Nog wat leuks geleerd in de herfstvakantie? Het zou mij niet verbazen als veel HZ’ers daar meteen een antwoord op hebben. Een collega vertelde laatst over een bijzonder waardevol gesprek met een coach, een andere leerde al wandelend leiderschapslessen en ik las afgelopen week een prachtig boek over organisatietransities (Navigate). Wij leren wat af binnen het onderwijs. Dat past natuurlijk bij het veld waarin wij werken.

Waar ik immense bewondering voor heb zijn mensen die niet alleen blijven bijscholen, maar zich omscholen. Neem de deeltijdstudenten van de HZ. De vrouw die na jaren in de horeca toch kiest voor haar droom om leerkracht te worden. De moeder en dochter die ik sprak op onze open dag, waarbij zij zich samen gezellig oriënteerden op een nieuwe studie. De man die, een hele werkdag achter de rug, ’s avonds in het Atrium vertelt te genieten van zijn Associate degree en daar zo veel energie van te krijgen.

Een slimme zet

Deze groep studerenden kan in de komende jaren steeds groter worden, omdat thema’s als duurzaamheid, digitalisering en kansengelijkheid, in welk veld dan ook, vragen om permanent bijleren en innoveren.

Maar ook vanwege de krapte op de arbeidsmarkt. De Zeeuwse vacaturebank staat vol met banen, waarvan een deel een paar jaar geleden nog niet bestond – van omgevingsmanager tot dataspecialist. Bijleren en omscholen is letterlijk een slimme zet, maar natuurlijk ook leuk. Gandhi zei het al: ‘Leef alsof morgen je laatste dag is en leer alsof je nooit zult sterven’.

Verkiezingsprogramma’s

Een leven lang ontwikkelen staat op de agenda. Landelijk komt het terug in vele verkiezingsprogramma’s, waarbij veel partijen vinden dat leven lang ontwikkelen (LLO) een taak moet worden van publiek bekostigde instellingen als de onze. Zeeland zette een heus LLO-team op. Binnen de HZ wordt er gewerkt aan een eigen visie. Bottom up, met input uit alle hoeken van de HZ, want dit is een toekomst die iedereen aangaat. Van buiten naar binnen ook: beginnend bij de Zeeuwse uitdagingen en bij de vraag vanuit de praktijk.

De student van de toekomst zijn wij zelf of onze collega’s, onze alumni of degenen die wij jarenlang kenden als eigenaar van het café om de hoek, de trouwe gemeenteambtenaar of deskundige technicus.

Daarbij past het woord studerenden. Een studententijd is eindig, studerende ben je je hele leven lang. Onze voltijdstudenten van nu zien hopelijk dat de draaideur van de HZ ook na hun afstuderen open staat om verder te leren. De verhuizing van de academie voor deeltijd van de tijdelijke huisvesting in Vlissingen naar het hoofdgebouw vind ik dan ook symbolisch: de wereld van voltijdstudenten en van andere studerenden schuift in elkaar.