Ooit begon ze zelf als student aan de Zeevaartschool in Vlissingen, inmiddels staat ze aan het roer van de opleiding Maritiem Officier (MAROF). Bertha Ooms heeft een groot hart voor de zeevaart. “Vitamine Zee,” noemt ze het zelf. Als opleidingsmanager en docent geeft ze dit iedere dag door aan haar studenten.
Van de machinekamer naar het klaslokaal
Bertha’s carrière begon op zee. Als student begon ze aan de boulevard in Vlissingen, waar ze leerde wat het betekent om zeevarende te zijn. Ze heeft 10 jaar als (hoofd-)werktuigkundige gevaren en kent het vak dus door en door. “Je leert op zee niet alleen over machines en processen,” vertelt ze, “maar ook hoe je samenwerkt, hoe je doorzet als het tegenzit en hoe belangrijk veiligheid is. Die ervaringen neem ik nog steeds elke dag mee in mijn werk.”
Na haar jaren op zee maakte ze de overstap naar het onderwijs. Eerst als docent, later werd ze ook stagecoördinator en inmiddels is ze opleidingsmanager. Toch blijft ze bewust ook lesgeven. “Ik wil voeling houden met de studenten. Dat persoonlijke contact maakt het werk waardevol. Als opleidingsmanager kun je plannen maken en structuren neerzetten, maar in de klas zie je waar het echt om draait.”
De zee laat je nooit meer los. Ik gun iedere student dat ze die passie ook ontdekken.
Werken in een hecht team
Het team van de MAROF bestaat hoofdzakelijk uit oud-zeevarenden. “Zo leren studenten van mensen die het vakgebied zelf hebben beleefd. We weten hoe het voelt om voor het eerst aan boord te stappen of om met een internationale bemanning te werken. Die praktijkervaring geven we mee en dat maakt de opleiding sterk. We spreken dezelfde taal, de zee zit in ons DNA en we zijn ontzettend betrokken bij onze studenten en het beroepenveld.”
Dit ziet Bertha ook terug in het werkveld. “Onze oud-studenten zijn gewild in de sector. Ze kunnen overal uit de voeten, aan boord én aan de wal.” Ze heeft veel contact met oud-studenten uit de opleiding. “Dat is voor ons goud waard. Zij brengen zo veel terug naar de opleiding, het helpt ons om de toekomstige generaties klaar te stomen.”
De werkdag van Bertha
“Een gemiddelde werkdag bestaat voor mij niet, maar ik vind het wel leuk om jullie een kijkje in mijn werkdag te geven hoor,” vertelt Bertha. En zo neemt ze jullie als collega’s graag een dag mee in haar werkzaamheden. Van administratie tot overleg en van praktijktrainingen tot lessen.
08.30 - 10.00: Start van de dag
“Ik begin de dag meestal met het bijwerken van mijn mailbox. Vandaag vanuit huis, maar dit is meer uitzondering dan regel. Het is mijn moment om overzicht te krijgen; hoe ziet mijn dag eruit? Een kop thee erbij, en ik kan aan de slag.” Als het mooi weer is komt Bertha met de motor naar school. “Even het hoofd leegmaken en met frisse energie de HZ binnenstappen.”
10.00 - 10.30: Afspraak met oud-student Jack
Als Bertha op school aankomt, heeft ze een kort overleg met Jack, alumnus van de opleiding en inmiddels werkzaam in de maritieme sector. Samen bespreken ze de voorbereidingen voor een aankomend maritiem evenement, waarbij studenten en alumni elkaar ontmoeten en zo alvast kennis maken met hun potentiële werkgever of werknemer. “Jack is een mooi voorbeeld van iemand die de opleiding heeft doorlopen en nu actief meedenkt om de volgende generatie maritiem officieren te inspireren," vertelt Bertha. "Contacten als deze houden de opleiding actueel en relevant. Ze brengen het werkveld letterlijk de school binnen. Het motiveert de studenten om te zien wat er mogelijk is na hun studie.”
10.30 - 10.45: Koffie met collega's
Halverwege de ochtend volgt een vast moment in de dag. Een korte koffiepauze in ‘het koffiehok van de MAROF’. “Dit is voor ons team een belangrijke ontmoetingsplek en een belangrijk onderdeel van onze teambuilding," zegt Bertha. "Iedere pauze zijn we hier met het team te vinden. Eigenlijk is het een te kleine plek, maar het is veel te gezellig. We bespreken hier alles.” Onder het team is dit moment beter bekend als ‘pikheet’. “In de tijd van de houten schepen moest men wachten tot de pek heet was en leverde dat een pauze in de werkzaamheden op. Tegenwoordig wordt de term nog steeds gebruikt in de scheepvaart, en wij houden ‘m er ook in.”
