Met Commerciële Economie ben je voortdurend bezig om producten en diensten beter te maken. Je verdiept je in het gedrag en de wensen van klanten en bent op de hoogte van de laatste trends. Ook weet je via welke kanalen je jouw doelgroep het beste kunt bereiken. Overal zie je kansen. Jij maakt van organisaties en merken een succes.

Creativiteit en onderzoek

Je bedenkt een nieuw product, komt met een plan om de service te verbeteren of zorgt voor een goed verkopende webwinkel. Jouw creativiteit en nieuwsgierigheid komen daarbij goed van pas. Je beslissingen baseer je op gegevens die je hebt verzameld door onderzoek. Die kennis weet je om te zetten in een toffe marketingcampagne of viral social post. Je houdt goed in de gaten hoe je campagne het doet en stuurt bij waar nodig.

Help organisaties verder

Zorg jij straks voor waardevolle producten en diensten die leiden tot trouwe klanten? Met de opleiding Commerciële Economie word je opgeleid tot een vindingrijke, doelgerichte professional die organisaties verder helpt.

HZ-student op een Open Dag

Open Dag 23 november

Kom meer te weten over de opleiding Commerciële Economie tijdens de Open Dag op zaterdag 23 november van 9.30 tot 14.30 uur, locatie Vlissingen.

Meld je aan

Inhoud van de opleiding Commerciële Economie

Lees hier alles over de opbouw van je opleiding, stage en afstuderen en minor.

Je begint met de basis van marketing, sales en consumentengedrag. Alles wat je leert breng je meteen in de praktijk, want je werkt het hele jaar voor échte opdrachtgevers.

Dit jaar bestaat uit vier verschillende blokken:

  • Customer journey
    Elke aankoop begint met een behoefte. De weg die een consument aflegt van behoefte tot aankoop heet de customer journey. Jij leert om deze klantreis in kaart te brengen. Zo kun je organisaties als bijvoorbeeld Bomont of Rico Moda adviseren over hoe zij hun doelgroep het beste kunnen bereiken.
  • Marketingcommunicatie
    Voor jouw opdrachtgever zet je een nieuw product in de markt. Vanaf het eerste concept verdiep je je in de trends en in de doelgroep, werkt ideeën uit voor de marketing en stelt een verkoopstrategie op. Daarbij stem je steeds af met je klant. Jouw inzichten zijn van groot belang voor een bedrijf als bijvoorbeeld Haribo.
  • NeurUX: eye tracking & user experience
    Met eye tracking kun je de ervaring van een bezoeker zichtbaar maken, of dat nu op een website is of in een winkel. Samen met een projectgroep van medestudenten ga je je eigen opdrachtgever werven. Voor deze klant breng je het zoekgedrag in kaart. Voor een bedrijf als bijvoorbeeld Roompot is dit heel waardevolle informatie.

  • Imagineering
    Belevingscommunicatie, ook wel imagineering genoemd, helpt je om klanten aan je merk te binden door ze jouw merk te laten beleven. Jij gaat zelf een beleving - vaak een evenement - organiseren om zoveel mogelijk geld op te halen voor een goed doel.

Je gaat aan de slag met online marketing én je richt je eigen bedrijf op.

Het eerste semester bestaat uit twee blokken, het tweede semester uit één blok:

  • Zeeuwse trendrapportages
    In samenwerking met het Kenniscentrum Ondernemen & Innoveren en DockWize kies je een actuele trend die van invloed is op lokale ondernemers. Je doet bureauonderzoek, interviewt bedrijven en voert onderzoek uit onder bewoners. In een afsluitend seminar presenteer je jouw trendrapportage aan Zeeuwse bedrijven en organisaties.
  • Online marketing
    Je leert hoe je met online content kunt bijdragen aan de doelen van een organisatie. Je bouwt zelf een website en verdiept je in de mogelijkheden van Google en online marketing. Zo lever jij straks online campagnes op voor organisaties als YourSurprise of de HZ.
  • Student Company
    Samen met studenten van andere opleidingen richt je je eigen bedrijf op. Voor deze Student Company bedenk je een concept en dat werk je uit tot een bedrijfsplan. Je gaat op zoek naar leveranciers en zorgt voor passende promotie van je product. Om je bedrijf tot een succes te maken volg je gastlessen en workshops en krijg je begeleiding van echte ondernemers.

Je gaat op stage en doet een minor. De volgorde waarin je de stage en minor doet, mag je zelf bepalen. Ze duren allebei een half jaar.

