Voor het eerst in de geschiedenis is de Comeniusbeurs Teaching Fellows toegekend aan een docent van de HZ. Lubi Möhlmann van de opleiding Verpleegkunde net voor de zomervakantie gehoord dat ze de prestigieuze beurs krijgt. Het gaat om een bedrag van 50.000 euro voor het project ‘Virtuele gesprekstechnieken – AI en VR als brug tussen theorie en praktijk in de Verpleegkunde’.

Ze heeft de aanvraag ingediend met Loek van der Linde, manager van het JRCZ Data Science Lab. De Comeniusbeurs Teaching Fellows is bedoeld voor projecten die het onderwijs vernieuwen. Met het geld kunnen de docenten hun visie in de praktijk brengen. Möhlmann en Van der Linde willen met behulp van Artificial Intelligence (AI) en Virtual Reality (VR) studenten trainen in vakinhoudelijke gesprekken.

Het gat verkleinen

Studenten hebben nu vaak moeite met bijvoorbeeld een diagnose- of slecht-nieuwsgesprek door een gebrek aan praktijkervaring, de beperkte beschikbaarheid van acteurs en een trainingsomgeving die meestal niet op de werkelijkheid lijkt. “Met dit project willen we het gat tussen school en de praktijk verkleinen”, zegt Lubi.

Een AI-powered VR-applicatie moet daarvoor zorgen. Als de tool is ontwikkeld en getest kunnen studenten op elk moment van de dag en overal realistische praktijkgesprekken voeren. Ze doen dat ‘in een realistische ziekenhuisomgeving’ en krijgen meteen feedback op hun gesprek. Door het toepassen van AI is elk gesprek net iets anders. Dat sluit beter aan bij de beroepspraktijk.

Andere opleidingen

De tool zou ook gebruikt kunnen worden bij opleidingen als Social Work en Tourism Management. Möhlmann en Van der Linde willen de tool binnen anderhalf jaar ontwikkelen en testen. Het is een van de verplichtingen dat zij hun kennis delen met andere hogescholen.