Als favoriet opslaan

Waardegericht en planmatig innoveren

Van idee naar succesvol business concept.

Lees meer

Van idee naar realisatie

Innovatieve ondernemers zitten vaak vol goede ideeën. Maar het vraagt de nodige kennis en vaardigheden om innovaties tot succesvolle eindresultaten te brengen. Zo zijn haalbaarheidsstudies, marktonderzoeken en businessmodellen nodig. De ondernemer/manager heeft specifieke vaardigheden nodig om het hele traject te begeleiden van idee naar innovatie en implementatie. De HZ Masterclass Waardegericht & Planmatig Innoveren biedt de nodige handvatten.

De inhoud van de masterclass
De masterclass gaat in op methoden die direct uitvoerbaar zijn in de eerste fase van de ontwikkeling van een product, business of service. De aangereikte instrumenten helpen bij het verminderen van de marktonzekerheid en ondersteunen bij prioriteitsstelling binnen ontwikkelingstrajecten. Je kunt hierbij denken aan technieken die helpen bij het identificeren van klantbehoeften, marktsegmenten en de waarde-propositie. Een belangrijk onderdeel daarvan is value management. Hierbij ontstaat inzicht in de samenhang van die acties en processen die tot waarde leiden. Daardoor ontstaat minder (ondernemers-)risico en leer je plannen uit te voeren zonder verspilling. En dat is dan weer goed voor  betere bedrijfsresultaten.

In vijf masterclass bijeenkomsten van ieder 3 uur vergaar je de kennis en vaardigheden die nodig zijn om een innovatiestrategie te formuleren, te managen en te realiseren. Alle aspecten komen aan de orde. Van eerste idee tot werkelijke uitvoering. Naast theorielessen krijg je praktische tools aangereikt om creativiteit en daadkracht te combineren. Een belangrijke gedeelte van de theorie en tools wordt aangeboden via de online cursus - MOOC – Creating Valuable Innovations. Deze is een integraal onderdeel van de Masterclass en doorloop je zelfstandig. Het geleerde en de bijbehorende opdrachten neem je mee naar de bijeenkomsten. In de bijeenkomsten richten we aanvullende worskhops  in en daarmee kun je dan direct aan de slag. 

Voor wie?

De HZ Masterclass Waardegericht & Planmatig Innoveren is voor iedereen die de innovatieslagkracht van zijn of haar organisatie wil vergroten, en een concreet idee of project voor vernieuwing op de plank heeft liggen en wil aanpakken. 

Opzet van de masterclass

De groep is klein. Dat geeft ruimte aan veel interactie en discussie met de docent en de medecursisten. Verschillende gastdocenten slaan de brug tussen theorie en praktijk.

De masterclass bestaat uit vijf bijeenkomsten:    

  • 0) Introductie van de deelnemers, projecten en de lesinhoud. Ter voorbereiding op deze bijeenkomst heb je week 0 van de MOOC Creating Valuable Innovations gevolgd. Ook heb je een idee voor vernieuwing, binnen je eigen organisatie of in een nieuw op te richten organisatie. En, je bent in staat om dit idee te presenteren aan de groep.
  • 1) Innovatie als vertrekpunt. In deze bijeenkomst gaan we in op jullie vragen naar aanleiding van de theorie van week 1 in de MOOC. We bespreken verschillende vormen van innovatie en de bijbehorende organisatorische capaciteiten. We gaan dieper in op de verschillende fasen van een innovatie- of businessontwikkelingstraject. Het belang van het denken vanuit de klant, de markt en de eigen competenties komen naar voren. We staan uitvoerig stil bij het belang van strategische doelstellingen voor innovatietrajecten.
  • 2) Van casus tot doel. In deze  bijeenkomst gaan we concreet aan de slag met de theorie van week 2 van de MOOC. We oefenen aan de hand van praktijkvoorbeelden. In deze bijeenkomst heb je je idee ook al iets verder uitgewerkt en we tillen dit idee naar een hoger plan en bepalen een strategie. We gaan ook al concreet aan de slag met het Business Model Canvas van Osterwalder (2004).
  • 3) Wat je kunt met een Waarde Aanpak. In deze bijeenkomst baseren we ons op de concepten van week 3 van de MOOC en gaan we vanuit de strategie een waardemodel uitwerken. Het waardemodel toont hoe verschillende businessmodellen leiden tot verschillende financiële consequenties. Vervolgens bekijken we hoe deze resultaten de vervolgstappen in het innovatietraject richting geven. 
  • 4) Methoden en veel voorkomende knelpunten. In deze laatste bijeenkomst gaan we dieper in op meer en minder bekende methoden ter ondersteuning van innovatietrajecten. Deze zijn vooral gericht op het verminderen van de marktonzekerheid en het vertalen van marktinzichten naar creatieve oplossingen. Ter voorbereiding op deze bijeenkomst bekijk je week 4 van de MOOC en bepaal je op voorhand welke methoden en technieken jij verder wilt oppakken om de plan meer body te geven. Op basis van jullie wensen zullen we zorgen voor de juiste ondersteunende workshops. 

