Waarom heb je voor de Associate degree Technische Bedrijfskunde gekozen?
“Technische Bedrijfskunde houdt zich voornamelijk bezig met het analyseren en verbeteren van bestaande bedrijfsprocessen. Het bedrijf waar ik voor werk, doet overwegend onderhoud aan gebouw en gebouwgebonden installaties en heeft vooral behoefte aan procesverbetering. Hoe kan het slimmer, minder belastend voor mens en milieu, voldoend aan de heersende norm. Daar komt een technisch bedrijfskundige goed tot zijn recht. Je kijkt middels een aantal verbetercycli naar tussenstappen, kan ik die slimmer zetten en beter op elkaar laten aansluiten. Zonder de opleiding kun je ook aan een proces zien dat het niet goed is, maar je kunt de vinger niet op de zere plek leggen, laat staan het proces verbeteren. Dat leer je bij Technische Bedrijfskunde.”
Je bent nu 55. Waarom ben je weer gaan studeren?
“Je wilt toch een aantal stappen maken bij je werkgever. Na achttien jaar defensie verliet ik in 2000 het leger en ben ik, na een deeltijdstudie hbo logistiek, ook in deeltijd, het bedrijfsleven ingegaan. Je volgt dan wel eens een bedrijfsspecifieke cursus, maar de stap om weer verder te komen, kon ik binnen het bedrijf niet zetten. Dus toen ik de kans kreeg weer te gaan studeren, heb ik deze keuze bewust gemaakt. De vraag is dan, wat wil ik en waar komen mijn kwaliteiten het beste tot hun recht. Voor mij was dat bij technische bedrijfskunde.”
Waarom heb je voor de HZ gekozen?
“Docenten hier zijn enthousiast, benaderbaar, dat heb ik op andere scholen wel anders meegemaakt. Daar was heel veel afstand en die is hier absoluut niet. Ook de groep, een man of vijftien, is heel hecht. We bellen, mailen, je kunt bij iedereen terecht, ook bij de docenten en studieloopbaancoach. Bij andere hbo-opleidingen verdwijn je gewoon in de massa. Daarnaast is de aansluiting van de studie op het werkveld zo goed als naadloos. Ik kan hier bijna veertig jaar werkervaring meenemen als materiaal om in de studie te gebruiken, te analyseren. Je put meestal uit huidige werkervaring, je krijgt op maandag les en je kan het bij wijze van spreken op dinsdag al toepassen bij je eigen werk. Loop je dan toch nog ergens tegenaan, kun je de docent direct mailen. Dat heb ik nergens zo meegemaakt.”
Hoe combineer je de studie met je werk en privéleven?
“Je werkgever én het thuisfront moeten meebewegen zodat je structureel tijd kunt vrijmaken gedurende de periode die je nodig hebt, in mijn geval twee jaar. Als dat niet kan, dan wordt het echt lastig. Wanneer je lessen om drie uur ‘s middags beginnen, moet dit bijvoorbeeld afgestemd worden met de werkgever. Wat vooral van belang is, is dat het thuisfront erachter staat en je vaste momenten hebt om te leren, of dat nu ’s avonds is of in het weekend. Als je geen partner en kinderen hebt is dat niet aan de hand, maar als je dat wel hebt, moet je afspraken maken. Als dat niet kan, wordt zo’n studie heel erg moeilijk.”
Hoe ervaar je het studeren? Wat zijn de leuke, minder leuke dingen?
"Ik was blij toen het eerste studiejaar voorbij was, maar ik had wel 58 van de 60 studiepunten gehaald en kreeg daar een behoorlijk grote kick van. Werkstukken maken is veel werk, maar op het moment dat daar een goed cijfer uit rolt, haal je daar ook veel energie uit. Ook het sparren met de docent en de medestudenten geeft veel energie en je steekt er veel van op. Je leert echt heel veel van elkaar. Je loopt ergens tegenaan in je eigen werk, je hebt het er samen over en kunt gebruik maken van andermans ervaring, dit vertalen naar je eigen werksituatie. Dat is het voordeel van de grote verscheidenheid aan vakgebieden die bij deeltijd in één richting zit.”