Studieroute

Life Sciences

Onderdeel van

Chemie

Life Sciences

Het begrijpen van menselijke ziekten als kanker, stofwisselingsstoornissen, auto-immuniteit en infectieziekten, op het niveau van cellen en hun moleculen, lijkt belangrijker dan ooit. Deze kennis stelt onderzoekers in staat om nieuwe geneesmiddelen, vaccins en andere behandelingsstrategieën te ontwikkelen. En zorgt ervoor dat ze technische principes als Recombinant-DNA-technologie, bio-informatica en celkweek, grondig kunnen behandelen. Je doet in het laboratorium praktijkervaring op met belangrijke technieken als: immunologische testen, biochemische analyses en genetische screening. Ook maak je kennis met de ethische en technische uitdagingen waar dit soort onderzoek mee te maken krijgt.

Vlissingen (vanaf 2022 in Middelburg)

Programma

Zo zit de studieroute Life Sciences in elkaar

In de eerste twee jaar volg je een basisprogramma, waarbij Chemie en Life Sciences centraal staan. Je leert experimenten in het laboratorium te doen, de uitkomst te interpreteren, vervolgonderzoeken te plannen en je resultaten te communiceren. Pas in het derde jaar kies je een studieroute: Applied Chemistry of Life Sciences. Je verdiept je in deze richting door het doen van internationale stage, het volgen van vakken bij een andere universiteit of het uitvoeren van een eigen onderzoek. Ook kies je een minor.

Chemie

Life Sciences is onderdeel van de opleiding Chemie

Bij de opleiding Chemie aan de HZ leg je zelf het accent binnen het brede werkveld. Je krijgt alle ruimte om een route te kiezen die bij jou past. De kansen op een baan zijn uitstekend: de chemische sector staat te springen om goed opgeleide mannen en vrouwen. Welke studieroute je ook kiest, jij wordt opgeleid tot een analytische en accurate onderzoeker die straks de wereld vooruit helpt!

Meer informatie over opleiding Chemie
Jouw toekomst

Na het volgen van deze studieroute

Beroepen

De kansen op een baan zijn uitstekend: de chemische sector staat te springen om goed opgeleide mannen en vrouwen. Je kunt je in tal van beroepen terecht, zoals:

• Biomedisch analist
  • Research analist
  • Laboratorium analist
  • Biotechnoloog
  • Docent biologie

Diploma

Gefeliciteerd, je bent afgestudeerd! Je mag vanaf nu de titel ‘Bachelor of Science’ achter je naam zetten.

Doorstuderen

Wil je na de opleiding doorstuderen? Dan zijn er verschillende mogelijkheden. Zo kun je bij verschillende universiteiten middels een schakelprogramma een mastertraject starten, zoals:

• Master Biologie
  • Master Biomedische Wetenschappen
  • Master Biotechnologie
  • Master Moleculaire Levenswetenschappen

Studiekeuzehulp

Ontdekken of deze opleiding bij je past? Dan kan het helpen deel te nemen aan een studiekeuzeactiviteit. Meld je aan voor een van onderstaande activiteiten.

Vraag het een student!
Heb jij vragen over de opleiding, de HZ of het studentenleven? Vraag het aan studenten van de opleiding Chemie!
Chat nu
Meld je aan voor een opleiding
Keuze gemaakt? Meld je eenvoudig aan voor een opleiding via Studielink.
Ga naar Studielink
Studiekeuzetest
Ontdekken welke opleiding bij je past?
Doe de test