  • Stage
    Je kiest een onderwerp op het gebied van marketing, sales of ondernemerschap waarin je je verder wilt ontwikkelen. Vervolgens solliciteer je bij een bedrijf in Nederland óf in het buitenland. Vier dagen per week ben je aan het werk en één dag besteed je aan je onderzoeksopdracht. In je tweede studiejaar kun je tijdens stage-speeddates in contact komen met allerlei bedrijven.
  • Minor

    Als minor kies je een thema of vakgebied waarin je je verder wilt verdiepen. Het is het vak dat past bij jouw plannen voor je toekomst. Bij de HZ kun je interessante minoren volgen. Er zijn minoren waarbij je meer specialistische kennis opdoet, en minoren waarbij je vooral bredere kennis opdoet. Je kunt je minor ook volgen bij een andere hogeschool in Nederland of over de grens.

Dit is het laatste jaar van de opleiding. In het eerste semester zet je data in om tot tastbare adviezen te komen. In het tweede semester ga je afstuderen.

  • Impact
    Je ondersteunt een organisatie bij het nemen van strategische beslissingen over nieuwe, aanvullende of verbeterde producten, diensten of processen. Je gaat strategie vertalen naar concrete aanbevelingen voor implementatie en uitvoering.
  • Datagedreven marketing
    Je koppelt theoretische kennis aan data en maakt het resultaat tastbaar voor jouw opdrachtgever. De methodes die je gebruikt zijn segmenteren en targeten, customer insights en het positioneren van een merk in een markt. Als eindresultaat lever je een marketingstrategie op om marktgroei te realiseren en de concurrentie voor te blijven.
  • Afstuderen
    Het laatste halfjaar staat in het teken van je afstuderen. Je loopt stage bij een organisatie die je zelf kiest, in binnen- of buitenland. Hier doe je onderzoek naar een bestaand probleem of vraagstuk binnen die organisatie. Je ontwikkelt een concrete, haalbare oplossing waar het bedrijf mee verder kan.

Met Commerciële Economie heb je veel mogelijkheden om internationale ervaringen op te doen. Dat zorgt voor een groot pluspunt op je cv en het vergroot straks je kansen op de arbeidsmarkt.

Tijdens je opleiding verdiep je je in internationale thema’s en opdrachten. Gastsprekers van verschillende organisaties laten je over de grens kijken. Met de cursus Business English bereid je je voor op een mogelijk internationale toekomst. En met een groot netwerk van partnerscholen en bedrijven biedt de HZ je volop kansen om in het buitenland stage te lopen of af te studeren.

Studenten aan het woord

Wil je weten wat onze studenten van de opleiding Commerciële Economie vinden en waarom ze juist voor deze opleiding hebben gekozen? Lees dan verschillende ervaringen van onze studenten.

Portret van Ryan, student Commerciële Economie
Over de opleiding
Ryan, Student Commerciële Economie

Vanaf het eerste jaar ga je direct aan de slag met grote opdrachtgevers.

Lees het verhaal van Ryan
Portret van Luna, student Commerciële Economie
Luna, Student Commerciële Economie

Na mijn mbo-opleiding wilde ik me verder ontwikkelen aan de HZ.

Lees het verhaal van Luna
Portret van Dario, student Commerciële Economie
Studiekeuze
Dario, Student Commerciële Economie

Werken met echte opdrachtgevers zorgt dat je veel gemotiveerder bent.

Lees het verhaal van Dario
Commerciële Economie student zittend aan een bureau op kantoor
Thumbnail met droneshot van Zeeuwse duinen
Twee handen die typen op toetsenbord met social media icoontjes eromheen

Handige info

Toelatingseisen

Bekijk het schema van toelatingseisen voor de opleiding Commerciële Economie.

21+ toets

Heb je geen diploma waarmee je toelaatbaar bent tot de hbo-opleiding van je keuze, maar wil je toch graag starten? Neem dan deel aan Toelatingsonderzoek 21+. Rond je het traject succesvol af, dan kun je alsnog starten met de opleiding.

Van Ad naar bachelor

Met een Associate degree-diploma Commerciële Economie kun je doorstromen naar de bachelor Bedrijfskunde aan de HZ. Gestudeerd aan de Ad -academie in Roosendaal of bij Avans in Den Bosch? Dan stroom je direct door.

