Communicatie: de studentervaring van Anneleen

Waarom heb je voor de studie communicatie gekozen?
“Ik had geen concreet beroep voor ogen, maar wilde graag iets doen dat creatief was en niet al te theoretisch. Ik heb ook naar commerciële economie gekeken, dat vond ik te veel gericht op verkoop. Het vakgebied van communicatie sprak me erg aan vanwege de combinatie van creativiteit, advies en met mensen omgaan. Ik dacht: tijdens de opleiding kan ik wel een specifieke richting opgaan met een minor en stages. Dat was een goede keuze. Ik heb de afgelopen vier jaar met heel veel plezier de opleiding gevolgd. Een leuke klas, fijne docenten. Heel veel geleerd. Ik kijk er alleen maar positief op terug.”

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Anneleen Web

Wat leer je zoal tijdens de opleiding communicatie?
“Het draait voor een groot deel om beïnvloeding. Dat is in ieder geval bij communicatie op de HZ een belangrijk onderwerp. Dat merk je door de gehele opleiding heen, dat je gaat nadenken over hoe het menselijk brein werkt, hoe je daar het beste op kunt inspelen en wat voor middelen je daarvoor inzet. Maar ook dat je doelgroepen analyseert en goed in kaart brengt. Die analyseren en daar je voorstel op baseert. En natuurlijk een groot stuk creativiteit.”

Waar heb jij je tijdens de opleiding in gespecialiseerd?
“Online marketing spreekt me het meeste aan, daar kan ik mijn creativiteit in kwijt. Ik heb me hierin gespecialiseerd door een minor online marketing te kiezen. Aansluitend daarop heb ik stage gelopen op de social media-afdeling van Omoda. Wat ik tijdens de eerste twee jaar van de studie geleerd heb, kwam daar allemaal terug. Wanneer je dan in het vierde jaar terugkomt op de HZ, merk je dat je dankzij je stage heel veel kennis hebt opgedaan, weer anders tegen zaken aankijkt. Het leuke is dat andere studenten weer bij andere minors en stages zijn geweest, die hebben allemaal weer verschillende soorten kennis. Je leert dan weer van je mede-studenten.”

Je bent nu bezig met je afstudeerstage. Wat doe je precies?
“Het gaat om een bedrijf met woonwinkels op meerdere locaties. Ik houd me bezig met online marketing, zoals berichten op social media en kijken hoe Pinterest geoptimaliseerd kan worden. Omdat dit mijn afstudeerstage is schrijf ik ondertussen ook aan mijn scriptie. Hiervoor doe ik onderzoek naar het gebruiksgemak van de webshop, om eventuele haken en ogen in kaart te brengen en verbeteringen aan te dragen.”

Waarom heb je voor de HZ gekozen?
“Ik heb wel bij andere hogescholen gekeken, maar ik was niet overtuigd. Op de HZ voelde ik me meteen superfijn. De sfeer was heel goed. Het persoonlijke aspect komt ook overal terug, dat merk je ook echt. Je weet gewoon waar docenten zitten. Je kent iedereen, je kent al je medestudenten en als er iets is kan je altijd terecht bij je docenten. Dat heb ik echt wel als een heel groot pluspunt ervaren.”

Lees meer over de opleiding Communicatie aan de HZ

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×