Na een carrière in de horeca besloot Nando zijn droom na te jagen: voor de klas staan op een basisschool. Hij maakte de switch en koos voor de deeltijdopleiding Leraar Basisonderwijs aan de HZ. Hier krijgt hij de flexibiliteit om zijn studie aan te pakken op de manier die bij hem past. De vrijheid en zelfstandigheid die je krijgt, vind ik een enorm pluspunt."

Als deeltijdstudent sta je direct voor de klas. Hoe was dat?

"Ontzettend leuk, maar ook wel spannend natuurlijk. Ik maakte de switch vanuit de horeca, dus ik had nog geen ervaring in het onderwijs. Ik ben er positief en met vertrouwen ingegaan. Wanneer je accepteert dat je nog niet zo veel van het vak weet en bereid bent om goed naar anderen te luisteren, dan komt het echt wel goed. Veel medestudenten hadden al ervaring in het onderwijs. Bijvoorbeeld als klassenassistent. Dat zal zeker goed van pas komen. Maar als je een serieuze werkhouding hebt en intrinsiek gemotiveerd bent, dan is het zonder die ervaring ook prima mogelijk."

Je staat vaker voor de klas dan 'nodig' is. Waarom koos je hiervoor?

"Over het algemeen adviseert de opleiding studenten om 2 dagen per week voor de klas te staan. Misschien 3, afhankelijk van je persoonlijke situatie. Je hebt daarnaast 1 dag per week les op de HZ. Je houdt dan voldoende tijd over voor zelfstudie. Zelf sta ik 4 dagen voor de klas, waardoor ik de zelfstudie veelal in de avond en in het weekend doe. Het is heel persoonsafhankelijk, maar ik gedij hier goed bij. Ik vind het leuk om vaak voor de klas te staan en dankzij een strakke discipline lukt het me om daarnaast mijn leerdoelen te halen. Het fijne aan deze opleiding is dat je de vrijheid en zelfstandigheid krijgt om het op jouw manier te doen."

Hoe is de verhouding tussen zelfstandigheid en begeleiding?

"Als student sta je in nauw contact met je studieloopbaancoach. Met hem of haar stippel je een pad uit dat past bij jouw persoonlijke situatie. De balans tussen zelfstandigheid en begeleiding vind ik perfect. Ze laten je erg vrij in hoe je dingen aanpakt, maar houden altijd de vinger aan de pols. Ik voel veel persoonlijke betrokkenheid, met oprechte interesse.”

Hoe koppel je je leerdoelen aan jouw dagelijkse werk?

"Dankzij het flexibele onderwijs kan ik mijn leerdoelen behalen in de volgorde die bij mijn ontwikkeling past. Ik probeer het zo veel mogelijk te laten afhangen van wat er in de klas gebeurt. Is er een uitdagende situatie, dan zoek ik uit of ik daar een leerdoel aan kan koppelen. Ik vind dat kinderen en ouders er meer aan hebben wanneer ik ze help met hún probleem in plaats van andersom. Misschien denk ik soms al te veel als docent en te weinig als student. Die grens is soms lastig te bewaken. Je moet je studie niet laten ondersneeuwen, maar je wil er ook voor de kinderen zijn. Gelukkig zijn de docenten van de opleiding er altijd om je een spiegel voor te houden wanneer de balans zoek raakt."

Welke tip geef je mee aan iemand die aan deze opleiding begint?

"Sta altijd open voor nieuwe inzichten en accepteer dat er dingen zijn die je (nog) niet weet. De grootste valkuil is misschien wel denken dat je het vak hebt 'uitgespeeld'. Door iedere ervaring in de klas, positief of negatief, leer je weer een beetje meer. Op het ene moment kun je heel overtuigd zijn van je handelen, terwijl je twee maanden later denkt: hoe heb ik het zo kunnen doen? Als basisschoolleraar leren de kinderen niet alleen van jou, jij leert net zo goed van hen. Dat maakt het zo'n mooi vak."

Lees meer over de deeltijdopleiding Leraar Basisonderwijs aan de HZ