Kun je iets meer vertellen over de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional?
“Vorig jaar is het gehele curriculum van de opleiding Pedagogisch Educatief Professional (PEP) vernieuwd, mede vanwege de start van de opleiding deeltijd pedagogiek. Deze twee opleidingen trekken veel samen op. Dit betekent dat we een inhoud hebben ontwikkeld vanuit de inhoud Pedagogiek voltijd én de inhoud van PEP deeltijd. Dit was een superleuke klus om tot een integraal programma te komen."
Kun je dan ook gemakkelijk doorstromen?
"PEP en Pedagogiek raken elkaar zeker. Studenten die de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional hebben behaald kunnen hierdoor gemakkelijk doorstromen naar de opleiding Pedagogiek. Ze kunnen hiermee starten door het volgen van een defficientieprogramma, waarin ze worden ‘klaargestoomd’ voor de verdere voltooiing van de bachelor Pedagogiek."
Wat maakt het concept flexibel onderwijs zo aantrekkelijk volgens jou?
“Blok 1 wordt nog gezamenlijk gestart, maar vanaf blok 2 kunnen studenten gaan kiezen wanneer ze welk blok volgen. En ze kunnen kiezen of dit een begeleide route is of volledig zelfstandig. Een optie waarin je maatwerk biedt is ook denkbaar. Alle info die nodig is vinden ze op HZ Learn en alle bijeenkomsten worden opgenomen en online gezet.
We werken met portfolio’s; studenten zijn vrij hoe ze de criteria in het portfolio aantonen. Wat studeren in deeltijd zo uniek maakt is dat we het echt sámen met de studenten doen. Het gezamenlijke doel voor ogen hebben maakt het sterk. Voorbeeld is het nauwe contact met studenten. Dat zit soms in kleine dingen. Een student haalt even een kopje koffie voor een docent die aan het opstarten is. Het voelt met het hele team als ‘onze’ studenten, er is een grote mate van saamhorigheid. Ik ben ook trots op ons team, samen hebben we grote stappen gemaakt afgelopen jaren.”
Hoe is de werkgever van de student in beeld?
“De studieloopbaancoaches hebben contact met de praktijkbegeleiders van de student. In het portfolio wat de student inlevert is een belangrijke plek ingericht waarin de collega’s en praktijkbegeleider van de student feedback geeft. en reflectie moet geven. Er wordt samengewerkt met het werkveld door bijvoorbeeld een beroepenveldcommissie. Ook op andere meer informele manieren wordt contact het werkveld onderhouden. En elk jaar in februari wordt er een werkveld middag georganiseerd door HZ. Enerzijds is dat voor de werving van nieuwe studenten, maar ook om input te vergaren voor de opleiding. Daarnaast is er een beroepenveldcommissie opleidingscommissie waarin het werkveld aansluit. In de opleidingscommissie wordt ook meegedacht vanuit het werkveld. Het werkveld is erg belangrijk voor het up to date houden van de inhoud van de opleiding.”
Hoe stimuleer je studenten tot zelfstandigheid?
“De kunst is om een balans te vinden hoe je de student toch kan ondersteunen op een stukje inhoud én hoe je de student stimuleert zelf op onderzoek uit te gaan. Dat is soms best wel een zoektocht, omdat studenten soms een compleet verschillende achtergrond hebben en daardoor ook hele diverse vraagstukken hebben. Mbo-studenten komen uit een schools systeem en zijn al gewend aan het werken op de computer. Studenten voor wie de vorige opleiding alweer een tijdje geleden is moeten wennen aan de systemen en manier van werken. Het volgen van leeruitkomsten zoals ‘APA’ en ‘Professioneel Schrijven’ biedt de studenten vaak uitkomst. Wat mij bij het begeleiden opvalt is dat studenten die al langer in het werkveld actief zijn vaak een sterk reflectief vermogen hebben, wat heel erg waardevol is tijdens het proces van begeleiden en studeren.”
Heb je nog een tip voor studenten die de studie Pedagogisch Educatief Professional overwegen te gaan volgen?
“De Associate degree biedt een heel mooi breed perspectief voor de beroepspraktijk. Kinderen hebben altijd stimulering en ontwikkeling nodig. En er zijn altijd kinderen die wat extra’s nodig hebben. Zeker gezien de situatie met Covid-19 zijn de professionals keihard nodig om kinderen in de leeftijd van 0 tot 23 te begeleiden.”