Werk jij in de foodsector en wil je leren hoe je een sterk en vernieuwend businessmodel opzet? In de 8-delige cursus Food & Business werk je stap voor stap aan een compleet businessplan. Je ontdekt hoe je waarde creëert, foodbedrijven innoveert of je eigen creatieve startup opbouwt. Na afloop weet je hoe je jouw organisatie met onderzoek, strategie en creativiteit écht vooruithelpt.

Startups met vernieuwende ideeën zoals Too Good To Go, No Waste Army en Picnic dagen gevestigde bedrijven uit en dwingen hen tot innoveren. Wil jij ook vooroplopen in een snel veranderende foodwereld? Na het volgen van deze cursus weet je hoe je sterke businessmodellen ontwikkelt, specifiek gericht op foodondernemerschap en innovatie. Je leert niet alleen de theorie, maar je past deze ook direct toe binnen jouw eigen bedrijf of organisatie.

Van waardepropositie tot compleet businessplan

Na afronding van de cursus Food & Business weet je hoe je vernieuwende producten en diensten ontwikkelt die écht aansluiten op de behoeften van jouw klant of gast. Je leert onder andere:

  • Hoe je onderzoek doet naar klanten, businessmodellen en trends in de foodsector.
  • Hoe je een duidelijke en onderscheidende waardepropositie opstelt.
  • Hoe je met negen bouwstenen een sterk businessmodel ontwikkelt.
  • Hoe je jouw inzichten en ideeën overtuigend presenteert aan management en teamleden.

Opbouw van de cursus

Met deze cursus schuif je aan bij een blok van de hbo-deeltijdopleiding Food, Business & Innovation. Je volgt klassikale lessen, workshops en gastcolleges, waarin je zowel theoretische kennis als praktische vaardigheden opdoet. De opdrachten pas je toe binnen het bedrijf waar je werkt.

De cursus is opgedeeld in de volgende thema’s:

Je onderzoekt welke waarde jouw bedrijf écht biedt aan de klant. Met behulp van het Waardepropositie Canvas breng je stap voor stap in kaart of er een goede match is tussen de behoeften van je klant en het aanbod van je bedrijf. Via desk- en fieldresearch analyseer je klantsegmenten: waar is de klant naar op zoek, welke problemen ervaart hij en wanneer is men bereid om tot een aanschaf over te gaan?

Value map

Vervolgens onderzoek je de Value Map van je bedrijf: welke producten en diensten bied je aan, wat is de unieke waarde en op welke behoefte speel je in? Door klant en aanbod in kaart te brengen, ontdek je waar ze goed op elkaar aansluiten en waar nog ruimte is voor verbetering.

Je analyseert het complete businessmodel van jouw bedrijf of organisatie.

Je gebruikt hiervoor het Business Model Canvas: een tool om businessmodellen te beschrijven, te analyseren en te ontwerpen. Dit canvas helpt je bij het ontwikkelen van strategische alternatieven of het versterken van je huidige aanpak. De negen bouwstenen zijn:

Klantsegmenten

Wie zijn je klanten, waar zijn zij naar op zoek en tegen welke problemen lopen zij aan? En hoe kun je ze effectief verdelen over groepen met gedeelde kenmerken?

Waardepropositie

Wat is de unieke waarde van jouw bedrijf en hoe speel je optimaal in op de behoeften van de klant?

Kanalen

Met welke mix van communicatie-, distributie- en verkoopkanalen ontmoet je de klant en hoe zorg je per kanaal voor een positieve ervaring?

Klantrelaties

Welke relaties met je klant ga je op welk moment aan? Denk bijvoorbeeld aan persoonlijke aandacht of snelle geautomatiseerde ontzorging.

Inkomstenstromen

Waarvan zijn de inkomensstromen afhankelijk en waar liggen de kansen en bedreigingen? Wat zijn klanten bereid te betalen en met welke betalingsstructuur (bijvoorbeeld eenmalig of via een abonnement).

Key Resources

De Key Resources beschrijven welke middelen je bedrijf nodig heeft om goed te kunnen draaien, bijvoorbeeld op het gebied van mensen, materialen en gebouwen.

