Veerle Coomans, alumna van de opleiding Pedagogiek, is de winnaar van de afstudeerprijs van de Vereniging tot Bevordering van de Studie der Pedagogiek (VBSP). De jury verkoos haar afstudeerwerk uit elf inzendingen. Bij beoordeling keek de jury vooral naar maatschappelijke relevantie: draagt het afstudeerwerk bij aan een oplossing voor een urgent en actueel vraagstuk binnen de pedagogiek?

Volgens de jury slaagt Veerle daar overtuigend in. Haar afstudeerwerk “Hoogbegaafd, wie ben ik? Onderzoek naar de ondersteuning van zelfbeeld en identiteitsontwikkeling aan hoogbegaafde cliënten in de adolescentieleeftijd van Educonsult Jeugdhulpverleners te Middelburg” maakte grote indruk.

Hulpmiddel om in gesprek te gaan over zelfbeeld en identiteit

Haar onderzoek is gericht op ondersteuning bij zelfbeeld en identiteitsontwikkeling bij hoogbegaafde adolescenten en hoe behandelaren passende pedagogische hulp kunnen bieden. Vanuit haar actieonderzoek heeft Veerle het spel “Ik & zo” uitgewerkt als beroepsproduct. Dit spel helpt om een gesprek te voeren over zelfbeeld en identiteit. Voor de spelers zit de grootste uitdaging vooral in het écht durven praten over deze onderwerpen. De jury vindt dat de onderbouwing stevig staat, mede doordat er ook internationale literatuur bij betrokken is. Er is multi-methodisch onderzoek gedaan onder jongeren en behandelaren. Daardoor is er een mooi en doordacht beroepsproduct ontstaan. Het verslag is helder uitgewerkt, leest prettig en maakt het onderzoek goed te volgen.

Tijdens het congres “Pedagogische Kracht in Praktijk” op 2 oktober werd Veerle in het zonnetje gezet door de voorzitter van VBSP. Ze ontving een cheque van 1000 euro en mocht haar afstudeerwerk toelichten.