David volgt de opleiding Watermanagement aan de HZ. Hij verhuisde voor deze opleiding van zijn geboorteland Frankrijk naar Middelburg. “Toen ik in Frankrijk studeerde leerde ik vooral hoe te handelen. Op de HZ draait het veel meer om het waarom.
Waarom koos je voor de opleiding Watermanagement aan de HZ?
“In Frankrijk volgde ik een opleiding die veel raakvlakken heeft met Watermanagement. Qua niveau was het vergelijkbaar met het Nederlandse mbo. Ik heb daarna even gewerkt, maar wilde graag verder leren. Een hbo-diploma geeft me de mogelijkheid om op andere plekken in Europa te werken. De HZ kwam ik tegen bij een internationale studiebeurs. Als Zeeuwse hogeschool staat de HZ goed aangeschreven op het gebied van water. Ook vond ik Nederland interessant omdat ik de taal al een beetje kende dankzij mijn Nederlandse vader. Het leek me een mooie manier om de taal beter onder de knie te krijgen.”
Welke richtingen kun je op met de opleiding Watermanagement? En wat koos jij?
“De opleiding is ontzettend breed. Tijdens je studie heb je veel keuzemomenten om naar een specialisme te groeien waar je interesse ligt. Via 3 studieroutes, maar ook dankzij minoren en keuzevakken. Studenten Watermanagement kunnen met heel andere takken van sport bezig zijn. Het varieert van ecologie of grondwatervraagstukken tot het versterken van dijken met materiaal uit de zee. Ik specialiseer me in waterzuivering van de industrie. In dit vakgebied ben je veel bezig met chemische processen. Scheikunde en chemie heb ik altijd heel interessant gevonden.”
Vind je het belangrijk om met je kennis bij te dragen aan een betere wereld?
“De belangrijkste reden dat ik deze studie volg, is mijn fascinatie voor water en scheikunde. Het is natuurlijk wel een fijne gedachte dat ik met mijn werk voor een positieve verandering kan zorgen. Werken aan waterzuivering heeft een direct effect op onze maatschappij en op de wereld. Ik werk graag aan dingen waar ik het directe nut of resultaat van zie. De HZ sluit daar als praktijkgerichte hogeschool goed op aan. Voor onderzoek op de lange termijn ben ik wat te ongeduldig. Gelukkig zijn anderen daar weer goed in, want voor de uitdagingen in de wereld heb je beide typen mensen nodig.”
Hoe is de verhouding tussen theorie en praktijk?
“In het eerste jaar leg je de basis voor de rest van de opleiding. Dat betekent dat je in vergelijking met de jaren daarna wel wat meer theorie krijgt. Natuurlijk draai je projecten in de praktijk, maar je leert ook hoe je moet onderzoeken en hoe je daar een verslag over schrijft. Ik was bepaald geen schrijver, maar ik ben er veel beter in ben geworden. Tegen nieuwe studenten die net als ik het liefst direct aan de slag gaan, zou ik zeggen: zet vooral door! Je gaat steeds meer werken in de praktijk. Ik ervoer toen trouwens meteen waarom de stof uit jaar één zo belangrijk was.”
Waarin ben je het sterkst gegroeid?
“Toen ik in Frankrijk studeerde leerde ik vooral hoe te handelen. Bijvoorbeeld hoe je bacteriën laat groeien, hoe je daar een cultuur van maakt, hoe je een hydraulische installatie moet bedienen. Op de HZ draait het veel meer om het waarom. Veel dingen die ik in Frankrijk leerde ben ik aan de HZ pas echt gaan begrijpen. Je leert hier onderzoekend en oplossingsgericht te werken, maar ook je resultaten te interpreteren. Het manipuleren van een bacteriecultuur is niet het moeilijkste op de wereld. Veel uitdagender is het om de resultaten betekenis te geven en van daaruit nieuwe stappen te bedenken.”
Hoe word je begeleid door je docenten?
“Vanaf het eerste moment ben ik ontzettend goed begeleid. Ik was natuurlijk een apart geval: ik spreek de taal, maar het Nederlandse onderwijssysteem kende ik niet. Dan is het fijn dat docenten de tijd voor je nemen om je wegwijs te maken. Tijdens het afstuderen heb ik die ervaring nog steeds. De docenten zijn betrokken en geïnteresseerd. Natuurlijk moet je op een hbo ook zelf initiatief nemen en oplossingsgericht denken. Maar je hebt op de HZ nooit het gevoel dat je alleen gelaten wordt.”
Hoe zag je afstudeerstage eruit?
“Bij PureBlue in Hulst deed ik onderzoek naar het verwijderen van microverontreiniging uit rioolwater door middel van ozon-bio. Denk bijvoorbeeld aan microresten uit medicijnen. Deze kunnen er met een klassieke zuiveringsinstallatie moeilijk worden uitgehaald. Ozon-bio is een hybride vorm. De ozonreactor zorgt voor de oxidatie van de verontreinigingen, zodat het biologische proces wordt vergemakkelijkt. Het is een vrij nieuwe techniek, dus er moet nog veel onderzoek worden gedaan om de optimale behandeling te vinden. Hoe minder ozon je nodig hebt, hoe beter, want daarmee bespaar je energie. Het is ingewikkelde materie, maar heel interessant. Deze stage heeft mijn kennis echt verrijkt, bovenop wat ik al aan de HZ heb geleerd. Ik ben er een stuk wijzer uitgekomen!”
Lees meer over de opleiding Watermanagement aan de HZ