Degenen die professioneel met kinderen, jongeren en volwassenen werken, stellen zichzelf in toenemende mate de vraag:
Wat kan als een normale seksuele ontwikkeling gezien worden, wat als afwijkend? En vervolgens hoe ga ik daar adequaat mee om?
Professionals blijken in de praktijk behoefte te hebben aan kennis en vaardigheden om mogelijke grensoverschrijding tijdig te signaleren. Wanneer er incidenten zijn waarin seksuele grenzen (wellicht) overschreden zijn, roept dat vaak heftige emoties op. Hulpverleners en leerkrachten hebben in deze situaties regelmatig het gevoel van handelingsverlegenheid en als zodanig met het bespreekbaar maken van deze thematiek en de manier van bejegening.
- Aangifte of niet en wat zijn de gevolgen? In de cursus wordt er aandacht besteed aan de justitiële gevolgen van seksueel- geweld en misbruik.
- Seksualiteit en intimiteit zijn nog vaak een taboe ook bij onze cliënten. Binnen de hulpverlening vindt men het niet altijd makkelijk om vragen over dit onderwerp te beantwoorden.
- Er wordt geleerd hoe je omgaat met de grens tussen het normale en abnormale. Hoe herken je abnormale situaties? Wat doe je bijvoorbeeld als een cliënt zegt dat hij of zij verliefd op je is?
Het doel van de cursus is om in 2 dagen zicht te verkrijgen over hoe te communiceren over seksualiteit, intimiteit en seksueel geweld en misbruik Daarnaast verwerven de cursisten kennis over wat men wel en niet moet doen wanneer dit ter sprake komt in een begeleiding aan cliënten.
- Het spanningsveld afstand versus nabijheid in combinatie met risico’s op seksueel grensoverschrijdend gedrag;
- Eigen normen en waarden op seksualiteit en geweld;
- Vlaggensysteem;
- Theorie eenmalig en meermalig seksueel misbruik;
- Beknopte seksuele ontwikkeling;
- Informatie over aangifte en gevolgen;
- Methodiek over begeleiden bij seksueel geweld en misbruik;
- Informatie over centra seksueel geweld;