HZ Kenniscentrum Kusttoerisme (HZ KCKT) is één van de partijen die heeft meegeschreven aan het nieuwe rapport ‘Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities’. Hierin staan veertig acties om de voordelen van toerisme op populaire bestemmingen eerlijker te verdelen. Nu is dat lang niet altijd het geval. Denk bijvoorbeeld aan zonbestemmingen waar toeristen overnachten in internationale hotels en slechts een kleine groep van het toerisme profiteert, terwijl lokale ondernemers en inwoners dit nauwelijks doen.
Naast HZ KCKT hebben de Travel Foundation, het Centre of Expertise in Leisure, Tourism and Hospitality (CELTH), het European Tourism Futures Institute (ETFI), Breda University of Applied Sciences, het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) en Destination Think.
Door de huidige, vaak scheve verdeling genieten toeristen van alles wat mooie bestemmingen hebben te bieden en merken bewoners soms alleen de negatieve gevolgen, zoals drukte en stijgende huizenprijzen. Hoe zorg je dat de inkomsten van toerisme (ook) terechtkomen bij de lokale bevolking? Het rapport geeft bestemmingsmanagers en soortgelijke organisaties een duidelijke routekaart met praktische aanbevelingen, zoals:
- Belastingen, inkomstendeling en financieringsmodellen. Via belastingprogramma’s en inkomstendeling kunnen inkomsten uit het toerisme lokaal worden geïnvesteerd, bijvoorbeeld via toeristenbelastingen die worden gebruikt voor projecten zoals infrastructuurverbeteringen en huisvesting.
- Stimuleren van lokaal ondernemerschap. Door het ondersteunen van bedrijfsincubatie- en trainingsprogramma’s, kunnen lokale ondernemers beter profiteren van toerisme. In Zuid-Afrika hebben zulke programma’s geleid tot groei van kleine bedrijven in de toerismesector.
- Marktregulering en regelgevende instrumenten: licenties, ethische toeleveringsketens, prijsmodellen, toegangsreguleringen en zoneringspraktijken.
- Toeristische producten die de lokale cultuur en natuur versterken. Door toeristische activiteiten te creëren die de lokale cultuur en natuur laten zien, zoals ecotoerisme in Costa Rica, krijgen reizigers een unieke ervaring en profiteert de gemeenschap op lange termijn.
- Samenwerken met de lokale bevolking. Een belangrijke les uit het rapport is dat bestemmingsmanagers beter moeten samenwerken met lokale gemeenschappen en andere betrokkenen. Zo kunnen ze de behoeften van deze groepen begrijpen en ervoor zorgen dat toerisme hen echt helpt.
Een routekaart
In totaal staan er veertig acties in het rapport, waar zowel de reiziger als de lokale bevolking van profiteren. Voor de meeste acties moeten groepen samenwerken. “Dit rapport is een routekaart voor een managementaanpak gericht op gelijkheid. Je begint met het vaststellen van de belangrijke doelen voor de gemeenschap en de ongelijkheden die daarbij horen. Daarna kijk je hoe toerisme kan helpen om deze doelen te bereiken. Je onderzoekt de effectieve ideeën en voorbeelden die we hebben verzameld en bekijkt onze praktische tips voor uitvoering en impactmeting. Dit helpt je om te beslissen wat het beste werkt in jouw situatie”, zegt Bernadett Papp, hoofdauteur en onderzoeker bij ETFI van NHL Stenden. Het rapport is gratis beschikbaar via deze website.