Maritiem Officier: de studentervaring van Martijn

Waarom heb je voor de opleiding Maritiem Officier gekozen?

“Het leek me leuk om van varen mijn werk te maken. In mijn vakanties ging ik ook altijd al varen. Niemand in mijn familie zit in de maritieme sector, maar ze hadden het wel allemaal gewild en ik ben het gaan doen. Ook wilde ik iets doen in de natuurkundige sector of iets exacts. Chemie en biologie spraken me minder aan. Ik heb nog overwogen om leraar natuurkunde te worden, maar als maritiem officier ben je toch wat meer met je handen bezig.”

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Dsc 6244 Martijn Web

Wat moet een studiekiezer weten voordat hij of zij kiest voor deze opleiding?

“Het leven aan boord is veel breder dan het vak alleen. Denk aan de werkuren die je draait en de dingen waar je allemaal op moet letten. Als het je ligt is het supertof, maar je moet goed kijken of het wel bij je past. Aan boord ben je op jezelf en elkaar aangewezen. Alles kan aan boord kapot, je bent er dus altijd samen op aangewezen om het weer te repareren. Als er één ding tegenvalt, kan de sfeer ook hard achteruit gaan. Je moet dus echt sociaal nadenken, over jouw invloed op de sfeer. Je krijgt een hele speciale band met degenen waarmee je aan boord zit.”

Wat heb je zoal geleerd tijdens de opleiding?

“De studie Maritiem Officier leert je alles wat je aan boord moet kunnen en zorgt ervoor dat je alle benodigde kennis hebt. In het begin wordt veel ingegaan op theoretische kennis, van stabiliteit, verkeersregels op zee, onderhoud en meet- en regeltechniek tot brede natuurkunde. Je krijgt een brede theoretische basis mee die je aan boord kunt toepassen. Als je op stage gaat, merk je direct: hier heb ik verstand van. Maar denk ook aan cursussen die je moet doen voordat je aan boord kan of als officier wil werken, zoals brandbestrijding en hulpverlening bij ongevallen.”

Waar heb je stage gelopen?

“Ik liep vijf maanden stage op een droge ladingschip van 90 meter lang. We zijn in Rusland geweest, Scandinavië, Turkije en Portugal. Ik heb het super naar mijn zin gehad. Je komt aan boord, leert zeven nieuwe mensen kennen, werkt ongeveer van acht tot vijf en daarna ga je plezier hebben met elkaar. Of je ligt in de haven. Als we tijd hadden, mocht ik altijd de wal op. Soms slaap je in de middag en werk je in de avonden. Als er een lekkage is of iets werkt niet meer, dan moet je klaarstaan en daar word je ook voor wakker gemaakt. Ze lieten me volwaardig meedraaien, ik mocht altijd inbreng leveren.”

Klinkt alsof je het enorm naar je zin hebt.

“Klopt. Het is echt geweldig. Van onderhouden van hulpwerktuigen tot het wachtlopen op de brug, alle werkzaamheden aan boord vind ik leuk. En je komt met heel veel culturen in aanraking, dat is superleuk. Je bent altijd wel dikke maten aan boord met de meeste mensen. Ik heb nog steeds contact met een paar leden van de Filipijnse dekbemanning die ik tijdens mijn stage ontmoet heb. Ondanks dat de opleiding gefocust is op de zeevaart, zijn er veel werkmogelijkheden, niet alleen aan boord maar ook aan de wal. Zelf wil ik voor langere tijd gaan varen en proberen kapitein te worden op een stukgoedschip of een tanker.”

Lees meer over de studie Maritiem Officier aan de HZ

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×