Student Company ReCandles is trots op hun SDG-award van de HZ

HZ-studenten Veerle, Rainesh, Ruben, Isabelle, Nienke, Demi en Viggo gaan met hun Student Company ReCandles de strijd aan met het onnodig weggooien van kaarsvet. Want van opgebrande kaarsen maak je toch gewoon een nieuwe? De groep ontwierp een kit om thuis zelf aan de slag te gaan. Maar ze verkopen ook losse kaarsen van gerecycled kaarsvet. Onlangs werd het idee bekroond met de SDG-award van de HZ: een prijs voor de Student Company die de Sustainable Development Goals op de beste manier in het bedrijf integreert.


Voor dit interview spreken we in de HZ af met de voltallige groep. De kaarsen en de kit staan al op tafel uitgestald. De studenten hebben het druk in deze periode, want de verkoop van ReCandles gaat van start. Via de pre-order zijn al aardig wat kaarsen en kits besteld en ook de eerste markten staan op de planning. Rainesh: “Een gaaf moment. We zijn heel benieuwd naar de ervaringen van onze klanten. We hebben er alle vertrouwen in dat ze het een mooi product zullen vinden.”

Want trots, dat is het zevental zeker. Ook op de SDG-award die ze met hun pitch wonnen. Veerle: “Dat was heel tof. Ik denk dat we met ons bedrijf heel goed aanhaken op verschillende SDG’s. We hebben er voor onszelf echt een wedstrijd van gemaakt om alle onderdelen van het product en het bedrijf zo duurzaam mogelijk in te richten.” En dat is hard nodig, vult Ruben aan. “Er worden wereldwijd ontzettend veel spullen en materialen weggegooid waar nog een tweede of derde leven in zit. Dat geldt ook voor kaarsen, die vaak al de prullenbak ingaan als ze nog niet eens volledig zijn opgebrand. Ontzettend zonde en niet milieuvriendelijk. Met ons bedrijf willen we een duurzaam alternatief bieden.”

Vanwege die duurzame benadering probeert de groep bij alle materialen na te denken over de minst belastende oplossing. Viggo: “Onze losse kaarsen worden geleverd in een glaasje van de kringloopwinkel. Hier kiezen we bewust voor hergebruik, zodat we geen nieuw glaswerk hoeven te bestellen. Nienke: “Het kaarsvet verzamelen we bijvoorbeeld bij kerken in de regio. Daar branden altijd kaarsen, ook in de zomer. Organisaties die we benaderen om kaarsvet op te kunnen halen, zijn heel enthousiast. Steeds meer kerken houden hun overgebleven kaarsvet apart voor het moment dat we weer langskomen. Inmiddels zijn we bezig met het plaatsen van een paar punten waar mensen hun oude kaarsen in kunnen leveren, zodat wij het kunnen recyclen.”

Niet ingewikkeld

En dan is er natuurlijk ook de kit, waarmee de koper zelf aan de slag kan gaan met het maken van een mooie kaars. Ruben: “In de kit zitten al je benodigdheden: lontjes, een houder, gerecycled kaarsvet, maar ook duurzame kleur- en geurstoffen. Er zitten voldoende stroken kaarsvet in om zelf een kaars te kunnen maken. Maar we stimuleren iedereen om het daarna te blijven gebruiken met eigen kaarsvet.” Rainesh: “Op onze website en op TikTok hebben we een video geplaatst waarin we demonstreren hoe je de kaarsen maakt. Het is natuurlijk niet ingewikkeld. Je doet je kaarsvet in een houder, je zet de houder in een pannetje water, je laat het opwarmen en je maakt het af met je eigen kleur- of geur. Op de video wordt erg leuk gereageerd.”

De studenten krijgen regelmatig te horen dat hun idee mensen aan het denken zet. Isabelle: “Het is eigenlijk best gek dat we er soms nauwelijks meer bij stilstaan dat je oud kaarsvet gewoon weer kunt omsmelten tot een mooie kaars. Het is een heel simpel gegeven, maar toch zit het bij heel veel mensen niet in het systeem. Als iets op is, wordt het te snel gezien als afval.” De groep vindt het belangrijk dat de klanten begrijpen waar het idee vandaan komt. Veerle: “Natuurlijk willen we ook gewoon een mooi product aanbieden voor een goede prijs. Maar we zijn er ook zo eerlijk mogelijk over. Het is oud kaarsvet en je glaasje komt van de kringloopwinkel. En niet nieuw van de groothandel. Het ene glaasje is rond en de ander weer vierkant. We hopen dat mensen daar het belang en de charme van inzien.”

Het bijkomende voordeel van upcycling is volgens Demi, financieel manager van de groep, dat de prijzen voor de klant laag blijven. “Omdat we veel werken met kringloop en ons eigen kaarsvet verzamelen, blijven de kosten laag. En dat vertaalt zich in de prijs. Heb je de smaak te pakken met de kit, dan kun je van je opgebrande kaars zelf weer een nieuwe maken. Wel zo duurzaam en het scheelt je de aankoop van een nieuwe kaars.”

Groepsgevoel

Alle 23 Student Companies van de HZ worden samengesteld uit studenten van verschillende opleidingen. Samen moeten ze een bedrijf van de grond zien te krijgen, van bedrijfsplan tot de productie en de bezorging. Hoe zorg je ervoor dat je daar samen een succes van maakt? Veerle: “Nou, om te beginnen hebben we het heel erg getroffen met elkaar. De samenwerking verloopt heel natuurlijk. Het is gezellig binnen het team. We zien elkaar zo’n 20 uur per week, dus dan zorg je er ook allemaal voor dat je er het beste van maakt.” Nienke: “Qua koers liggen we ook erg dicht bij elkaar. We hebben eigenlijk geen momenten gehad waarop we echt grote verschillen van inzicht hadden.”

Nu de verkoop van start is gegaan, gaat het bedrijf een nieuwe spannende fase in. Maar voor het zevental is het nu al een leerzame periode geweest. Isabelle: “De bagage die je hieruit meeneemt, is heel waardevol voor later. Je zult uitdagingen gaan herkennen en denken: dat heb ik al eens gedaan, dus ik kan het wel.” Veerle: “Het project zit vol leermomenten. Je wordt in het diepe gegooid en moet soms uit je comfortzone stappen om je doelen te bereiken. Bellen, actie, doen!” Ruben: “Ik denk dat je er veel van leert, of je bedrijf nu een succes wordt of niet. Je mag fouten maken, daar leer je van. Maar we denken dat het met ReCandles helemaal goed gaat komen. We zijn er in ieder geval heel trots op!”

Wil je meer weten over ReCandles? Kijk op www.recandles.nl