Maritiem Officier: de studentervaring van Michael

Waarom heb je voor de opleiding Maritiem Officier gekozen?

“Varen zit in mijn familie. Mijn vader vaart zolang ik me kan herinneren en mijn broer heeft ook de opleiding Maritiem Officier gevolgd. Ik ben in eerste instantie voor een andere studie naar de HZ gekomen, namelijk EPT. Maar het was toch niet wat ik wilde, dus ben ik voor 1 februari weer gestopt. In mijn achterhoofd had ik altijd al het varen. Het zat er altijd al een beetje in. Dus toen heb ik voor deze opleiding gekozen en dat was uiteindelijk een hele goede keuze.”

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Michael Web 1

Wat was het aan de opleiding dat je aantrok?

“Het ging in eerste instantie vooral om het reizen. Het idee dat je de hele wereld rond vaart en veel dingen ziet, veel dingen meemaakt. Daarnaast ben ik ook heel erg geïnteresseerd in de techniek die erachter zit. Ik wil graag werktuigkundige worden. Een schip is één gigantische fabriek en om te weten hoe alles werkt en eraan te sleutelen, is heel interessant. Het reizen is een bonus, zou ik zeggen.”

Waarom de HZ?

“Mijn broer had hier gestudeerd en hij vertelde mij hele goede dingen. De HZ is een wat kleinere hogeschool, dus je hebt heel veel individuele begeleiding. Dat heb ik vooral in de eerste twee jaar wel gemerkt. De docenten zitten gewoon naast het lokaal waar je les hebt gehad en je kunt altijd naar ze toe als je een vraag hebt. Dat spreekt me nog steeds wel erg aan. Als je een probleem hebt of iets, je kunt altijd bij docenten terecht.”

Waar heb je stage gelopen?

“Bij een heavylift-bedrijf dat wereldwijd zware lading vervoert. Ik heb 171 dagen op een schip gezeten dat zowel zware lading vervoert als offshore projecten deed, dus ik heb een beetje van beide werelden kunnen proeven. Superinteressant. De reis begon in Taiwan, toen naar Japan, Zuid-Korea, China, Jakarta, Singapore, Maleisië, Saoedi-Arabië, Koeweit, terug naar Singapore en uiteindelijk via Zuid-Afrika door naar Gran Canaria waar ik van boord gestapt ben. Dat was mijn eerste échte ervaring aan boord als werktuigkundige. Het is goed bevallen, ik zou het zo weer doen.”

Maritiem officier zijn is breder dan het vak alleen. Hoe zou jij het omschrijven?

“Het is een heel bijzonder beroep. Je zit met een groep mensen aan boord en daar moet je het mee doen. Je wordt wakker op je werk, je gaat naar je werk en daarna ga je naar je hut maar dan zit je eigenlijk nog steeds op je werk. Ik heb de laatste negen weken met een bemanning gevaren waarmee ik zo weer aan boord zou stappen. Het was een hechte groep, 's avonds lekker in het zonnetje, barbecue op de brugvleugel met zijn allen. Ik kan me best voorstellen dat je niet drie maanden lang met dezelfde mensen wil zitten, maar het is ook niet helemaal waar. Bemanningsleden wisselen elkaar de hele tijd af, dus je ontmoet toch gaandeweg nog best veel nieuwe mensen.”

Zijn er misverstanden over de opleiding of het beroep die jij graag uit de wereld wilt helpen?

“Ik denk dat die voornamelijk gaan over het lang van huis weg zijn. Dat is misschien ook wel waar, maar als je het zo bekijkt, heb je ook vijf maanden vakantie per jaar. Als je thuis bent, ben je echt thuis, je hebt voor de rest ook niks meer te doen. Dat is ook wel heel bijzonder. Plus, je bent lang van huis weg, maar je maakt echt een soort van nieuwe familie aan boord. Dat is het misverstand dat ik de wereld uit zou willen helpen. Je zit echt wel op je plek op een gegeven moment.”

Lees meer over de studie Maritiem Officier aan de HZ

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×