10.45 - 12.00: Studieloopbaanbegeleiding in L0.31
Het tweede deel van de ochtend staat Bertha voor een groep studenten. Het gaat om een studieloopbaan (SLC)-les. “Op deze momenten ga ik in gesprek met studenten,” vertelt Bertha. “Het persoonlijke contact vind ik erg belangrijk. De zingeving in mijn werk zit ook echt in het zien opgroeien van de studenten. Ze komen als jongens en meisjes binnen, na hun eerste stage van een half jaar op zee zijn het jonge mannen en vrouwen en na het afstuderen zwaaien ze af als stoere kerels en dames. Échte zeemannen en -vrouwen. Dat proces begeleiden, samen met een team dat ook het varende leven kent, is voor mij elke dag een feestje. De zee laat je nooit meer los. Ik gun iedere student dat ze die passie ook ontdekken.”
12.15 - 12.45: Overleg in het Vitality Center
Na de les schuift Bertha aan in het Vitality Center voor een overleg over de Nieuwe Energie Tijdens Je Studie (NETJS)-week, een programma speciaal voor langstudeerders. “We kijken hoe we studenten die wat langer (dreigen te) doen over hun studie extra kunnen ondersteunen. Soms hebben ze gewoon een zetje nodig: motivatie, perspectief of een andere aanpak. Het is belangrijk om te laten zien dat ze niet alleen staan, dat we er zijn om ze te begeleiden richting de eindstreep.”
13.00 - 14.30: Training in de machinekamersimulator
’s Middags staat een Engine Room Resource Management training gepland. Deze trainingen worden samen met samenwerkingspartner De Ruyter Training & Consultancy georganiseerd. Hiervoor komen professionals vanuit de maritieme- en offshore sector van over de hele wereld naar Vlissingen om deze trainingen te volgen en zo de vaarbevoegdheid te behouden. De cursisten werken in de machinekamersimulator. “Voor deze professionals kunnen we situaties creëren die je in het echt niet zomaar tegenkomt, zoals een grote storing of calamiteit. De kennis en management skills worden opgefrist in een praktijkgerichte omgeving.”
Hierbij komt Bertha regelmatig alumni van de opleiding tegen, vandaag is dit Martijn. “Het geeft een gevoel van trots om hem zo succesvol te zien in zijn carrière. Daar heeft onze opleiding een mooi steentje aan bijgedragen. Het is fijn om een warme band met oud-studenten te blijven houden. We zien Martijn in februari ook weer tijdens de Scheepvaartdag, waar hij met studenten in gesprek gaat om stagiaires te werven.”
14.45 - 16.15: Praktijkles in Technum
Het laatste deel van de werkdag speelt zich af in de machinekamer van het Technum. “Hier ervaren de studenten hoe het voelt om echt in de machinekamer aan het werk te zijn. De machines, de geluiden, het onderhoud aan de installaties en de verantwoordelijkheden die erbij komen kijken, kun je niet uit een boek leren. Dat we deze ruimte samen met Scalda hebben om in de praktijk te leren en werken is een meerwaarde voor het Zeeuwse maritieme onderwijs.”
Na werktijd: Stoom afblazen
Na een dag op de HZ stapt Bertha graag op haar rolschaatsen voor een potje rollerderby, als actieve afsluiter van de dag. Ze is lid van de Black Sheep Honey Rollers, de enige roller derby-vereniging in Zeeland. Rollerderby is een full contact sport op rolschaatsen waarbij één skater per team punten scoort door tegenstanders in te halen. “Dat is mijn manier om even stoom af te blazen. Het is intensief, fysiek, gezellig en geeft me ontzettend veel plezier. Je moet scherp zijn, net als op zee; maar dan in de sporthal.”
Maritiem Officier
Als Maritiem Officier is de haven of de zee jouw thuis. Je vindt werken met schepen fantastisch, of ze nu op zee varen of in de haven liggen. Ben jij die zeeman of vrouw? Kies dan voor de opleiding Maritiem Officier.
Lees meer over deze bacheloropleiding