Waarom deze masterclass volgen?

Na het volgen van de masterclass ben je in staat ideeën succesvol om te zetten in innovatie en ligt er een concrete business case voor jouw project. 

Maar er is nog meer…De lessen van de masterclass sluiten aan op parallel lopende leertrajecten van HZ-studenten. Nadat de bijeenkomsten zijn afgerond gaan onze studenten nog verder met het plan wat je gemaakt hebt. Dit maakt het mogelijk de eindresultaten van de masterclass naar een volgend niveau te tillen door ze samen met onze studenten verder uit te werken en te implementeren. En zo stimuleert de masterclass bij zowel aankomende als bestaande ondernemers de nodige ondernemers- en innovatie-skills.

Na afloop van de vijf bijeenkomsten:

  • Ken je de belangrijkste theoretische opvattingen over innovatie en klantgerichtdenken.
  • Weet je wat belangrijke beslismomenten zijn in een innovatietraject.
  • Ken je de voordelen en beperkingen vanuit de klant en het businessmodel.
  • Heb je concrete aanknopingspunten om hiermee binnen je organisatie aan de slag te gaan.
  • Heb je goed zicht op de strategische waarde van een planmatig innovatietraject binnen je organisatie.
  • Beheers je het Business Model Canvas en kun je dit inzetten als instrument.
  • Ken je verschillende instrumenten om marktkennis te verbreden en te verdiepen.
  • Ken je verschillende creatieve technieken om kennis naar idee en ontwerp om te zetten.
  • Heb je een eerste waarde model en Business Model Canvas voor een innovatietraject waarmee je aan de slag kunt, eventueel samen met studenten van de HZ (hierover maken we afspraken met de afzonderlijke deelnemers).

Praktische informatie

Cursusdata en tijd

De 5 sessies vinden plaats op vijf dinsdagen van 15.00 uur tot 18.00 uur op de volgende data: 
• Dinsdag 5 september 2017 
• Dinsdag 19 september 2017
• Dinsdag 3 oktober 2017
• Dinsdag 17 oktober 2017
• Dinsdag 31 oktober 2017

Locatie
De Masterclass Waardegericht & Planmatig Innoveren wordt gegeven bij de HZ University of Applied Sciences, Edisonweg 4 in Vlissingen.

Aanmelden

Aanmelden voor de HZ Masterclass Waardegericht & Planmatig Innoveren kan tot en met maandag 29 augustus 2017 via ssb@hz.nl. Annelies Koomans van den Dries, accountmanager Smart Services Boulevard, is bereikbaar voor meer informatie via: annelies.koomansvandendries@hz.nl of via 06-22241846.

HZ Masterclasses:

• HBO niveau met erkend HBO-certificaat (2,5 ECTs)
• Voor deelnemers met minimaal mbo-diploma en hbo werk- en denkniveau
• Vijf bijeenkomsten van een dagdeel
• Kosten: €895,- excl. btw (incl. cursusmateriaal en maaltijd)
• Voor professionals van bedrijven/ondernemers, instellingen, overheden en studenten
• Interactieve sessies over actuele vraagstukken en specifieke topics
• Intensieve kennisoverdracht, real-life context en praktijkopdrachten (totale studiebelasting van 70 uur)

Als favoriet opslaan
Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×