Impact

Het vierde jaar start met een semester waarin je gaat werken aan projecten gericht op innovatie. Bij het project ‘Impact’ onderzoeken HZ-studenten hoe ondernemers maximale impact kunnen maken met hun nieuw te lanceren producten en diensten.

1 van de ondernemers waarvoor studenten een advies opstelden is Stichting Oradio. Deze stichting beseft dat de belangrijke momenten in ons leven vaak gekoppeld zijn aan muziekherinneringen. Voor mensen met dementie of vergeetachtigheid is een radio- of audiosysteem vaak moeilijk om te gebruiken. Oradio heeft daarom een nieuwe radio ontwikkeld die intuïtief te bedienen is. Deze radio is getest met echte gebruikers en vormt daarmee een oplossing om dementerende of vergeetachtige mensen weer zelf het plezier van muziek te laten ervaren.

    Oradio demo

    Wat lever je op?

    • HZ-studenten hebben voor de stichting meerdere scenario’s uitgewerkt die waarde toevoegen in de toekomst.
    • Studenten hebben een advies opgesteld met aanbevelingen in de vorm van een stappenplan. Zo kan Stichting Oradio de bedrijfsvoering stap voor stap ontwikkelen.

    HZ-student Dennis vertelt over zijn ervaring:
    “Ik zie kansen en mogelijkheden door te luisteren naar begeleiders en zelf onderzoek te verrichten. Ik heb de subsidieverstrekkers, fondsen en sociale partners van Stichting Oradio onderzocht en daar heb ik nieuwe mogelijkheden gevonden voor potentiële subsidieverstrekkers en sociale partners. Dit in de vorm van geld, maar ook in de vorm van vrijwilligers. Op basis van de bedrijfsvoering en algemene voorwaarden ben ik proactief en resultaatgericht opzoek gegaan naar juiste stakeholders. Het is belangrijk om vroegtijdig in te spelen op factoren die meewegen voor het verkrijgen van subsidie.’’

    Binnen dit project leer je meerdere vaardigheden die nuttig zijn tijdens en na je studie. Denk hierbij aan:

    • commerciële calculaties
    • praktijkgericht onderzoek: bronnenonderzoek en interviewtechnieken
    • projectmanagement methoden
    • model thinking: waardemodel, business model, balanced scorecards, strategy maps, meervoudige waardecreatie
    • co-creatie technieken
    • rapportage- en presentatietechnieken

    Ervaring vanuit de opdrachtgever
    Olaf, secretatis van Stichting Oradio is erg tevreden met de samenwerking met HZ-studenten.
    Zijn ervaring: ‘’De nieuwe radio's worden echt geproduceerd. We kunnen nu meer mensen blij maken met een momentje van geluk. De aanbevelingen vanuit de HZ-studenten volgen wij netjes op. Sommige bewust en sommige onbewust. Het resultaat is dat we groeien. Zo hebben we meer vrijwilligers, meer inzicht in het financiële plaatje, meer software en meer productie. Nu deze bedrijfsprocessen in orde zijn is de volgende stap om gedoseerd social media te activeren.’’

    Ontdekken of dit bij je past?
    Wil jij meer informatie over dit project of over de opleiding Bedrijfskunde. Bekijk onze studiekeuzeactiviteiten op hz.nl/kiezen en meld je aan voor één van de activiteiten.