Opleiden voor de warmtetransitie is een gezamenlijk project van HZ University of Applied Sciences en Scalda, gesteund door het Zeeuws bedrijfsleven en financiële bijdragen van Just Transition Fund en Stichting Zeeuwse Publieke Belangen.

Doel van het project is om elk haar ruim 200 studenten onderwijs te geven over de warmtetransitie. Het project geeft een impuls aan de technische opleidingen van Scalda en HZ. Studenten krijgen onderwijs over negen transitietechnieken: restwarmtegebruik, elektrisch gegenereerde stoom, warmtemonitoringssystemen, warmtepompen, aquathermie, zonthermie, koudesystemen, warmteopslag en PVT. De onderwijsmodules bestaan uit praktijkvoorbeelden uit het Zeeuwse bedrijfsleven, fysieke onderwijsopstellingen, theoretische onderbouwing en toetsmateriaal.

De projectpartners komen geregeld bij elkaar. Donderdag 12 december vond de tweede netwerkbijeenkomst plaats in het trainingscentrum van Yara International in Sluiskil, een van de deelnemende bedrijven.

Systeembalans

De groep kreeg een update van het project, de koppeling tussen het onderwijs en Zeeuwse bedrijfsleven werd verder versterkt en Yara vertelde over de activiteiten en alle uitdagingen op het gebied van de warmte- en energietransitie.

Een van de zaken die naar bovenkwam is dat het verduurzamen van een onderdeel uit een industrieel proces vaak gevolgen heeft voor de systeembalans en daarmee op andere processen uit het industriële systeem. Als er aanpassingen nodig zijn, moeten deze worden geïmplementeerd tijdens de periodieke onderhoudsstops. De ammoniakfabrieken van Yara worden elke zes jaar tijdelijk stilgelegd voor zo’n onderhoudsstop. Het is daarom van groot belang om ver op voorhand duidelijkheid te hebben over de mogelijkheden voor verduurzaming.