De overgang naar schone energie heeft grote gevolgen voor de industrie in Zeeuws-Vlaanderen en Vlissingen-Oost, op verschillende gebieden zoals geld, mensen, ruimte en het milieu. Mensen zijn hierbij heel belangrijk, zowel als werknemers als gewone burgers.

Om aan de vraag naar geschikte werknemers en betrokkenheid van de samenleving te voldoen, werken Scalda (mbo), HZ (hbo) en de Zeeuwse innovatiehub Dockwize samen aan het project Energy Campus Zeeland. Dit zijn onze speerpunten:

  • Het verhogen van de innovatiekracht: Energy campus als innovatiehub
  • Gemoderniseerde onderwijsvoorzieningen: Energy campus als fysieke locaties
  • Onderzoek als katalysator: Energy campus als kennishub voor de energietransitie
  • Leven lang Ontwikkelen: Flexibel scholingsaanbod vanuit de Energy Campus

Om te voldoen aan de behoefte aan geschikte werknemers en betrokkenheid van de gemeenschap, slaan Scalda, HZ University of Applied Science en de Zeeuwse innovatiehub Dockwize de handen ineen voor het project Energy Campus Zeeland. Dit project draagt bij aan de doelen van het Just Transition Fund en heeft een grote impact op de regio.

Flexibeler en sterker

De Energy Campus maakt de arbeidsmarkt flexibeler en sterker door slim in te spelen op de vraag naar werknemers in de industrie. Tegelijkertijd legt het de nadruk op sociale inclusie, waarbij mensen actief worden betrokken als bewoners en belanghebbenden. Zo wordt de betrokkenheid bij de energietransitie vergroot, evenals de aantrekkelijkheid van banen in dit gebied. Een voorbeeld hiervan is het Social Impact Lab, een fysieke locatie waar ondernemers en overheden samen met studerenden en kennispartners met vraagstukken aan de slag gaan. Een vraagstuk is bijvoorbeeld hoe je ervoor zorgt dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen blijven meedoen.

De Energy Campus werkt nauw samen met bedrijven en sluit aan bij andere initiatieven in de regio. Het uitgangspunt is dat een toekomstbestendige arbeidsmarkt begint bij innovatiekracht. De chemische industrie ondergaat een transformatie, en de Energy Campus speelt een centrale rol in het verminderen van de vraag naar personeel en het aantrekken van innovatieve ondernemers.

Levensechte opstellingen

De Energy Campus voorziet ook in gemoderniseerde onderwijsvoorzieningen, omdat het in de chemische industrie moeilijk is om de praktijk te ervaren. De groene chemie werkt met nieuwe technieken en processen. Denk aan smart energy, smartgrid, systeemintegratie en transport van energie. Op de Energy Campus gaan studenten en werknemers aan de slag met levensechte opstellingen. Bestaande locaties worden gemoderniseerd om praktijksituaties zo goed mogelijk na te bootsen.

De Energy campus vindt onderdak op de Kenniswerf in Vlissingen en het Maintenance Value Park in Terneuzen. Een ondernemerschapsplein ‘Business Lab’ en een ‘Social Impact Lab’ komen op locaties van de drie partners. Hier zullen verschillende activiteiten worden georganiseerd en ook onderwijs worden gegeven. De Energy Campus fungeert als kennishub en biedt mogelijkheden voor levenslang leren, waarbij zowel werknemers als burgers worden betrokken in de energietransitie.

Samenwerking staat centraal op de Energy Campus. Aanvragers spelen in op de behoeften van de industrie, vertalen beleid naar actie met overheden, betrekken burgers en versterken het sociaal fundament met belangengroepen. Energy Campus Zeeland groeit uit tot een samenwerkingsverband tussen publieke en private partijen, dé plek die alle betrokkenen verbindt en werkt aan een flexibele en sterke arbeidsmarkt voor de energietransitie.

Onderzoeksgroep

Biobased Bouwen

Bekijk onderzoeksgroep

Gerelateerde projecten

Biobased bouwwerk

Structural Health in BioBased Constructions

Het project Living Lab Structural Health in Biobased Constructions geeft hier invulling aan. De…

Wat is HZ Nexus?

Projecten

Cool Neighbourhoods

De stijgende temperatuur in steden als gevolg van de opwarming van de aarde zorgt voor warmere…

Platform Leiderschap in het onderwijs

Vroeger was schoolleider een hiërarchische functie waarin vooral individuen werden aangestuurd. In…

Zeeuwse leerlingen uit het voortgezet onderwijs en de lerarenopleiding

Het lerarentekort in zowel het primair als het voortgezet onderwijs vormt in Zeeland net als in…

From Sea to Society (FS2S)