Rianne van der Feen-Kooiman

Rianne van der Feen-Kooiman

Rianne van der Feen-Kooiman is docent-onderzoeker bij het lectoraat Excellence and Innovation in Education.


‘Inclusiever onderwijs ontstaat wanneer een omgeving zich kan aanpassen aan de behoeften van de student. In tegenstelling tot werkdruk verhogend individualistisch maatwerk stellen hechte netwerken ons in staat inclusiever te zijn.’


Rianne is opgeleid tot dramadocent aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en is daarna tien jaar theatermaker en acteur geweest in het buitenland. In Seattle en Praag heeft ze daarom eerst acteervakken gegeven aan de toneelschool en daarna heeft ze aan de University of Washington haar bachelor Verpleegkunde gehaald. Aan de Hogeschool Rotterdam heeft ze onderzoek gedaan naar valpreventie in de psychogeriatrie en ze heeft hier een master Verpleegkundig specialist gedaan.

Het was vanuit haar opleiding logisch dat ze enige tijd als verpleegkundig specialist in het verpleeghuis gewerkt heeft, maar uiteindelijk past onderwijs beter bij haar: eerst als docent Gezondheidszorg en welzijn in Rotterdam en nu als docent Verpleegkunde in Vlissingen. Recent is zij afgestudeerd aan de Radboud Universiteit als ECHA Specialist Hoogbegaafdheid.

Vanuit haar expertise en affiniteit doet Rianne in het lectoraat Excellence and Innovation in Education onderzoek op het terrein van inclusief onderwijs. ‘Het is niet de vraag of we iets moeten met inclusie, zoals bewuster omgaan met breindiversiteit, maar hoe we dit het beste kunnen aanpakken om zo bij te dragen aan gelijke kansen in ons onderwijs.’ Ze is initiatiefnemer van verschillende projecten. In de eerste plaats het project Breindiversiteit, waarbij wordt verkend welke handelswijzen en handvatten er voor studenten, docenten en studieloopbaancoaches aan de HZ University of Applied Sciences ontwikkeld kunnen worden om ze te ondersteunen bij inclusiever onderwijs, en in de tweede plaats de Werkplaats Onderwijs-onderzoek Hoogbegaafdheid Zeeland die samen met belanghebbenden uit alle onderwijssectoren de doorgaande lijn van po, vo, mbo en hbo bekijkt. Tot slot bereidt ze een promotieonderzoek voor aan de Rijksuniversiteit Groningen waarvoor ze ook het onderwerp inclusiever hoger onderwijs onderzoekt.

Projecten

Vitaliteit

Breindiversiteit 

Breindiversiteit (of neurodiversiteit) houdt in dat hersenen zich op verschillende manieren kunnen…

Kinderen die hun hand opsteken in de les
Vitaliteit

Werkplaats Onderwijs - Onderzoek Hoogbegaafdheid…

Verschillende Zeeuwse onderwijsinstellingen zien het belang van het laten aansluiten van onderwijs…