Als communicatieprofessional sta je midden in je organisatie en de maatschappij. Je zorgt dat jouw creatieve boodschap de juiste connectie maakt met de buitenwereld. Je bent op de hoogte van nieuwe (communicatie)trends en weet hoe je die in moet zetten om precies de juiste doelgroep te beïnvloeden en in beweging te krijgen. Je kent de impact van social media en weet hoe en wanneer je die het beste kunt gebruiken.

Communicatie, marketing en contentcreatie

Je doet onderzoek, je adviseert, je ontwikkelt creatieve concepten en begeleidt campagnes, online én offline. Tijdens de opleiding Communicatie leer je alles over communicatie, marketing, contentcreatie en vooral hoe en wanneer je middelen strategisch inzet om je doelgroep en doel te bereiken. Je leert hoe je gedrag kunt beïnvloeden en je leert je aanpassen aan constant veranderende communicatiemogelijkheden. De tools daarvoor krijg je mee aan de opleiding communicatie tijdens praktijkopdrachten bij de meest uiteenlopende opdrachtgevers zoals Fitfabriek Bergen op Zoom, Haribo, Roompot en Omroep Zeeland.

Overbrengen van je boodschap

Door te luisteren naar wat jouw organisatie wil en naar wat klanten willen, leg je verbindingen en breng je de boodschap van jouw organisatie over bij het juiste publiek, of je daar nu TikTok, radioreclame, influencers of je eigen collega’s voor inzet. Je verbindt, je beïnvloedt en zet collega’s consumenten én je organisatie in beweging. Wil jij ervoor zorgen dat iedereen jouw organisatie kent en weet waar deze voor staat? Kies dan voor Communicatie aan de HZ.

Nog even op een rij, je leert:

  • Hoe je campagnes ontwerpt
  • Alles over consumentenpsychologie en communicatiemiddelen
  • Hoe je social platforms inzet en kan verbeteren
  • Evenementen organiseren
  • Positioneren van merken
  • Verandermanagement

Communicatie is een topopleiding

De opleiding Communicatie is volgens de Keuzegids 2024 een topopleiding.

Inhoud van de opleiding Communicatie

Lees hier alles over de opbouw van je opleiding, stage en afstuderen en minor

Campagnes bedenken, concepten ontwerpen en online marketing: de basis voor een communicatieprofessional. Je leert klant kennen en ook hoe je potentiële klanten het beste bereikt. Dat doe je voor echte opdrachtgevers. Je stelt campagnes op, beheert sociale media en maakt websites. Ook leer je hoe je Google Analytics en Google AdWords effectief inzet. Maar ook hoe je beïnvloedingprincipes in teksten toepast, een verkoopgesprek voert en een klantrelatie opbouwt. Je werkt het hele jaar voor en met echte opdrachtgevers. Dit jaar bestaat uit vier blokken:

  • Blok 1 Communicatie en gedragsbeïnvloeding
    Je leert hoe communicatie werkt en hoe je er mensen mee beïnvloedt. Die kennis pas je ook direct toe om een communicatieprobleem van een echte opdrachtgever uit de (non-) profitsector op te lossen. Onze studenten hebben voor de De Fitfabriek een nieuw communicatie concept bedacht en campagne uitgewerkt om jongeren meer bewust te maken van een gezonde leefstijl en hen daarmee aan te zetten tot gedragsverandering: ander eetpatroon en/of meer bewegen. Precies zo’n communicatie-uitdaging ga jij ook uitvoeren.
  • Blok 2 Marketingcommunicatie
    Voor jouw opdrachtgever zet je een nieuw product in de markt. Vanaf het eerste concept verdiep jij je in de trends en in de doelgroep, werkt ideeën uit voor de marketing en stelt een verkoopstrategie op. Daarbij stem je steeds af met je klant. Jouw inzichten zijn van groot belang voor een bedrijf als bijvoorbeeld Haribo.
  • Blok 3 NeurUX: eye tracking & user experience
    Met eye tracking kun je de ervaring van een bezoeker zichtbaar maken, of dat nu op een website is of in een winkel. Samen met een projectgroep van medestudenten ga je je eigen opdrachtgever werven. Voor deze klant breng je het zoekgedrag in kaart. Voor een bedrijf als bijvoorbeeld Roompot is dit heel waardevolle informatie.
  • Blok 4 Imagineering
    Belevingscommunicatie, ook wel imagineering genoemd, helpt je om klanten aan je merk te binden door ze jouw merk te laten beleven. Jij gaat zelf een beleving - vaak een evenement - organiseren om zoveel mogelijk geld op te halen voor een goed doel.

Je eigen bedrijf, publieksvoorlichting & imagineering

In het eerste half jaar richt je een eigen bedrijf op: een Student Company. Samen met andere studenten bedenk je een concept, wat je uitwerkt in een bedrijfsplan. Om je bedrijf tot een succes te maken volg je gastlessen, workshops en krijg je begeleiding van echte ondernemers. Binnen de onderneming bij de communicatie professional. Je geeft advies over doelgroep, merk en communicatie en weet welke middelen jullie sales gaan boosten!.

