Digitalisering heeft impact op vrijwel elke sector. De vrijetijdssector vormt hierop geen uitzondering. Digitalisering stelt ondernemers in staat om te innoveren, zodat ze zich kunnen aanpassen aan de snel veranderende behoeften van gasten.
Daarnaast biedt het mogelijkheden voor het efficiënter inrichten van bedrijfsprocessen en het verduurzamen van de organisatie. Binnen het Aanjaagprogramma Innovatie Toerisme is onderzoek gedaan om ondernemers bewust te maken van de manieren waarop data kan worden ingezet voor het bedrijf en de voordelen hiervan.
Data speelt een cruciale rol in de digitale weerbaarheid van ondernemers in de vrijetijdssector. Het stelt hen in staat om onder meer trends te begrijpen, klantgedrag te analyseren en mee te gaan met de snelle digitale ontwikkelingen. Met effectieve data-analyse kunnen ondernemers hun bedrijfsprocessen verbeteren, risico's minimaliseren en gepersonaliseerde ervaringen aanbieden. Dit is essentieel om te gedijen in de steeds digitalere wereld van vandaag.
In de Zeeuwse toerisme-podcast over digitalisering spreken Rutger van der Male en Jolène Cijsouw over het onderwerp. Zij hebben het onder meer over wat het onderwerp is, wat het betekent voor de vrijetijdssector en hoe het zich ontwikkelt richting de toekomst. Ze geven verschillende voorbeelden.
In onderstaand webinar toont Jolène ondernemers hoe het analyseren van data kan bijdragen aan een optimalisering van de bedrijfsprocessen.
In het webinar wordt gewerkt met twee datasets. Deze vind je hier en hier.
Concrete voorbeelden over hoe je digitalisering kunt toepassen in toeristische bedrijven vind je op deze pagina.