NeurUX - Eye Tracking & User Experience

De opleidingen Commerciële Economie en Communicatie werken tijdens het 1e semester van jaar 1 samen in het project: NeurUX! Je vormt in dit project samen met andere studenten een fictieve organisatie. Hierbij ga je zelf aan de slag om klanten te krijgen voor jouw dienst. Denk hierbij aan het aanbieden van bijvoorbeeld Eye trackingtesten voor bijvoorbeeld websites. Na het testen kun je klanten informatie bieden over hoe anderen naar hun websites kijken en over het klik- en scrollgedrag.

Je bewaakt hierbij het hele proces: van klanten interesseren tot testen uitvoeren en van rapportage aanbieden tot afrekenen. Hierdoor doe je ervaring op met het aangaan en onderhouden van effectieve relaties met klanten, maar natuurlijk ook met je teamgenoten. De volgende onderwerpen komen tijdens NeurUX aan bod:

  • Eye Tracking & User Experience
  • Projectmatig werken
  • Sales
  • Leren studeren & samenwerken
  • Taal


Wat is Eye Tracking?
Je weet natuurlijk wat een website is. Maar wat maakt een website nu tot een goede website? Vindt een websitebezoeker snel wat hij zoekt? Kan hij gemakkelijk een product bestellen? Met andere woorden; ondersteunt de website een goede gebruikservaring of zorgt een website juist voor verwarring en irritatie bij bezoekers? Door proefpersonen met Eye tracking en Mouse tracking te ‘volgen’ kom je erachter of de betreffende website goed in elkaar zit of dat er nog verbeteringen mogelijk zijn.

Je leert theorie over Eye tracking, maar gaat het ook echt gebruiken om adviezen te geven waarmee je klant zijn website kan verbeteren. Eye tracking is niet alleen voor de analyse van websites te gebruiken. Je kan deze techniek ook toepassen bij folders, posters of video’s, apps, winkeletalages of supermarktschappen.

Opbouw cursus
Tijdens NeurUX krijg je instructiecolleges en praktische workshops. Tijdens dit project zijn er 2 laboratoria beschikbaar met Eye trackers, waarmee jouw projectgroep Eye tracking-testen kan uitvoeren.

''Studenten moeten zich uitgedaagd voelen en ondertussen leveren we aan de regio een schitterende dienst; Eye Tracking. Je zou haast vergeten dat het onderwijs is. Eigenlijk vind ik dat wel prima''. Jaap Nelemans – docent Commerciële economie en Communicatie

Opdrachten voor echte bedrijven uit de praktijk: Roompot
Het bedrijf NeurUX werkte onder andere met de Roompot groep. Het boekingsproces van hen werd onderzocht. De zoekstructuur bood verschillende ‘zoekpaden’ en over het algemeen scoorde de website www.roompot.nl prima op gebruiksvriendelijkheid. Toch bleek het lastig om alle verschillende webbezoekers snel en goed van dienst te zijn. De één wil makkelijk extra parkinformatie vinden, terwijl de ander meer is geïnteresseerd in wat er buiten het park is te doen. Het advies was om soms een bepaalde keuzeknop opvallender te presenteren.

Ontdekken of dit bij je past?
Ben je enthousiast geworden van dit verhaal? Bekijk onze studiekeuzeactiviteiten op hz.nl/kiezen en kom erachter wat de opleiding nog meer te bieden heeft.