Kernactiviteiten

Onderzoek wat de belangrijkste acties zijn die jouw bedrijf moet ondernemen om succesvol te kunnen zijn.

Key partners

Onderzoek en licht toe welke samenwerkingsverbanden jouw bedrijf aangaat om het businessmodel te optimaliseren, risico’s te beperken of bijvoorbeeld collectief in te kopen bij leveranciers.

Kostenstructuur

Breng nauwkeurig in beeld welke kosten er worden gemaakt in jouw bedrijf.

Nu je de theorie en de praktijk kent achter het complete businessmodel, is het tijd om de ware strateeg en innovator in jezelf naar boven te halen. Welke behoeften van de klant blijven (nog) onbenut en op welke manieren kun je hier innovatief en strategisch op inspelen? Je gebruikt je kennis, inzicht en creativiteit om een frisse blik te werpen op het bestaande model en maakt een herontwerp van de waardepropositie.

Je hebt je uitvoerig verdiept in het Business Model Canvas en het herontwerpen van de waardepropositie. Tijd om je inzichten te delen met je management. In dit blok leer je hoe je dit soort gesprekken voert en hoe je overtuigend presenteert aan het management en andere stakeholders. Dit helpt je bij het creëren van draagvlak voor jouw ideeën en adviezen.

Praktische informatie

Aanmelden & contact

Aanmelden

Je kunt je aanmelden via deze link


  • Kies bij Taalkeuze voor ‘Nederlands/Dutch’
  • Heb je al eerder een opleiding of cursus aan de HZ gevolgd? Dan kun je dit account gebruiken.
  • Heb je geen account? Vraag dan een account aan.
  • Bij ‘Aanvraag voor’ kies je Cursisten registratie EMSA
  • Hier vind je (na het aanmaken van je account) de cursus: Food & Future, Food & Experience, Food & Healthy LIfestyle & Food & Business, studiejaar 2025

Ondervind je problemen met de registratie? Neem dan contact op met het studentenbureau via csa@hz.nl

Contact

Wil je graag eerst in gesprek met een docent? Mail dan naar Judith van Poppel of bel 06 512 622 98.

Studiekosten

De studiekosten van deze cursus bedragen € 2395,-.

Lesdata

Deze cursus bestaat uit 8 lesdagen en 1 afsluitend moment in de vorm van een interview over je portfolio. De lesdagen vinden plaats op dinsdagen van 10.15 tot 17.45 uur.

  • Dinsdag 21 april 2026
  • Dinsdag 12 mei 2026
  • Dinsdag 19 mei 2026
  • Dinsdag 26 mei 2026
  • Dinsdag 2 juni 2026
  • Dinsdag 9 juni 2026
  • Dinsdag 16 juni 2026
  • Dinsdag 23 juni 2026
  • Dinsdag 30 juni 2026

Je schuift aan bij de lessen van de hbo-opleiding Food, Business & Innovation van HZ University of Applied Sciences.

Locatie

HZ University of Applied Sciences, Edisonweg 4, Vlissingen.

Toetsing

Tijdens de cursus werk je aan een portfolio met daarin je beroepsproducten. Je sluit de cursus af met een criteriumgericht interview op basis van jouw portfolio.

Certificaat

Na positieve afronding van de cursus ontvang je een certificaat van HZ University of Applied Sciences.

Groepsgrootte

De cursus start bij minimaal 4 deelnemers. Je sluit met je groep aan bij de lessen van de hbo-opleiding Food, Business & Innovation.

Na de cursus

Met jouw expertise ben je klaar om bedrijven en organisaties in de foodsector vooruit te helpen met innovatieve en commercieel goed doordachte businessmodellen. Niet op basis van gevoel, maar doordat je weet hoe je het klantprofiel en de waarde van je eigen business grondig onderzoekt en analyseert. Je bent uitstekend thuis in het gebruik van de canvasmodellen op het gebied van Business en Waardepropositie, zodat je voor iedere organisatie (of voor je eigen startup) kan zorgen voor een innovatieve impuls.