Op dinsdag 5 november heeft HZ University of Applied Sciences een belangrijke stap gezet richting inclusiever onderwijs door de intentieverklaring van het VN-verdrag voor gelijke kansen in het hoger onderwijs te ondertekenen.

Tijdens een feestelijke bijeenkomst bekrachtigde Barbara Oomen de inzet van HZ voor een veilige en inclusieve leeromgeving waarin studenten en medewerkers zich kunnen ontwikkelen en vrij voelen om zichzelf te zijn. “Bij de HZ willen wij als persoonlijke hogeschool bijdragen aan een betere wereld”, zei Oomen. “Dat is onze koers. Inclusie hoort daarbij. Het voegt toe aan de HZ als ontmoetingsplaats en veilige haven. Op dit gebied zijn wij al een van de beste hogescholen van Nederland, maar met de ondertekening van dit verdrag beloven wij om hier nog meer aandacht aan te schenken. Helemaal in lijn met onze nieuwe onderwijsvisie!”

Inspirerend programma

De ondertekening van het VN-verdrag maakte deel uit van een inspirerend programma, waarin ook de nieuwe onderwijsvisie werd gelanceerd. HZ-studenten en alumni gingen in een panelgesprek met elkaar in gesprek over hun eigen ervaringen en ideeën voor een inclusief HZ, waarna de officiële ondertekening plaatsvond. Elke van Doorn van ECIO belichtte in haar presentatie de doelen van het VN-verdrag en hoe deze in de onderwijspraktijk kunnen worden ingebed om gelijke kansen voor alle studenten te bevorderen.

Inclusie als kernwaarde

Met de ondertekening van het VN-verdrag onderstreept HZ haar toewijding aan inclusie. Dit plan verwoordt onder meer de ambitie om een leeromgeving te bieden die gebaseerd is op vertrouwen en inclusiviteit, waarin studenten en medewerkers zich kunnen ontplooien. Vanuit deze ambitie is er in de HZ veel organisatiebrede inzet voor zowel medewerkers als studenten op thema’s als ‘diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid’, ‘sociale veiligheid’, SDG’s, en ‘community’. Het beleid ‘studeren met een ondersteuningsbehoefte’ wordt voortdurend verder ontwikkeld.

De HZ bevordert studentsucces en -welzijn op verschillende manieren. Al tijdens de aanmeldingsprocedure worden aankomende studenten geïnformeerd over hoe om te gaan met de ondersteuningsvragen. Studenten hebben een studieloopbaancoach in de opleiding als eerste aanspreekpunt voor begeleiding en daarnaast is er een team voor studentbegeleiding bestaande uit studentendecanen, studentenpsychologen, taalcoaches, specialistische coaches, peerstudenten en vertrouwenspersonen.

Hoge studenttevredenheid

HZ staat bekend als ‘de persoonlijke hogeschool’ en krijgt hoge waardering van haar studenten. In de Nationale Studenten Enquête (NSE) 2024 gaven studenten aan zich veilig te voelen om zichzelf te zijn binnen de hogeschool. Deze cultuur van vertrouwen en inclusie vormt de basis van HZ’s missie om een toegankelijke leeromgeving voor iedereen te creëren en bij te dragen aan gelijke kansen in het onderwijs.