Bachelor

Commerciële Economie

Commerciële Economie

Welkom. Leuk dat je hier bent. Dat is al een goede eerste stap op weg naar je carrière van marketeer, ondernemer of salestopper. Wat daar voor nodig is? Allereerst, dat je overal kansen ziet. Jij weet dat je als merk of organisatie in beweging moet blijven als je over 5 jaar nog een rol van betekenis wil spelen in de markt. Hoe zorg je ervoor dat je groeit als merk? Je leert om op basis van theorie en fingerspitzen- en onderbuikgevoel aan de slag gaan, maar, je maakt keuzes op basis van data. Dit alles in lijn met duurzame en sociale aandacht waarin menselijk welzijn, sociale verbinding en duurzame innovatie hand in hand gaan.


Commerciële Economie studeren aan de HZ
Je vraagt je voortdurend af hoe je producten of diensten opnieuw kunt uitvinden. Of het nou gaat om het verbeteren van de service van een grote retailer, het bedenken van nieuwe producten bij toonaangevende organisaties of websites/webshops in conversieknallers te veranderen. Onderzoek doen is dan ook key, want marktonderzoek via verschillende kanalen geeft je een goed beeld van de trends in de markt. Die jij dus kan signaleren en om kan buigen in kansen en nieuwe concepten. Vervolgens gooi je een creatieve marketingcampagne in de lucht, creëer je awareness met een TikTok die viral gaat en weet je je doelgroep via Insta stories te vinden. Harde data op basis van Google Analytics vertaal je naar betere conversies en het real-time optimaliseren van je campagnes.


Zorg jij er straks voor dat jouw bedrijf (nog) sterker gepositioneerd is bij de doelgroep? Jouw nieuwe concept biedt in ieder geval toegevoegde waarde voor de klant en dit vertaalt zich naar groeiende verkoopcijfers, loyaliteit en maakt (merk)ambassadeurs. Oef, jij klantconnector. We zien je in de toekomst graag bij de HZ, aanstormend marketing- en salestalent!


Lees meer

Kenmerken

  • Bachelor
  • Voltijd
  • 4 Jaar
  • Nederlands
  • Vlissingen
  • September
Programma

Inhoud van de opleiding Commerciële Economie

Lees hier alles over de opbouw van je opleiding, stage en afstuderen en minor.

Jaar 1

Je begint met de basis van marketing, sales en consumentengedrag. Je leert hoe een doelgroep keuzes maakt en hoe je potentiële klanten het beste bereikt. Je stelt campagnes op, beheert sociale media en gaat aan de slag met websitecreatie. En je leert hoe je Google Analytics en Google AdWords inzet. Maar ook hoe je een verkoopmethode inzet, een verkoopgesprek voert en een klantrelatie opbouwt. Je werkt het hele jaar voor en met echte opdrachtgevers. Dit jaar bestaat uit vier verschillende blokken:

  • Customer journey
    Hoe maakt de klant een beslissing, en hoe en op welk moment kun je hem of haar het beste bereiken? Met zoveel opties niet altijd makkelijk. Daarom leer je alles over customer journey mapping, ofwel: een manier om de klantreis te visualiseren. In elke fase van de klantreis heeft je klant andere vragen, zorgen en behoeften. Dat is waardevolle informatie die organisaties als Bomont of Rico moda graag als opdrachtgever bij je wegleggen in je eerste blok.
  • NEURUX
    Ken je dat? Een bedrijf dat je belt om je iets te verkopen? Dit keer ga jij iets aan een bedrijf verkopen. Je leert hoe zoekgedrag, online of offline, meetbaar kan worden gemaakt. Samen met een projectgroep doe je een eye-tracking onderzoek voor een echte opdrachtgever die je samen met je projectgroep hebt geworven. Binnen dit traject hebben studenten eerder voor Roompot website analyses uitgevoerd voor vakantieparken en verbetersuggesties gedaan.
  • Marketing Communicatie
    Je ontwikkelt een nieuw product, afgestemd op de behoeften van de klant en een bijbehorend concept. Zo leer je direct het complete marketingcommunicatie proces kennen. Hoe zou jij bijvoorbeeld – rekening houdende met de huidige foodtrends – een nieuw soort snoep in de markt zetten? In de afgelopen jaren was Haribo hierbij een directe klant. Studenten waren daar intensief betrokken bij de ontwikkeling van een salesstrategie voor een nieuwe dropconcept.
  • Online Marketing
    In bijna elk beslissingsproces, speelt ‘online’, wel een rol. Maar met welke content bereik je nu echt aandacht en engagement? Hier leer je met online content en Social Media ondersteunend te zijn aan het bereik en doelen van een organisatie. In dit blok duik je in de wondere wereld van Content Creatie en Online Marketing. Je start vanaf niets, en eindigt met online campagnes die resultaat leveren voor bv Omroep Zeeland of de HZ.
Jaar 2

Je eigen bedrijf, beleving & trendrapportage
Ondernemer word je niet, dat ben je. Toch leren we je in het eerste half jaar de kneepjes van het vak. Je richt dit jaar daarom een eigen bedrijf op: een Student Company. Samen met andere studenten bedenk je een concept, wat je uitwerkt in een bedrijfsplan. Om je bedrijf tot een succes te maken volg je gastlessen, workshops en krijg je begeleiding van echte ondernemers.

