee bezig zijn."

Door de real-life casuïstiek leren studenten het werkveld beter kennen. Zij maken kennis met de verschillende facetten van een casus om deze beter te kunnen doorgronden. Wij stimuleren creativiteit in het vinden van oplossingen voor de casussen.

Onderzoeksgroepen verrijken het onderwijs met real life casuïstiek

Het onderzoekt voedt en verrijkt het onderwijs met real life casuïstiek uit het bedrijfsleven. Volgens Tanja plukken zowel de studenten als het bedrijfsleven de vruchten van deze samenwerking. “Studenten gaan aan de slag met real life casuïstiek waarbij een onderzoeksgroep of onderneming écht iets aan de resultaten heeft,” zegt Tanja. “Dat maakt het leerproces zoveel actueler en tastbaarder. Een student heeft dan meer de drive om aan de slag te gaan met de leerstof en haalt zo goede resultaten.” Ageeth van Maldegem, lector New Business Models, is het hiermee eens. “De studenten leren het werkveld beter kennen,” vertelt ze. “Zij maken kennis met de verschillende facetten van een casus om deze beter te kunnen doorgronden. Wij stimuleren creativiteit in het vinden van oplossingen voor de casussen.”

Het promotieonderzoek van Sybren Slimmen van het lectoraat Healthy Region is gericht op de invloed van interacties in de sociale omgeving op het mentaal welbevinden van jongvolwassenen. Het onderzoek zorgt voor een domeinoverstijgende verbinding tussen onderzoek en onderwijs. Inzichten uit het traject worden direct gedeeld door middel van participatie in werkgroepen rondom studentenwelzijn met onder andere Dienst Onderwijs, Onderzoek en Kwaliteit (DOOK), decanen en studentpsychologen. Dit zorgt voor directe implementatie van actuele kennis. Daarnaast creëert deze onderzoekslijn meerdere afstudeermogelijkheden voor zowel HBO-afstudeerstudenten als masterstudenten van Universiteit Antwerpen, met unieke interacties tussen hogeschool en universiteit.

Een mooi voorbeeld is het project ENSURE van het lectoraat Healthy Region. Het doel van dit project was om de omstandigheden aan te pakken die mensen kwetsbaar maken door een proactieve werkwijze en de inzet van een innovatieve peer-to-peer-methodiek. In samenwerking met de gemeente Middelburg heeft het lectoraat een maatjesproject uitgevoerd. Hierin werden HZ-studenten gekoppeld aan Middelburgse statushouders. Binnen dit project werd ook een model ontwikkeld op basis waarvan toekomstige peer-supporters getraind en begeleid worden in die rol. Dit model is geïmplementeerd in het Student Succes Centrum (SSC), waarin studenten (buddy’s) worden getraind om andere studenten met eventuele hulpvragen te ondersteunen en waar nodig naar de juiste personen door te verwijzen.

Een ander voorbeeld is het VOLTA-project (Voedselproductie Op Zee: naar een Laagtrofische Aquacultuur) van het lectoraat Aquaculture in Delta Areas. Hierin wordt het thema smart farming (datagedreven kweek) onderzocht. Een samenwerking met de bacheloropleiding Watermanagement is de voor de hand liggende link. Maar in dit project werken juist studenten van de studierichting Data Scientist (DS) van de opleiding HBO-ICT mee. Deze studenten zetten hun kennis en kunde in om slimme sensoring en satellietgegevens te analyseren.

Nog een voorbeeld komt uit het lectoraat Marine Biobased Chemie. Binnen een van de onderzoeksgroepen wordt een biopolymere coating voor voedsel ontwikkeld. Deze eetbare coating is gemaakt van zeewier, maar moet aan dezelfde functionele eigenschappen als een plastic verpakking voldoen. De coating moet komkommers of appels lekker vers en knapperig houden. Deze casus is ingebracht in de bacheloropleiding Circulaire Chemie om het reguliere curriculum over polymeren te verrijken.

Ieder jaar nemen vierdejaarsstudenten van de opleidingen Commerciële Economie en Bedrijfskunde deel aan de studentjury van de Zeeuwse Innovatieprijs Emergo. De vakjury, samen met de studentjury, reikt de prijs uit aan de Zeeuwse ondernemer of Zeeuwse organisatie met de meest aansprekende innovatie. De studenten bezoeken de vijf genomineerde bedrijven om hun oordeel op de beoordelingscriteria te kunnen geven. Zo komen studenten rechtstreeks in contact met ondernemers en zien ze hoe innovatie in de praktijk werkt. Het lectoraat New Business Models faciliteert deze samenwerking met de opleidingen samen met het Kenniscentrum Ondernemen en Innoveren (KCOI). Ook Impuls Zeeland draagt jaarlijks bij door samen met KCOI studenten te ‘challengen’ op hun beoordeling.

