Sharona is student Communicatie aan de HZ. Tijdens de opleiding wil ze zich ontwikkelen tot contentmarketeer. In dit artikel deelt ze haar ervaringen.

Waarom heb je gekozen voor de opleiding Communicatie?

“Tijdens mijn vorige opleiding Leisure Management volgde ik een verdiepend vak over communicatie. Dat vond ik heel interessant vond. Alle puzzelstukjes vielen samen toen ik switchte naar de opleiding Communicatie aan de HZ. Schrijven deed ik al met plezier voor een grote blog en tijdens de studie ben ik me gaan specialiseren als contentmarketeer.”

Wat houdt de opleiding in en wat leer je er precies?

“Je duikt in de theorie van marketing, psychologie, bedrijfscommunicatie en allerlei diverse vakken gericht op communicatie. Maar grotendeels is de opleiding heel praktijkgericht. In de meeste gevallen werk je voor een echte opdrachtgever. En je leert hoe het er echt in de praktijk aan toegaat. Hoewel de opleiding heel breed is ingestoken, kun je vrij gemakkelijk een specifieke richting kiezen en je stages daarop afstemmen.”

Hoe heb je je stages ervaren?

“Als heel leerzaam, vooral mijn meeloopstage bij LMG. Een reclamebureau in Goes. Daar mocht ik ondersteunen bij grote contact- en horecabeurzen in De Zeelandhallen. Van het schrijven van nieuwsbrieven tot het bijhouden van de social media kanalen. Vanuit LMG heb ik zoveel verantwoordelijkheid gekregen. Hoewel ik enorm in het diepe ben gegooid en fouten heb gemaakt, heeft dat enorm geholpen om in een korte tijd veel te leren.”

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

“Na mijn afstuderen wil ik graag fulltime voor LMG gaan werken. Ik kijk ernaar uit om carrière te maken. Zo wil ik mijn kennis als contentmarketeer specialiseren op het gebied van seo en advertising. Het liefst in de commerciële sector waar ik snel nieuwe stappen kan maken. Ik sta dan ook voor alles open om mezelf te blijven verbeteren.”

Wat doet een contentmarketeer eigenlijk?

“Als contentmarketeer zet je campagnes in om een merk of product te vermarkten via diverse platformen. Bijvoorbeeld vanuit e-mailmarketing, nieuwsbrieven, social media. Dit gebeurt heel strategisch vanuit doelgroepsegmentatie en vervolgens een onderzoek naar de communicatiekanalen die hierop aansluiten en het maken van passende content.”

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Waarom heb je voor de HZ gekozen?

“Voordat ik aan deze opleiding begon, studeerde ik in Breda. Niet alleen Zeeland miste ik enorm, maar ook het gemak van alles dicht in de buurt. Als paardenliefhebster ben ik dagelijks in de buurt van mijn paard te vinden. Toen ik wist dat ik een switch wilde maken naar een communicatieopleiding en mijn oog per toeval viel op een influencer die studeerde aan de HZ, ben ik op onderzoek uitgegaan. Zowel de kleinschaligheid als het persoonlijke karakter van de HZ spreekt me enorm aan.”

Hoe is het contact met docenten?

“Met een aantal docenten heb ik een hele goede band opgebouwd. De HZ is kleinschalig opgezet en daardoor bouw je gemakkelijk een persoonlijke band met docenten op. Ik heb vergelijkingsmateriaal vanuit diverse opleidingen en het verschil is echt groot. Als je net als ik houd van persoonlijk contact, dan is de HZ echt een aanrader!”

Welk advies zou jij geven aan een studiekiezer die overweegt Communicatie te gaan studeren?

“Ga heel goed na wat je echt leuk vindt. Als je graag met mensen wil gaan werken, is de wereld van communicatie een aanrader. Ik ben zelf meerdere keren geswitcht om te komen waar ik nu sta. Zo ben ik van musicalster naar recreatiemedewerker en evenementenorganisator gegaan. Alles was even leuk, maar nu zit ik pas echt op mijn plek. Oriënteer, durf stappen te maken om te komen tot je einddoel. Het belangrijkste is dat niet een baan hebt voor het geld, maar voor het plezier.”

Lees meer over de opleiding Communicatie aan de HZ