In het tweede half jaar ligt je focus op:

  • Overheidscommunicatie
    Welke tools kun je inzetten om burgers bij de overheid en hun plannen te betrekken en hoe werkt overheidscommunicatie? Daar leer je alles over in dit blok én je gaat er direct mee aan de slag voor een echte opdrachtgever. Onze studenten werkten de afgelopen jaren bijvoorbeeld aan cases voor Provincie Zeeland.
  • Content creatie en online marketing
    In bijna elk beslissingsproces, speelt ‘online’, wel een rol. Maar met welke content bereik je nu echt aandacht en engagement? Hier leer je met online content en Social Media ondersteunend te zijn aan het bereik en doelen van een organisatie. In dit blok duiken je in de wondere wereld van Content creatie en online marketing. Je start vanaf niets: je bouwt en optimaliseert je eigen website, maakt je eigen content, beheert je eigen social media kanalen én adverteert via Google Ads. De laatste jaren hebben studenten hiermee resultaat behaald voor YourSurprise.

Stage en minor

Jaar 3 staat in het teken van je stage en je minor. Je kunt zelf kiezen in welk semester je je stage of minor doet.

  • Stage
    Tijdens je stage ga je 20 weken meedraaien bij een communicatiebureau of afdeling van een bedrijf naar keuze, in Nederland óf in het buitenland. Studenten kiezen voor organisaties als Omoda, ZLM of je gemeente in de buurt. Je werkt vier dagen per week mee met je collega’s en de vijfde dag van de week werk je aan een onderzoeksopdracht over een actueel communicatiethema binnen je organisatie.
  • Minor
    Je kiest een onderwerp waar je je verder in wilt ontwikkelen. Jouw interesse gebied is leidend waarin je jezelf verdiept in een thema of vakgebied dat past bij jouw ambitie. Denk aan de minors als branding, psychologie of creative storytelling. Ook kun je een half jaar studeren bij een van onze partner hogescholen in binnen- of buitenland.

De eindsprint van je studie: afstuderen. Dit jaar ga je organisaties helpen bij strategische communicatie beslissingen. Eerst een half jaar voor een organisatie in teamverband, daarna individueel als afstudeerstage.

  • Strategisch adviseren
    Communicatie werkt het best als je het baseert op een goed uitgewerkt idee en daar ga jij met je medestudenten voor zorgen. Tijdens dit blok richt je samen een communicatiebureau op, breng je strategisch advies uit en zorg je dat er ook iets met dat advies gebeurt. Je gaat aan de slag voor een echte opdrachtgever die een uitdagende communicatieklus heeft, bijvoorbeeld op het gebied van accountability of reputatie- en verandermanagement.
  • Afstuderen
    Het laatste half jaar is een afstudeerperiode waarin je een afstudeeronderzoek gaat uitvoeren bij een (online) communicatiebureau of de communicatie-afdeling van een organisatie, profit of non-profit. Je doet echt zelfstandig onderzoek en de meest kansrijke aanbeveling werk je daadwerkelijk uit as nieuw concept.

De opleiding Communicatie geeft je verschillende mogelijkheden om een internationale ervaring op te doen. Tijdens je opleiding verdiep je je in internationale thema’s, opdrachten en laten gastlezingen je over de grens kijken. De cursussen Business English bereiden je voor op een mogelijk internationale toekomst. Met een groot netwerk van partnerscholen en bedrijven biedt de HZ je ook volop kansen in het buitenland op het gebied van stage lopen of afstuderen. Afgestudeerd? Een internationale ervaring is een groot pluspunt op je C.V. en vergroot je kansen op de arbeidsmarkt.

Hulp bij studiekeuze

Wil jij kennismaken met de opleiding Communicatie? Ontdek de activiteiten of ga in gesprek met een student.

Overzicht studiekeuzeactiviteiten
Communicatie student zittend aan een bureau op kantoor

Virtuele tour

Benieuwd hoe de HZ ervan binnen uit ziet? Kijk dan deze video voor een eerste indruk van het gebouw!
Communicatie student maakt een selfie op haar telefoon

Studenten aan het woord

Benieuwd hoe het is om Communicatie te studeren aan de HZ? Deze studenten vertellen je graag meer over de opleiding.
Communicatie student staat bij een statief in een studio

Student verhaal

Daan over zijn studiekeuze

Praktische informatie

Toelatingseisen

Bekijk het schema van toelatingseisen voor de opleiding Communicatie.

21+ toets

Heb je geen diploma waarmee je toelaatbaar bent tot de hbo-opleiding van je keuze, maar wil je toch graag starten? Neem dan deel aan het Toelatingsonderzoek 21+. Rond je het traject succesvol af, dan kun je alsnog starten met de opleiding Communicatie.

