Joyce volgt de Associate Degree Pedagogisch Educatief Professional. Inmiddels is ze halverwege het tweede jaar. Ze is werkzaam bij Kinderopvang Walcheren. Tijdens haar studie wordt ze ondersteund door haar werkplekbegeleider Fieke. Zij helpt Joyce de vertaalslag te maken tussen haar opleiding en de praktijk.
Joyce, jij koppelt je studie aan je baan als vestigingsmanager van Kinderopvang Walcheren. Bevalt dat?
“Dat bevalt heel erg goed. Dankzij deze studie kan ik alles wat ik leer direct toepassen in de praktijk. Met deze opleiding kun je echt de verdieping ingaan. Niet alleen dankzij nieuwe methodieken en pedagogische theorieën, maar vooral ook door oplossingsgericht te werken.”
Fieke, wat is jouw rol als werkplekbegeleider bij KOW?
"Ik ben 4 jaar geleden begonnen met het coachen van de eerste lichting KOW-medewerkers die deze opleiding volgen. Als Coördinator Pedagogiek en Ontwikkeling maak ik de vertaalslag naar de praktijk. Wanneer het doel is om met bepaalde methodes te werken, dan kijk ik hoe een medewerker dat kan verbeteren. De opleiding levert uiteindelijk medewerkers waar wij iets aan hebben.”
Joyce, kan je meer vertellen over de begeleiding door de HZ?
“Tijdens de studie heb je zowel je studieloopbaancoach op de HZ als je werkplekbegeleider nodig. Met mijn studieloopbaancoach voer ik gesprekken over mijn persoonlijke en professionele ontwikkeling, en over de leeractiviteiten binnen de opleiding. Ik krijg feedback op mijn studievoortgang wat erg prettig is. Met werkplekbegeleider Fieke voer ik inhoudelijke gesprekken over mijn ontwikkeling op de werkvloer: wat gaat er goed en wat vind ik lastig? In die gesprekken zijn we gelijkwaardige partners.”
Joyce, hoe intensief is jullie contact?
“Fieke en ik hebben iedere maand overleg. Dan bespreken we het leerproces, hebben we gesprekken over leerdoelen en over welke groei ik doormaak. Het is heel fijn om dat terug te horen en je daarvan bewust te worden. We sparren ook over hoe de geleerde methodes toegepast kunnen worden in de praktijk en hoe de leeromgeving op de groep verrijkt kan worden. Bijvoorbeeld door naar het beleid te kijken en te vragen wat er aangescherpt of verbeterd kan worden. Ik kijk altijd met een overkoepelende blik naar de organisatie. Als ik iets leer, dan ga ik dit uitvoeren in de praktijk, samen met mijn collega’s.”
Fieke, hoe ondersteun jij studenten met het combineren van studie, werk en privé?
“Daar is goede begeleiding voor nodig, want vanaf dag één is het knallen. Het is écht een doe-opleiding. Het komt ook best wel eens voor dat studenten in het eerste jaar de bomen door het bos even niet meer zien. Ik vind het mooi om ze dan te begeleiden bij het stellen van doelen, zodat ze rustiger aan kunnen doen en doelen kiezen die aansluiten op het werk. De kracht van deze opleiding is het maken van de koppeling met de praktijk.”
Fieke, klopt het dat de kinderopvang een steeds aantrekkelijkere werkplek wordt voor hbo’ers?
“Absoluut. Ik ben blij dat de kinderopvang al jaren een kwaliteitsslag doormaakt en daar nog altijd in groeiende is. Dat biedt ook veel kansen voor hbo'ers. Denk aan beleidsmedewerkers of coaches op pedagogisch vlak of in Voorschoolse Educatie. Dit belooft veel goeds voor de toekomst.”