Melisande studeert Maritiem Officier aan de HZ. Bij deze hbo-opleiding kun je kiezen uit twee studieroutes. Melisande koos voor Scheepswerktuigkunde. In deze video vertelt ze over haar studiekeuze en haar stage, waarbij ze heel de wereld over heeft gevaren en aan grote motoren mocht sleutelen.
Waarom koos je voor de opleiding Maritiem Officier?
"Bij de HZ ben je echt bezig in de praktijk. In mijn geval betekent dit dat ik veel met m'n handen bezig ben en dat ik dankzij mijn stages veel mooie reizen maak. Het is altijd een avontuur."
Je hebt net 5 maanden gevaren tijdens je eerste stage. Hoe beviel dat?
"Een geweldige ervaring! Ik ben opgestapt in Canada en vervolgens naar Ierland, Engeland en Finland gevaren. Aan boord heb ik een hele mooie tijd gehad met gezellige mensen en heb ik veel mooie dingen mogen meemaken. Ik heb voornamelijk aan grote motoren gesleuteld en gewerkt aan grote projecten. Het is elke keer weer een uitdaging en je maakt veel mee aan boord."
De scheepvaart wordt vaak gezien als een mannenwereld. Hoe is het om als vrouw aan boord te werken?
"Voor mij is er eigenlijk niets bijzonders aan. Ik maak zelf geen onderscheid tussen mensen en andersom ervaar ik dat aan boord ook niet. Voor mij is er eigenlijk geen verschil."
Je hebt gekozen voor de studierichting Scheepswerktuigkunde. Wat vind je daar zo interessant aan?
"Voordat ik aan de opleiding begon was ik eigenlijk totaal niet met techniek bezig. Ik dacht eerst dat het vooral om varen zou gaan, maar al snel merkte ik dat ik techniek veel leuker vond. Het technisch bezig zijn en sleutelen aan motoren bleek veel meer mijn ding te zijn."
Wat wil je na je diploma gaan doen?
"Als ik afgestudeerd ben, hoop ik als scheepswerktuigkundige te kunnen werken op een groot zeewaardig schip. Ik wil de wereld over varen. Wat ik leuk vind aan het beroep van scheepswerktuigkundige is dat je altijd praktisch bezig bent en echt met je handen werkt. Als scheepswerktuigkundige werk je voornamelijk in de machinekamer en ben je verantwoordelijk voor al het onderhoud en de technische aspecten van het schip. Je zorgt ervoor dat alles blijft draaien in de machinekamer en dat alle systemen aan boord, inclusief het comfort voor de bemanning, in orde is."
Hoe ziet een gemiddelde dag van een scheepswerktuigkundige eruit?
"Het is geen standaard negen-tot-vijfbaan. Je begint 's ochtends met ontbijten met alle collega's en daarna ga je aan de slag in de machinekamer. Je loopt je dagelijkse rondes en werkt aan grote projecten. 's Avonds eet je gezellig met elkaar en drink je soms een biertje om de dag af te sluiten."