In het tweede half jaar ga je verder aan de slag met:

  • Trend reporting
    Tweemaal zoveel doen in de helft van de tijd. Dé belofte van scrum. Samen met een scrum-master werk je aan trendrapportages voor Zeeland. In de helft van de (normale) tijd dus. Je kiest in samenwerking met het Kenniscentrum Ondernemen & Innoveren en DockWize een actuele trend die van invloed is op lokale ondernemers. Naast het doen van onderzoek, doe je interviews met bedrijven en voer je kwantitatief onderzoek uit onder burgers. Je sluit dit blok af met een seminar, waarbij je alles nog even op een rij zet voor het Zeeuwse beroepenveld.
  • Imagineering
    ‘Tell me, I forget. Show me, I remember. Involve me, I understand’. Belevingscommunicatie helpt je om klanten zoveel mogelijk aan je merk te binden door ze je merk te laten beleven. Denk aan de Red Bull Racing Days. Je gaat zelf een beleving (vaak een evenement) organiseren om zoveel mogelijk geld op te halen voor een goed doel.

Jaar 3

Stage en minor
Jaar 3 staat in het teken van je stage en je minor. Je kiest zelf in welk semester van jaar 3 je jouw stage of minor doet.

  • Stage
    Je kiest een onderwerp op het gebied van marketing, sales of ondernemerschap waar je je verder in wilt ontwikkelen. Je kiest een toffe (online) marketing- of salesafdeling van een bedrijf naar keuze, in Nederland óf in het buitenland, waar je 20 weken stage loopt. Je werkt 4 dagen per week mee met je collega’s en de 5e dag van de week werk je aan een onderzoeksopdracht over een actueel marketing, sales of ondernemerschapsthema. Wel zo makkelijk: de opleiding organiseert jaarlijks stage speeddates. Hier kom je in contact met alle bekende bedrijven uit de regio.
  • Minor
    Je kiest een minor: een keuzevak van een half jaar, waarmee je je verdiept in een thema of vakgebied. Passend bij wat jij wilt in de toekomst. Op de HZ hebben we de minors Innovative Entrepeneurship of Big Data 2 Big Business. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon besluiten een half jaar te studeren bij een van onze partnerhogescholen in Nederland of over de grens.
Jaar 4

Afstuderen
Voordat je gaat afstuderen, start je met een blok op de HZ. Je werkt aan een Commercieel Business Plan (CEPB) en gaat aan de slag met Business Analytics. In het ene project onderzoek je de impact die een innovatie van een ondernemer heeft voor de organisatie en maatschappij. In het andere project ondersteun je de jury van de Emergo Innovatieprijs. Het juryoordeel is mede gebaseerd op het onderzoeksrapport dat door jou geschreven is. Het laatste half jaar staat in het teken van je afstuderen. Je loopt stage bij een zelfgekozen organisatie, in binnen- of buitenland. Hier doe je onderzoek naar een probleem of vraagstuk en ontwikkel je een oplossing die niét ergens in een la verdwijnt.

Internationaal

De opleiding Commerciële Economie geeft je verschillende mogelijkheden om een internationale ervaring op te doen. Tijdens je opleiding verdiep je je in internationale thema’s, opdrachten en laten gastlezingen je over de grens laten kijken. De cursussen Business English bereiden je voor op een mogelijk internationale toekomst. Ook kun je de cursussen Frans, Duits of Spaans volgen. Met een groot netwerk van partnerscholen en bedrijven biedt de HZ je volop kansen in het buitenland op het gebied van stage lopen of afstuderen. Afgestudeerd? Een internationale ervaring is een groot pluspunt op je C.V. en vergroot je kansen op de arbeidsmarkt.

Ervaringen

Studenten aan het woord

Wil jij weten wat onze studenten van de opleiding Commerciële Economie vinden en waarom ze juist voor deze opleiding hebben gekozen? Lees dan verschillende ervaringen van onze studenten.

Toelatingseisen

Bekijk het schema van toelatingseisen voor de opleiding Commerciële Economie.

21+ toets

Heb je geen diploma waarmee je toelaatbaar bent tot de hbo-opleiding van je keuze, maar wil je toch graag starten? Neem dan deel aan Toelatingsonderzoek 21+. Rond je het traject succesvol af, dan kun je alsnog starten met de opleiding.