Schakelcursus

Bij het profiel Cultuur en Maatschappij (havo) is het verplicht om Wiskunde A of B in je vakkenpakket te hebben. Geen wiskunde in je pakket? Dan kun je een schakelcursus Wiskunde volgen of een wiskundetoets doen. Hiervoor kun je contact opnemen met de Academie voor Economie & Management via ba@hz.nl.

Studiekosten

Naast het bepaalde collegegeld zijn er kosten verbonden aan bijvoorbeeld je boeken. Deze kosten gemiddeld €500,- in het eerste jaar en €250,- voor de overige jaren. Ook ga je regelmatig op excursie. Deze kosten bedragen ongeveer €100,- per jaar.

Aanmelden en inschrijven

Wil je je graag aanmelden voor de opleiding Communicatie? Lees hier alles over jezelf aanmelden of ga direct naar Studielink.

Studeren in Vlissingen

Naast studeren is een leuke studententijd minstens zo belangrijk. En heb je al besloten of je op kamers gaat? Ontdek het studentenleven in Zeeland.

Contact

Heb je vragen over de inhoud van de opleiding? Vul dit formulier in en de studiekeuzeadviseur neemt contact met je op.
Of heb je algemene vragen? Stuur een mail naar info@hz.nl of bel 0118-489890.

Studenten aan het woord

Wil jij weten wat onze studenten van de opleiding Communicatie vinden en waarom ze juist voor deze opleiding hebben gekozen? Lees dan de verschillende ervaringen van onze studenten.

Indy, Student Communicatie

Ik ben creatief en werk graag met mensen. In deze opleiding komt dat mooi samen.

Lees het verhaal van Indy
Lotje, Student Communicatie

Je wordt op de HZ echt gezien en geholpen op de momenten dat je het nodig hebt.

Lees het verhaal van Lotje
Daan, Student Communicatie

Werken voor echte opdrachtgevers motiveert mij enorm.

Lees het verhaal van Daan
Communicatie student bij bureau met computer

Breng jij overtuigend een verhaal?

Je leert pakkende teksten, video's of foto's te maken en weet je daarmee mensen te overtuigen voor jouw product of dienst te kiezen. Dat is de opleiding Communicatie! Iets voor jou?

Na de opleiding

Gefeliciteerd, je bent afgestudeerd! Vanaf nu mag je de titel ‘Bachelor of Arts’ achter je naam zetten.

Heb je het Honours Programme gevolgd? Dan krijg je een extra certificaat bij je diploma.

Afgestudeerd aan de opleiding? Met je diploma op zak kun je terecht bij zowel commerciële bedrijven, overheidsorganisaties als gespecialiseerde (communicatie)bureaus in verschillende beroepen.

Communicatieadviseur

Je bent werkzaam voor een organisatie of je hebt je eigen bedrijf opgestart. Als communicatieadviseur geef je advies over communicatievraagstukken. Dit kan bijvoorbeeld op het gebied van interne communicatie zijn, maar ook voor een nieuwe campagne of social media actie. Je bent iemand die een bedrijf verder op weg kan helpen met strategisch communicatieadvies. Daarnaast kun je betrokken zijn bij het ontwikkelen van verschillende on- en offline communicatiemiddelen, zoals brochures of een personeelsblad.

Content Manager

Als content manager is tekst, beeld en video jouw domein. Je beheert vaak verschillende kanalen, zoals social media of een website en beslist welke berichten hier geplaatst worden. Je denkt na over de boodschap en de tone of voice en je monitort welke content wel of niet werkt om je doelgroep te bereiken.

Wil je na afronding van je opleiding Communicatie verder studeren, dan kun je kiezen voor een master aan een universiteit. Kies bijvoorbeeld voor de master Communicatiewetenschappen, Media en Communicatie of Cultuurwetenschappen.

Studiekeuzehulp

Ontdekken of Communicatie bij je past? Dan kan het helpen deel te nemen aan een studiekeuze activiteit. Meld je aan voor een van de onderstaande activiteiten.

Vraag het een student!

Heb jij vragen over een opleiding, de HZ of het studentenleven? Vraag het aan één van onze studenten.

Studiekeuzequiz

Ontdek welk interessegebied bij je past met onze studiekeuzequiz.

Toon alle studiekeuzeactiviteiten

Ontdek studeren @hzuniversityofappliedsciences

Gerelateerde opleidingen

Portret Commerciële Economie student

Commerciële Economie

Met Commerciële Economie ben je voortdurend bezig om producten en diensten beter te maken. Je…
Human Resource Management student zittend aan haar bureau

Human Resource Management

Hoe help je iemand aan een baan die bij hem past? Of een bedrijf aan de juiste mensen? Als…
Portret bedrijfskunde student

Bedrijfskunde

Haal jij straks het beste uit organisaties en mensen? Als bedrijfskundige doe jij niets liever dan…