Tijdens het laatste jaar van de opleiding Engineering aan de HZ volgde oud-student Daphne de studieroute Product Engineering. Voor haar afstudeerstage ontwierp ze een duurzame strandpost voor de strandwacht, waarmee het architectenbureau de Zeeuwse Architectuurprijs won!
Waarom koos je voor de opleiding Engineering aan de HZ?
“De interesse voor techniek en ontwerpen heeft altijd in me gezeten. Tijdens de havo combineerde ik de profielen Natuur & Techniek en Natuur & Gezondheid. Ik was best creatief en vond het leuk om dingen te ontwerpen en te maken. Zeker wanneer ik ergens geen goede bestaande oplossing voor vond, werd ik getriggerd om het zelf te bedenken. Tijdens de Open Dag van de HZ maakte ik kennis met de opleiding Engineering. Daar vond ik raakvlakken met zowel techniek als ontwerp. Het is een brede opleiding waar je veel kanten mee op kunt. Ook dat sprak me aan.”
Je volgde de studieroute Product Engineering. Waarom koos je hiervoor?
“In de eerste drie jaar heb ik alle richtingen goed leren kennen. Uiteindelijk bleef mijn voorkeur voor ontwerp en creatie wel overeind staan. Ik ben meer van het uitdenken, uittekenen en ontwerpen. Ik vind het uitdagend om een product te creëren waarbij mens, milieu, techniek en markt in evenwicht zijn.”
Welk project zal je nooit meer vergeten?
“Echt onvergetelijk waren onze trips naar China. Samen met docenten en studenten ben ik er twee keer geweest: in het derde jaar en nog een keer in het vierde. We gaven daar onder andere gastlessen aan Chinese studenten. Ik gaf bijvoorbeeld les in Solid Works, een 3D-tekenprogramma. In die 2 maanden tijd ben ik daar ontzettend gegroeid als persoon. Opeens ben je zelfstandig in een grote stad, in een totaal andere cultuur. Het leert je buiten je comfortzone te stappen en je open te stellen voor nieuwe ervaringen.”
Hoe kijk je terug op je afstudeerstage?
“Ik liep mijn afstudeerstage bij een Zeeuws architectenbureau. Als afstudeerproject heb ik een duurzame strandpost voor de Strandwacht bij Dishoek ontworpen. Het architectenbureau won daar later de Zeeuwse Architectuurprijs mee. Tijdens het project heb ik gesproken met allerlei betrokken partijen: de opdrachtgevers, maar ook met toekomstige gebruikers, strandgangers, het Waterschap en de aannemer die het moest gaan bouwen. Op basis van die ideeën, wensen en eisen hebben we een ontwerp gemaakt. Duurzaam, met een natuurlijke uitstraling.”
Hoe was de balans tussen theorie en praktijk?
“In het jaar van je studieroute heb je de eerste helft wat meer aandacht voor de theorie. De andere helft ben je weer volop in de praktijk bezig, want dan heb je je afstudeerstage. Praktijk en theorie zijn trouwens altijd nauw met elkaar verbonden. Neem bijvoorbeeld technisch tekenen: je kunt veel nuttige kennis uit de theorie halen, maar het toepassen ervan leer je door het veel te doen. Om te leren tekenen, moet je veel tekenen!”
Wat is het waardevolste dat je geleerd hebt tijdens je studieroute?
“Product Engineering heeft mijn kijk op vorm veranderd. Het is een mindset die je meeneemt naar de meest alledaagse producten. Als ik een nieuwe metaalschaar uit de kist pak, dan begint mijn hoofd meteen te werken. Waarom is het handvat zo gemaakt als hij gemaakt is? Waarom heeft dat dat ene knopje een afwijkende kleur? Bij een goed product is elk element ontworpen met een reden. Het vertelt je wat je moet doen door vorm, kleur, design en logica. Ik vind het leuk om met die blik naar de wereld te kijken. Je ziet het bijzondere in dingen die een ander misschien als normaal ziet.”
Welk vak heeft je tijdens je studieroute het meest verrast?
“Dat waren de lessen over vormstudies en hoe producten communiceren met de gebruiker. Die waren soms bijna filosofisch. Je stelt jezelf bijvoorbeeld de vraag: wat maakt een deur een deur? En wanneer kom je op het punt dat iets geen deur meer is? Dat klinkt misschien als een gekke vraag, maar het raakt precies de essentie van het dieper nadenken over vormen.”
Als wat voor professional liep je de HZ uit na je opleiding?
“Tijdens de opleiding leer je zo ontzettend veel op verschillende vlakken dat ik aan het eind van de opleiding wel eens dacht: ‘ik weet van heel veel van alles, maar ben nergens specialist in’. Na mijn studie is mijn kijk hierop echt gedraaid. Op je werk leer je die specifieke kennis namelijk vanzelf. Je brede manier van kijken is daarin juist een enorm voordeel. Dat je creatief, onderzoekend en kritisch kunt denken. De opleiding Engineering heeft me daarin gevormd.”
Hoe was de sfeer binnen de groep van studenten en docenten?
“Ik heb heel veel mooie herinneringen aan het samenwerken met de studenten en docenten. De groep was heel close. We waren verantwoordelijk voor ons eigen praktijklokaal. We mochten het precies zo inrichten als we wilden. Het was niet alleen leerzaam, maar ook leuk. We organiseerden samen vaak barbecues, hebben de kruipruimtes van de HZ doorkruist, we hebben zelf een pizzaoven gemaakt van onder meer een verfbrander en we hebben eindeloos tosti’s gegeten bij het herontwerpen van een tosti-ijzer. Het was een ontzettend gezellige tijd.”