Jurgen combineert de deeltijdopleiding Bedrijfskunde aan de HZ met zijn baan als teamleider bij vervoerbedrijf RET. "Ik ben vanaf de eerste minuut ontzettend tevreden. Als ik de HZ vergelijk met eerdere onderwijsinstellingen, dan is de HZ op alle vlakken persoonlijker."

Jurgen, aan welk team geef je leiding bij de RET?

“Sinds twee jaar ben ik teamleider van de Afdeling Ondersteuning. Met een team van 14 mensen coördineren we de operationele afdelingen: de bus, de trein en de metro. We stroomlijnen de dagelijkse gang van zaken en spelen in op bijzondere situaties. Bijvoorbeeld in het geval van een omleiding of een groot evenement.”

Waarom heb je gekozen voor de deeltijdopleiding Bedrijfskunde aan de HZ?

“Aan de ene kant omdat ik de opleiding nodig heb voor mijn nieuwe functie. Aan de andere kant omdat ik het belangrijk vind om mijzelf te blijven uitdagen en ontwikkelen. Ik ben 23 jaar geleden bij het bedrijf begonnen als trambestuurder. Vanaf 2006 werk ik in verschillende managementfuncties binnen het bedrijf. Sindsdien heb ik heel veel opleidingen en cursussen gevolgd om door te kunnen groeien. De opleiding Bedrijfskunde is een mooie volgende stap. Het is een erg brede opleiding. Daardoor pik ik veel dingen op waar ik op mijn werk dagelijks de vruchten van pluk.”

Lukt het je om de opleiding goed te combineren met je baan en je gezinsleven?

“Soms is de workload best groot, maar het gaat me goed af. Naast de lessen op maandag ben ik per week zo’n 20 uur bezig met de studie. Ik heb daar een goede discipline en regelmaat in kunnen krijgen. De zondag is bijvoorbeeld mijn vaste dag om te studeren. Dan ben ik er ook echt even niet. Daar staat tegenover dat ik er op zaterdag altijd ben voor mijn gezin. Op die dag plan ik niets voor mijzelf. Zo probeer ik de balans te bewaken.”

Je ontwikkelde je van trambestuurder tot leidinggevende. Waar zit die bevlogenheid in om een team aan te sturen?

“Ik heb een grote interesse voor organisatie, gedrag en verandermanagement. Dat zijn onderdelen waar je veel creativiteit in kwijt kunt om je doel te bereiken. Toen ik 23 jaar geleden op de tram zat, dacht ik al na over de vraag hoe er fijner en efficiënter samengewerkt kon worden. Ik proefde in die tijd veel cynisme bij met name oudere collega’s. Een gevoel van: ‘Het is niks, het gaat al jaren zo en het zal ook niet veranderen’. Ik was toen al een positivo en een doorpakker. Ik wilde zorgen voor een positieve verandering en daarvoor moest ik hogerop. Ik ben toen een mbo-opleiding Middenmanagement gaan volgen. Mijn eerste team bestond uit zo’n 80 buschauffeurs.”

Je kunt de theorie van de opleiding direct uitvoeren in de praktijk. Hoe bevalt dat?

“Dat maakt het heel interessant. Ik neem veel van de opleiding mee naar de werkvloer. Soms gedreven vanuit een opdracht, maar soms ook andersom. Aan de Leeruitkomst Organisatie & Gedrag heb ik bijvoorbeeld heel veel baat bij het oplossen van een langlopend probleem dat speelt binnen het team. De modellen waar ik over leer kan ik hier heel goed toepassen in de praktijk. Het maakt me creatiever in het vinden van oplossingen.”

Hoe zou je de sfeer en de aanpak van de HZ omschrijven?

“Ik ben vanaf de eerste minuut ontzettend tevreden. Als ik de HZ vergelijk met eerdere opleiders, dan is de HZ op alle vlakken persoonlijker. Je merkt het al in de manier van begroeten. Docenten kennen je bij naam, weten van je achtergrond. Als je een vraag stelt krijg je een antwoord waarmee je vooruit kunt. En geen kluitje in het riet. Dat klinkt heel vanzelfsprekend, maar ik weet uit ervaring dat dat niet overal zo is. De openheid en gelijkwaardigheid tussen docenten en de studenten vind ik heel prettig.”

Hoe bevalt de samenwerking met deeltijdstudenten?

“Op de HZ kun je je deeltijdopleiding heel flexibel inrichten, zodat het zo goed mogelijk aansluit op je situatie. Hierdoor heeft iedereen zijn of haar eigen opbouw en tempo. Toch sta je er nooit alleen voor. Het is leuk om samen te sparren en te zien hoe iedereen een opdracht anders aanpakt. Zo kom je tot nieuwe inzichten. Wanneer je even vastzit, is er altijd weer een medestudent die je op een andere manier naar de opdracht laat kijken. We hebben allemaal onze eigen kennis, ervaring en methodes. Daarin versterken we elkaar.”

Lees meer over de opleiding Bedrijfskunde aan de HZ