Tijdens de minor Creatief Denken & Ontwerpen leerde Mark creatieve oplossingen te bedenken voor zijn werk in de technische sector. Dat de minor zelf eigenlijk helemaal niet over techniek gaat, maar meer over het sociale domein, was voor hem een groot pluspunt: “Ik heb daardoor geleerd om op een andere manier naar een probleem kijken. Ik kom uit een heel exacte richting. Met deze minor leer je een vraagstuk ook op andere manieren te benaderen.”

Mark volgt de deeltijdopleiding Technische Bedrijfskunde aan de HZ en werkt daarnaast als IT Business Analyst bij PZEM. De minor Creatief Denken & Ontwerpen gaf hem de mogelijkheid om zijn vakgebied te verbreden: “De theorie binnen de minor is toepasbaar op ieder vakgebied.”

Creatieve oplossingen bedenken

De minor wordt zowel in voltijd als in deeltijd aangeboden. Mark volgde de minor in deeltijd en ging binnen zijn organisatie op zoek naar een vraagstuk. Samen met zijn leerteam doorliep hij het creatieve proces. Door middel van intervisies en feedbacksessies met medestudenten uit verschillende domeinen, kon hij zijn product telkens naar een hoger niveau tillen. “Het is goed om met andere mensen naar je probleem te kijken. Ik heb geleerd om open te staan voor verschillende ervaringen, door aan mensen te vragen hoe zij bepaalde dingen beleven. Je leert echt out of the box denken.”

Veel mogelijkheden

Als gevolg van het creatieve proces heeft Mark een adviesrapport kunnen schrijven voor zijn werkgever. Maar er zijn veel meer opties: “Medestudenten vanuit het sociale domein hebben bijvoorbeeld een handleiding gemaakt om de mobiliteit van ouderen in de dagbesteding te bevorderen. Je kunt er dus allerlei kanten mee op.”

Voor studenten van alle domeinen

Tijdens de minor ontmoette Mark grotendeels studenten vanuit het sociale domein. Voor Mark heel leerzaam, maar wat hem betreft verdient de minor een brede groep studenten. “Juist voor studenten uit de technische en economische sector is het een waardevolle minor. Niet alleen op professioneel vlak, maar ook op persoonlijk vlak heb ik geleerd om te reflecteren.” De docenten hadden daar voor Mark een grote invloed op: “De docenten zijn vakbekwaam en weten hoe ze de stof over moeten brengen. Ook nemen ze de tijd voor je, als je behoefte hebt aan een persoonlijk intervisie- of reflectiemoment.”

Ga het gesprek aan

Wist je dat je voor iedere HZ-minor een adviesgesprek kunt aanvragen? Mark heeft tijdens zijn minorkeuzeproces adviesgesprekken gehad voor 2 minoren. Dankzij dat persoonlijke moment kon hij de keuze maken die bij hem past: “Dat was voor mij heel verhelderend. Je kunt dan beter ontdekken of je aansluiting voelt bij de minor en de docent. Het is interessant om de informatie op de minorpagina te lezen. Maar gesprekken aangaan geeft je toch een completer beeld."

Ook raadt Mark aan om te gaan voor een uitdagende minor: “Kies voor een minor waarin je je kunt specialiseren of je kennis kunt verbreden, en niet een minor die ‘makkelijk’ klinkt. Als je een minor kiest die bij je past, word je vanzelf enthousiast. Dan krijg je er juist energie van!”

Lees meer over de minor Creatief Denken & Ontwerpen