Lectoraten bieden minors en vakken aan

Zowel het lectoraat Healthy Region als het lectoraat Marine Biobased Chemie bieden een eigen minor aan. In de minor Vitale Samenleving, van Healthy Region, leren studenten om Design Thinking toe te passen op sociaal-maatschappelijke problemen. Design Thinking is een stappenplan waardoor studenten buiten de kaders naar complexe problematiek leren kijken. In de minor van het lectoraat Marine Biobased Chemie krijgen studenten te maken met een onderzoeksleerlijn en een ondernemerschaps- of innovatieleerlijn. Binnen de onderzoeksleerlijn leren studenten de vaardigheden die nodig zijn voor praktijkgericht onderzoek. Denk aan het opstellen van onderzoeksvragen en een hypothese, het organiseren van een experiment, het verzamelen en analyseren van data en het rapporten van het onderzoek.

De lectoraten New Business Models en Aquaculture in Delta Areas zijn hoofdleverancier van het praktijkmateriaal voor een aantal keuzevakken bij de opleidingen Commerciële Economie, Bedrijfskunde en Water Management. Dit is een toegankelijke manier om onderzoeksresultaten te implementeren in het onderwijs. “Vanuit onderzoek hebben we een expertrol in het onderwijs,” vertelt Ageeth. “Zo helpen we de studenten.”

De huidige maatschappelijke vraagstukken zijn niet meer monodisciplinair op te lossen. Interdisciplinaire samenwerking is essentieel.

Samenwerking versterken: onderzoeksambassadeur

“We werken continu om de verbinding tussen onderzoek en onderwijs te versterken,” zegt Olaf. Eén van de concrete plannen die nu is uitgezet binnen het domein Health, Education and Wellbeing (HEW) is dat elk opleidingsteam een onderzoeksambassadeur krijgt. Het doel van dit plan is om bij het ontwerpen van het curriculum van de bacheloropleidingen nog meer de verbinding met onderzoek te maken.

Samenwerking versterken: interdisciplinair samenwerken

“De komende jaren willen we aan de slag met interdisciplinair samenwerken tussen verschillende opleidingen en lectoraten,” zegt Tanja. Een mooi voorbeeld van hoe deze ambitie nu al toegepast wordt is de Food Challenge Bus, een initiatief waar de lectoraten van Ageeth en Tanja samenkomen. Studenten van de bacheloropleidingen Chemie en Global Project and Change Management, en de Associate degree-opleiding Food, Business and Innovation (FBI) gingen mee op een tocht langs bedrijven in de provincie. Deze bedrijven dragen real-life casuïstiek aan waar de studenten dan mee aan de slag gaan in hun opleiding.

“De huidige maatschappelijke vraagstukken zijn niet meer monodisciplinair op te lossen,” zegt Jasper. “Interdisciplinaire samenwerking is essentieel.” Bij het lectoraat Aquaculture in Delta Areas wordt er veel samengewerkt met bijvoorbeeld machinebouwers. Onderzoekers van dit lectoraat kijken dan voornamelijk naar de biologische componenten van het project, maar Jasper denkt dat dit ook interessant kan zijn voor studenten van de bacheloropleiding Engineering.

Als onderzoek zijn wij de schakel tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Door de samenwerking met het onderwijs blijven we scherp en behouden we die specialistische rol voor zowel het onderwijs als het bedrijfsleven.

Samenwerking tussen onderwijs en onderzoek is essentieel voor de HZ als kennisinstituut

Om alles nog even op een rijtje te zetten: binnen de HZ werken onderwijs en onderzoek op verschillende manieren samen. Onderzoekers geven gastlessen bij opleidingen, studenten kunnen stagelopen bij de onderzoeksgroepen, de lectoraten en kenniscentra verrijken het onderwijs met real life casuïstiek en ze bieden minors en keuzevakken aan. Toch is er nog ruimte voor verbetering. Zo zijn er plannen om een onderzoeksambassadeur aan te stellen om de verbinding tussen onderwijs en onderzoek te versterken. Ook is er de ambitie om meer interdisciplinair samen te werken tussen verschillende opleidingen en onderzoeksgroepen.

Dankzij de samenwerking tussen onderwijs en onderzoek krijgen studenten state-of-the-art kennis voorgeschoteld en maken ze kennis met real life casuïstiek en toegepaste onderzoeksmethodiek. Voor het onderzoek is de samenwerking al even voordelig. “Als onderzoek zijn wij de schakel tussen het onderwijs en het bedrijfsleven,” vertelt Tanja. “Door de samenwerking met het onderwijs blijven we scherp en behouden we die specialistische rol voor zowel het onderwijs als het bedrijfsleven.”


Laatst aangepast op: 10-10-2024
Delen:

Gerelateerde blogs

Onderzoek

Samenwerking onderwijs en onderzoek: essentieel voor een praktijkgericht kennisinstituut

7 min. Eden van der Moere
Onderzoek

Frank Huijben: "De stap om de cirkel te sluiten, moeten we zetten"

5 min. Eugène de Kok
Onderzoek

De werkdag van onderzoeker Eva Hartog

5 min. Eugène de Kok
Onderzoek

Onderzoek naar jongeren en cultuur: "Je komt meer te weten dan alleen de cijfertjes"

5 min. Eugène de Kok
Onderzoek

Bierbrouwen met regenwater

3 min. Eugène de Kok
Onderzoek

‘Beter inzicht in rioolbeheer zorgt voor betere keuzes’

3 min. Eugène de Kok