Van Ad naar bachelor

Met een Associate degree-diploma Commerciële Economie kun je doorstromen naar de bachelor Bedrijfskunde aan de HZ. Gestudeerd aan de Ad -academie in Roosendaal of bij Avans in Den Bosch? Dan stroom je direct door.

Heb je ergens anders je Ad-diploma behaald of een andere Ad-opleiding gevolgd? Dan kijken we samen naar welke vrijstellingen je kunt krijgen. De vrijstellingsprocedure start zodra je jezelf hebt aangemeld via Studielink.

Vragen? Neem dan contact met ons op via dit formulier.

Schakelcursus

Zonder Economie 1 in je pakket kun je niet starten aan de opleiding. Heb je als vooropleiding havo of vwo en heb je geen economie in je pakket? Dan kun je de schakelcursus Economie volgen waarmee je toch kunt starten aan de opleiding.

Studiekosten

Naast het collegegeld zijn er kosten verbonden aan bijvoorbeeld je boeken. Dit kost gemiddeld €500,- per jaar. Ook ga je regelmatig op excursie. Deze kosten bedragen ongeveer €150,-.

Aanmelden en inschrijven

Wil je je graag aanmelden voor de opleiding Commerciële Economie? Lees hier alles over jezelf aanmelden of ga direct naar Studielink.

Studeren in Zeeland

Naast studeren is een leuke studententijd minstens zo belangrijk. En heb je al besloten of je op kamers gaat? Ontdek het studentenleven in Zeeland.

Contact

Heb je vragen over de inhoud van de opleiding? Vul dit formulier in en de studiekeuzeadviseur neemt contact met je op.
Of heb je algemene vragen? Stuur een mail naar info@hz.nl of bel 0118-489890.

Als marketeer, salestopper of ondernemer zorg je voor een ijzersterke positie van jouw bedrijf bij de doelgroep

Iets voor jou? Download dan onze brochure met meer informatie over de opleiding.

Jouw toekomst

Na de opleiding

Diploma

Gefeliciteerd, je bent afgestudeerd! Je mag vanaf nu de titel ‘Bachelor of Science’ achter je naam zetten.

Heb je het Honours Programme gevolgd? Dan krijg je een extra certificaat bij je diploma.

Beroepen

Met Commerciële Economie heb je ontzettend veel mogelijkheden. Of je nu in Nederland werkt of liever voor een internationale carrière gaat. Zo kun je aan de slag bij reclamebureaus of bij een sales- en marketingafdeling van een bedrijf of organisatie. Maar je kunt natuurlijk ook je eigen bedrijf starten. Ga aan de slag als:

  • Online marketeer
  • (Jr.) Account manager
  • Marketing consultant
  • Verkoopbinnendienst medewerker
  • Product manager
  • Data analist

Doorstuderen

Wil je na de opleiding Commerciële Economie doorstuderen? Dan zijn er verschillende mogelijkheden. Het kan zijn dat je voorafgaand aan een master eerst een pre-master moet volgen.

Pre-mastertraject Tilburg University
De HZ biedt je de mogelijkheid deel te nemen aan een pre-mastertraject, waardoor je versneld in een masterprogramma van Tilburg University kunt instromen. Zo kun je in 1,5 tot 3 jaar je universitaire mastertitel behalen. Na de selectieprocedure start je in je vierde jaar van de opleiding Commerciële Economie met het volgen van een schakelprogramma in Tilburg ter voorbereiding op het volgen van je gewenste master. Wil je aan dit traject deelnemen dan moet je je propedeuse behaald hebben en een gewogen gemiddelde van alle tentamencijfers van 7,0 of hoger hebben.

Mogelijke Masters met deze opleiding

  • Master in Information Management
  • Master in Marketing Management
  • Master in Marketing Research
  • Master in Strategic Management
  • Master in Supply Chain Management
Projecten

Commerciële Economie in de praktijk

Je werkt tijdens projecten en opdrachten vaak voor echte opdrachtgevers. Zo sluit je opleiding goed aan op je latere werk. Benieuwd wat voor soort projecten je gaat doen? Bekijk het hieronder!

Studiekeuzehulp

Ontdekken of deze opleiding bij je past? Dan kan het helpen deel te nemen aan een studiekeuzeactiviteit. Meld je aan voor een van onderstaande activiteiten.

Vraag het een student!

Heb jij vragen over een opleiding, de HZ of het studentenleven? Vraag het aan één van onze studenten.

Chat nu
IMG 6950 jpg vierkant jpg kleiner

Bekijk onze online voorlichtingen

Per opleiding kun je een online voorlichting bekijken wanneer het jou uitkomt. Gewoon vanuit huis of onderweg, op je telefoon, tablet of laptop.

Bekijk online voorlichtingen
Toon alle studiekeuzeactiviteiten
Social

Ontdek studeren @hzuniversityofappliedsciences

Gerelateerd

Kijk ook eens naar deze opties

Als favoriet opslaan