Communicatie: de studentervaring van Han

Waarom heb je voor de opleiding Communicatie gekozen?

“Ik was er altijd van overtuigd dat ik na mijn mbo-opleiding, Marketing en Communicatie,  Commerciële Economie zou gaan studeren. Maar toen ik bij Commerciële Economie zat, kwam ik er al heel snel achter dat dat niet was wat ik zocht. Communicatie bleek voor mij de meest logische keuze. Ik had niet per sé concrete beroepen voor ogen, maar ik vind video’s maken en beeldbewerking heel leuk. Ik wou een niet al te specifieke opleiding volgen. Daarom wilde ik bijvoorbeeld niet voor multimedia design kiezen, daar houd je je maar met één ding bezig.”

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Dsc 4910 2 Han Web

Welk advies zou jij geven aan studiekiezers?
“Ga naar open dagen en volg meeloopdagen. Bij mijn eerste studiekeuze, gemaakt zonder ooit een open dag te hebben bezocht, heb ik me niet voldoende geïnformeerd. Daardoor dacht ik dat Commerciële Economie voor mij een goede studie was en verdiepte ik me niet meer in andere opleidingen. Nadat ik voor de verkeerde studierichting had gekozen ben ik wél naar open dagen gegaan, niet alleen hier maar ook in Amsterdam. Daar hing een heel andere sfeer dan op de HZ. Mensen leken niet in mij geïnteresseerd als persoon, meer geïnteresseerd in mensen binnenhalen."

Waarom heb je voor de HZ gekozen? 

“Ik kende de HZ natuurlijk al door mijn eerste half jaar bij Commerciële Economie. Toen heb ik gemerkt dat ik het fijn vind hoe er hier met studenten wordt omgegaan. Je kan zomaar bij docenten binnenlopen, ze hebben altijd wel even tijd voor je om een vraag te beantwoorden. Je hoort vaak verhalen over andere hogescholen, dat studenten niet eens weten waar de docenten zitten, of dat docenten van de meeste studenten niet eens weten hoe ze heten.”

Hoe bevalt de opleiding tot op heden?
“Heel goed, ik ben heel tevreden over de inhoud van de vakken. We zijn in het eerste jaar begonnen met de basis van communicatie. Psychologie, gedragsbeïnvloeding. We hebben een opdracht gedaan voor de gemeente Schouwen-Duivenland om zwerfafval tegen te gaan. Hiervoor moesten we middelen als posters, stickers en flyers ontwikkelen. Tijdens blok twee voerden we onderzoek uit waarbij we websites testten met een eye tracker. Ook hebben we meer publiciteit gegenereerd voor een bedrijf dat senioren en mantelzorgers ontzorgt. Hiervoor moesten we een doelgroep-analyse maken, uit een bestand van 250 mensen drie doelgroepen halen, deze verwerken tot persona's en op deze persona's onze communicatiemiddelen baseren.”

Wat is volgens jou de grootste misvatting over Communicatie?
“Dat wij alleen maar op een uitvoerend niveau bezig zijn, dus posters en flyers maken. Als communicatie-adviseur kan je juist iets betekenen in het gehele traject, dus ook onderzoek doen en een plan opzetten. Als je het leuk vindt om teksten te schrijven en creatief bezig te zijn, zal je het een heel erg leuke opleiding vinden. Je krijgt hier echt de ruimte om je creativiteit los te laten op allerlei opdrachten uit het bedrijfsleven. Wij hebben op één blok na alle vakken met echte opdrachtgevers gedaan. Dat maakt het veel leuker en echter dan een fictieve opdracht van een A4-tje.”

Lees meer over de opleiding Communicatie aan de HZ

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×