Pauline volgt de deeltijdopleiding Leraar Basisonderwijs aan de HZ. Na jarenlang gewerkt te hebben in de makelaardij koos ze voor een carrièreswitch naar het onderwijs. "Het worden van juf zat altijd al in mijn hoofd. Deze opleiding is wat dat betreft een cadeautje."
Waarom heb je gekozen voor de deeltijdopleiding Leraar Basisonderwijs aan de HZ?
“Ik heb jarenlang jaar gewerkt in de makelaardij. Een mooie tijd, maar ik was toe aan een nieuwe uitdaging in mijn leven. Het worden van juf zat altijd al een beetje in mijn hoofd. Ik werk heel graag met kinderen, bijvoorbeeld op de sportclub of in het koor van de kerk. Nadat ik stopte met mijn baan, heb ik me op de basisschool van mijn kinderen aangeboden als hulpmoeder. Ik deed van alles: leesmoeder, overblijfmoeder, techniekmoeder … De samenwerking was zo leuk dat de school me na een tijd vroeg of ik interesse had in een baan als onderwijsassistent. Daar heb ik een bbl-opleiding voor gevolgd op het mbo. Daarna kreeg ik de kans om door te groeien tot leerkracht basisonderwijs aan de HZ. Een cadeautje, want juf worden is écht mijn doel geworden.”
Was het een spannende stap om aan het hbo te gaan studeren?
“In het begin was dat zeker het geval. Ik was toch een beetje faalangstig. Kan ik het allemaal wel? Niet alleen het studeren aan het hbo na zo’n lange tijd, maar ook het worden van een goede juf. Ik denk dat iedereen zich dat soort vragen stelt aan het begin van een nieuw avontuur. Het fijne aan een deeltijdopleiding is dat je vanaf dag één aan het werk gaat. Die sprong in het diepe klinkt eng, maar daardoor ben je er ook zo doorheen. Je begint direct met het opbouwen van zelfvertrouwen. Je herkent de theorie je ziet jezelf elke dag groeien. Alles wat je leert, neem je direct mee de klas in. En loop je in de klas ergens tegenaan, dan neem je het weer mee naar school. Je groeit daardoor heel snel.”
Waarom wilde je na onderwijsassistent per se doorgroeien tot juf?
“Als onderwijsassistent stond ik natuurlijk ook wel eens alleen voor de klas. Als invaller bijvoorbeeld. Dat waren eigenlijk de allerleukste dagen. Tegelijkertijd is het maar een heel vluchtig moment. Er is aan het eind van de rit niets mooier dan een langere periode bijdragen aan de ontwikkeling van jonge kinderen. Dat je de verantwoordelijk draagt en een duurzame band met ze opbouwt.”
Hoe ziet de verdeling tussen studeren en werken eruit?
“Ik sta 3 dagen per week voor de klas. Op dinsdag ga ik naar de HZ. Dan heb ik nog een dag over waarop ik thuis aan het studeren ben. Ik probeer me goed aan die discipline te houden, zodat ik ook tijd kan blokken voor mijn gezin. Je leven gaat natuurlijk gewoon door. De combinatie werken, studeren en gezin is wel pittig, dus je hebt zeker doorzettingsvermogen nodig. De deeltijdopleidingen aan de HZ zijn heel flexibel in te richten. Je kiest zelf welke leeruitkomsten je wanneer oppakt. Je kunt er gerust wat langer over doen als je situatie dat vraagt. Ook versnellen is een optie. Iets wat ik zeker ga proberen. Mijn kinderen vinden me daarom wel een beetje een nerd, haha!”
Waar heb je je tot nu toe het meest in ontwikkeld?
“De opleiding schenkt heel veel aandacht aan zelfreflectie. In iedere leeruitkomst vind je dit wel terug. Voor een onderwijzer is dat een van de belangrijkste vaardigheden. Het helpt je enorm wanneer je je bewust bent van je karaktereigenschappen en hoe deze invloed kunnen hebben op een groep of individu. Dan gaat het echt niet alleen over je sterke kanten. Je graaft ook nadrukkelijk naar je valkuilen. Alleen als je ze goed kent, kun je ze vermijden of ombuigen tot iets positiefs. We reflecteren regelmatig binnen de hele groep. Dat is best een kwetsbaar moment. Ik moest het wel even leren, eerlijke feedback ontvangen van de hele groep. Maar die openheid is ook heel mooi. En goud waard voor je ontwikkeling.”
Is er een bepaald vlak waar je van opveerde?
“Er zijn heel veel vakken waarvan ik nu denk: had ik dit maar geweten op mijn zestiende! Ontwikkelingspsychologie vind ik bijvoorbeeld heel interessant. De ontwikkeling die onze hersenen doormaken gedurende ons hele leven en hoe dat zich vertaalt naar gedrag. Dat kweekt zo veel begrip en inzicht. Niet alleen in de klas, maar net zo goed binnen je persoonlijke leven en de hele maatschappij. Dankzij dit soort kennis groei je als mens.”
Er is ook veel aandacht voor creatieve vakken. Hoe bevalt dat?
“Dat vind ik heerlijk! Vanochtend heb ik nog lekker zitten drummen het muzieklokaal van de HZ. De lessen en methodes die ik daar oppik, neem ik weer mee naar mijn eigen klas. Ik verzin haast elke week weer nieuwe vormen. Van muziek, schilderen, drama tot het maken van een tiny forest. Het is zó belangrijk dat kinderen zich creatief leren te uiten en zich hierin kunnen ontwikkelen. Ik vind het positief dat de opleiding hier ook ruimte aan biedt, naast belangrijke schoolvakken als rekenen en taal.”
De tekst gaat verder onder de foto
Hoe is de samenwerking met docenten?
“Dat gaat hartstikke fijn! Deze deeltijdopleiding is relatief nieuw. We luisteren daarom goed naar elkaar. Wij krijgen belangrijke feedback van docenten over ons werk, maar andersom vragen ze ook naar onze mening over de opbouw van de opleiding. Dat zorgt voor een heel gelijkwaardige en persoonlijke samenwerking. Met de ondersteuning die we krijgen ben ik heel blij. Loop je ergens tegenaan, op studiegebied of in de klas, dan maken de docenten echt tijd voor je.”
En hoe leuk is het om weer met studenten aan hetzelfde doel te werken?
“Ik bloei daar echt van op. Het is echt leuk om samen op te trekken met je medestudenten. Al is het vooral tijdens die ene dag op de HZ natuurlijk. Buiten de lessen om proberen we die dag ook echt te benutten voor sociaal contact. Samen uitgebreid lunchen bijvoorbeeld, zodat je de tijd hebt om ervaringen uit te wisselen, twijfels te delen of even stoom af te blazen. Gezelligheid is heel belangrijk, zeker als je het even pittig hebt met de opleiding. Dan sleep je elkaar er weer doorheen.”
Ben je nog elke dag blij met je beslissing om weer te gaan studeren?
“Absoluut. Ik vind het nog altijd heel leuk en ik ben ontzettend gemotiveerd. De flexibiliteit die de HZ biedt maakt het voor mij ook goed in te passen in mijn dagelijks leven. De vrijheid die je krijgt, vraagt wel om goede discipline. Tot nu toe heb ik dat goed op de rit. Voor de klas merk ik dat ik mijn talenten steeds beter leer inzetten en dat ik situaties steeds meer op gevoel én methodiek benader. Dat geeft zelfvertrouwen. En als iets je brandstof geeft voor de klas, dan is dat het.”