Werk je als verzorgende of verpleegkundige binnen een niet-acute zorgafdeling? En wil je leren hoe je effectief, snel en deskundig handelt bij vitaal bedreigde cliënten of patiënten? Volg dan de cursus Vitaal Bedreigde Zorgvrager aan de HZ. Met hulp van oefenmaterialen en een gesimuleerde omgeving leer je hoe je klinisch redeneert en hoe je de ABCDE- en SBARR-methodieken toepast op jouw praktijksituatie.

Deze cursus is ontwikkeld voor individuele zorgprofessionals en teams buiten de acute zorg, zoals medewerkers in een verzorgingshuis. De cursusinhoud, opbouw en duur (variërend in aantal dagdelen) worden afgestemd op jouw specifieke werksituatie en leerdoelen. Om dit goed te kunnen afstemmen, vindt er voorafgaand een intakegesprek plaats.

Wat leer je tijdens de cursus?

Tijdens de cursus leer je klinisch redeneren in acute situaties, met als leidraad de ABCDE-methodiek (Airway, Breathing, Circulation, Disability, Exposure). Dit helpt je om in een kritieke situatie de meest urgente zorgvraag te herkennen en daar doelgericht naar te handelen. Ook biedt de cursus handvatten voor heldere communicatie met andere zorgverleners via de SBARR-methode, zodat informatie in spoedsituaties snel en duidelijk overgebracht wordt.

Na afronding van de cursus heb je de vaardigheden en het zelfvertrouwen om bij vitaal bedreigde cliënten doelgericht en professioneel op te treden.

Opbouw van de cursus

Deze cursus duurt gemiddeld 1 tot 2 dagdelen. De cursusinhoud, opbouw en duur worden afgestemd op de praktijksituatie van jou of dat van je team. De belangrijkste leerdoelen waar je je op kunt richten zijn:

Je leert wat de vier basisvragen van het klinisch redeneren zijn en kunt deze toepassen:

  • Je kunt de vier basisvragen toepassen op casussen en kunt dit omzetten naar verpleegkundige diagnosen en gepaste doelen.
  • Je leert hoe je interventies bedenkt, selecteert en in de praktijk brengt.

Je leert hoe je de ABCDE-methodiek toepast in theorie en praktijk. Je leert dit onder meer in de simulatieruimte van HZ University of Applied Sciences.

Met de SBARR-methode zorg je voor een duidelijke en effectieve communicatie tussen zorgverleners bij kritieke situaties. Dit versterkt de samenwerking en zorgt ervoor dat er geen cruciale informatie verloren gaat. Je leert wat de SBARR-methode inhoudt en hoe je deze inzet bij een overdracht.

Praktische informatie

Aanmelden en contact

Heb je interesse in het volgen van deze cursus, individueel of als organisatie? Stuur dan een mail naar docent Lubi Möhlmann - Ponson.

De inhoud en het aantal dagdelen van deze cursus worden afgestemd op de leerdoelen van jou of dat van je team of organisatie. Om dit goed te kunnen afstemmen, vindt er voorafgaand een intakegesprek plaats.

Leslocatie

De cursus wordt gegeven in de HZ in Vlissingen (Edisonweg 4). Hier zijn alle faciliteiten aanwezig om de theorie in de praktijk te brengen, onder meer via een simulatieruimte.

Startdata

Deze cursus gaat vooralsnog alleen op aanvraag van start. Wil je een cursus inplannen of wil je weten of je bij een cursus aansluiten? Mail dan naar docent Lubi Möhlmann - Ponson.

Toetsing

De cursus wordt niet afgesloten met een toets.

Bewijs van deelname

Na afronding van de cursus ontvang je een bewijs van deelname van HZ University of Applied Sciences.

Studiekosten

Deze cursus wordt samengesteld op basis van jouw leerdoelen. De studiekosten hangen af van het aantal dagdelen. Neem contact op met Lubi Möhlmann - Ponson om de inhoud van de cursus en het tarief door te spreken.

Is hbo-deeltijd ook iets voor jou?

Portret van Verpleegkunde student

Verpleegkunde (HBO-V)

Ben je klaar om door te groeien in de zorg? Met de deeltijd bachelor Verpleegkunde ontwikkel jij je…
Sociaal Werk student in gesprek

Sociaal Werk

Wil jij mensen in kwetsbare situaties helpen zo zelfstandig en gezond mogelijk te leven? En werk je…