Jochem is afgestudeerd aan de bachelor Watermanagement aan de HZ en studeert nu aan de master River Delta Development.
Waarom heb je gekozen om na je bachelor de master River Delta Development te studeren?
“Tijdens mijn bachelor Watermanagement heb ik de studieroute Aquatisch Ecotechnologie, maar ik merkte dat ik bepaalde inzichten zou missen tijdens projecten op het vlak van bijvoorbeeld Deltamanagement. De Master River Delta Development (RDD) geeft mij de mogelijkheid om deze inzichten op te doen en draagt het bij aan mijn verdere ontwikkeling als watermanager.
Daarnaast sprak de praktische benadering gedurende de Master mij erg aan. De leerdoelen worden behaald aan de hand van activiteiten en projecten die je uitvoert in een living lab. Ook de omschakeling tussen de verschillende systemen is erg interessant. Het eerste semester is in Middelburg op de HZ, middenin het kustgebied. Het tweede semester bevindt zich in Arnhem op de VHL, waar de focus ligt op het rivierensysteem. Het derde semester bevindt zich in Rotterdam op de HR en ligt de focus weer meer op het stedelijke water.”
Hoe vond je de doorstroom van de bachelor naar de Master RDD?
“De doorstroom verging mij vrij soepel. Ik was natuurlijk al bekend met de HZ en een aantal leraren. Ook de onderwerpen zijn niet geheel nieuw voor mij. De master heeft best wat raakvlakken met de bachelor Watermanagement. Al moest ik sommige dingen wel weer bijspijkeren, omdat het stiekem toch alweer eventjes geleden was dat ik bepaalde vakken heb behandeld. Ook de werkzaamheden in het living lab waren voor mij erg leerzaam, omdat ik mij gelijk heb laten onderdompelen in het doen en laten van Deltamanagement."
Heb je nog aan mooie projecten meegewerkt of een gave stage gedaan?
“Mijn eerste living lab ging over het project in de Hedwige-Prosperpolder. Ik vond dit erg interessant om mee te krijgen, aangezien dit project nu al meer dan 30 jaar loopt. Ik heb verschillende verhalen van zowel voor- als tegenstanders gehoord en geprobeerd deze zo objectief mogelijk te verwerken in een atlas samen met studiegenoten. Het was belangrijk om geen assumpties te maken. Dit is echt een vaardigheid die ik gedurende dit living lab heb kunnen ontwikkelen. Daarnaast was het ook erg leuk om te werken in een project dat momenteel gaande is waarbij je een bijdrage levert aan verschillende partijen.”
Wat kun je met je master?
“Je wordt opgeleid tot een zogeheten 'facilitator of change' (FoC); iemand die veranderingen ondersteund. Ieder ziet een 'FoC' weer anders. Zoals ik het zie is het vooral belangrijk om alle partijen bij een project te betrekken, zodat iedereen zijn visie kan laten horen bij andere partijen. Op deze manier kan er meer draagvlak voor een project gecreëerd worden en kom je meer van de stakeholder te weten zoals diens activiteiten, kennis, perceptie en emotie rond een project.”
Wat wil je na je afstuderen gaan doen/worden?
“Dit vind ik een hele lastige vraag om te beantwoorden. Ik zou graag iets doen als omgevingsmanager of adviseur in binnen- en/of buitenland. Het samenbrengen van verschillende stakeholders en vanuit de verschillende visies een idee, ontwerp of perspectief creëren lijkt me erg interessant. Het liefst met onderwerpen die te maken hebben met klimaatverandering zoals klimaatadaptatie.”
Was je eigenlijk altijd al geïnteresseerd in water en/of duurzaamheid?
“Ja, dat was ik al voordat ik met de bacheloropleiding Watermanagement was gestart. Het aspect duurzaamheid is er gedurende mijn studieperiode steeds meer ingeslopen en is nu een onderwerp dat hoog op mijn lijstje staat. Ik denk namelijk dat er veel kansen zijn om op verschillende vlakken te verduurzamen, zowel gedurende projecten maar ook bijvoorbeeld op energie en gebruik van materialen.”