Heb je ergens anders je Ad-diploma behaald of een andere Ad-opleiding gevolgd? Dan kijken we samen naar welke vrijstellingen je kunt krijgen. De vrijstellingsprocedure start zodra je jezelf hebt aangemeld via Studielink.

Vragen? Neem dan contact met ons op via dit formulier.

Schakelcursus

Zonder Economie 1 in je pakket kun je niet starten aan de opleiding. Heb je als vooropleiding havo of vwo en heb je geen economie in je pakket? Dan kun je de schakelcursus Economie volgen waarmee je toch kunt starten aan de opleiding.

Studiekosten

Naast het collegegeld zijn er kosten verbonden aan bijvoorbeeld je boeken. Dit kost gemiddeld € 500,- per jaar. Ook ga je regelmatig op excursie. Deze kosten bedragen ongeveer € 150,-.

Aanmelden en inschrijven

Wil je je graag aanmelden voor de opleiding Commerciële Economie? Lees hier alles over jezelf aanmelden of ga direct naar Studielink.

Studeren in Zeeland

Naast studeren is een leuke studententijd minstens zo belangrijk. En heb je al besloten of je op kamers gaat? Ontdek het studentenleven in Zeeland.

Contact

Heb je vragen over de inhoud van de opleiding? Vul dit formulier in en de studiekeuzeadviseur neemt contact met je op.
Of heb je algemene vragen? Stuur een mail naar info@hz.nl of bel 0118-489890.

Gloeilamp met daarin het woord Marketing en Plan

Zorg jij voor een ijzersterke positie van jouw bedrijf bij de doelgroep?

Download dan onze brochure met meer informatie over de opleiding.

Na de opleiding

Gefeliciteerd, je bent afgestudeerd! Je mag vanaf nu de titel ‘Bachelor of Science’ achter je naam zetten.

Heb je het Honours Programme gevolgd? Dan krijg je een extra certificaat bij je diploma.

Met Commerciële Economie heb je ontzettend veel mogelijkheden. Of je nu in Nederland werkt of liever voor een internationale carrière gaat. Zo kun je aan de slag bij reclamebureaus of bij een sales- en marketingafdeling van een bedrijf of organisatie. Maar je kunt natuurlijk ook je eigen bedrijf starten. Ga aan de slag als:

  • Online marketeer
  • (Jr.) Account manager
  • Marketing consultant
  • Verkoopbinnendienst medewerker
  • Product manager
  • Data analist

Wil je na de opleiding Commerciële Economie doorstuderen? Dan zijn er verschillende mogelijkheden. Het kan zijn dat je voorafgaand aan een master eerst een pre-master moet volgen.

Pre-mastertraject Tilburg University

De HZ biedt je de mogelijkheid deel te nemen aan een pre-mastertraject, waardoor je versneld in een masterprogramma van Tilburg University kunt instromen. Zo kun je in 1,5 tot 3 jaar je universitaire mastertitel behalen. Na de selectieprocedure start je in je vierde jaar van de opleiding Commerciële Economie met het volgen van een schakelprogramma in Tilburg ter voorbereiding op het volgen van je gewenste master. Wil je aan dit traject deelnemen dan moet je je propedeuse behaald hebben en een gewogen gemiddelde van alle tentamencijfers van 7,0 of hoger hebben.

Mogelijke Masters met deze opleiding

  • Master in Information Management
  • Master in Marketing Management
  • Master in Marketing Research
  • Master in Strategic Management
  • Master in Supply Chain Management

Studiekeuzehulp

Ontdekken of deze opleiding bij je past? Dan kan het helpen deel te nemen aan een studiekeuzeactiviteit. Meld je aan voor een van onderstaande activiteiten.

Vraag het een student!

Heb jij vragen over een opleiding, de HZ of het studentenleven? Vraag het aan één van onze studenten.

Studiekeuzequiz

Ontdek welk interessegebied bij je past met onze studiekeuzequiz.

Toon alle studiekeuzeactiviteiten

Ontdek studeren @hzuniversityofappliedsciences

Kijk ook eens naar deze opties

Portret van Finance & Control student

Finance & Control (Bedrijfseconomie)

Krijg jij er energie van om organisaties en bedrijven financieel succesvoller te maken? Als…

Communicatie

Als communicatieprofessional ben jij de schakel tussen je organisatie en de maatschappij. Je maakt…
Portret van Bedrijfskunde student

Bedrijfskunde

Haal jij straks het beste uit organisaties en mensen? Als bedrijfskundige ben jij de expert die…