HZ-onderzoeker Hilde Kooiker promoveert vrijdag 18 oktober op haar proefschrift: ‘Door lezen de wereld ontdekken’.
Vakken als geschiedenis, aardrijkskunde en natuur en techniek doen een beroep op de leesvaardigheid van leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Hier staan vaak informatieve teksten centraal, die voor veel leerlingen lastiger zijn dan bijvoorbeeld verhalende teksten. Om grip te krijgen op dergelijke teksten zijn woordenschat en achtergrondkennis van belang. Ook helpt het als leerlingen doorzien hoe teksten zijn opgebouwd en dat ze verbanden herkennen zoals oorzaak-gevolg, chronologie of probleemoplossing. Het gaat dan om de structuur van de tekst. Het Nederlandse basisonderwijs besteedt momenteel nog niet zoveel aandacht hieraan. Meer aandacht zou goed zijn, betoogt Hilde in haar proefschrift. Zij laat zien hoe je tekststructuuronderwijs kunt integreren in de natuur- en techniekvakken.
Hilde Kooiker promoveert aan de Universiteit Utrecht. Ze verdedigt haar proefschrift tussen 14.00 en 15.15 uur. De verdediging is ook online te volgen.