Scalda en HZ-studenten ontwikkelen Virtual Reality game met scheepsbouwer Damen

Studenten Mediavormgever van Scalda en HBO-ICT van de HZ werken in opdracht van Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) aan een Virtual Reality game. De technische resultaten van het spel worden in de nabije toekomst door Damen onder meer gebruikt voor het ontwikkelen van een Virtual Reality trainingsprogramma voor opdrachtgevers. De game wordt in december opgeleverd.

Trainen van bemanning
Augmented en Virtual Reality zijn toepassingen waar DSNS onderzoek naar doet. Björn Mes van DSNS: “Augmented Reality kan bijvoorbeeld toegepast worden in het onderhoud van systemen en Virtual Reality is interessant om medewerkers te scholen. Meerdere klanten van ons, waaronder de Nederlandse Marine, hebben de wens om hun scheepsbemanning met VR te laten trainen. Als bouwer van de schepen hebben wij de gedetailleerde kennis over de techniek en VR is een ideale manier om deze kennis te delen. Voor veel opdrachtgevers gaat het echter om bedrijfsgevoelige informatie. Daarom willen wij de VR-programma’s zelf intern ontwikkelen.” 
Een gewenst onderdeel hierbij zijn multiplayer toepassingen, waarbij meerdere personen in dezelfde virtuele omgeving kunnen verblijven en interactie aan kunnen gaan. “ Dit is onder meer van belang voor complexe trainingsvormen. Daarnaast is deze techniek interessant omdat we samen met collega’s of klanten schepen in de ontwerpfase al kunnen beoordelen voordat er ook maar een stuk staal is gesneden. De studenten spelen met deze praktijkopdracht een belangrijke rol in de eerste ontwikkelfase van de VR-techniek.” 

Spelelementen
De groep heeft een simulatie ontworpen en ontwikkeld waarbij je je met twee spelers aan boord van een fictief modern oorlogsschip bevindt en een mythologisch wezen -de ‘Kraken’- moet verslaan. De HBO-ICT studenten van de HZ bogen zich over het programmeren van de game, terwijl de studenten Mediavormgever van Scalda het design voor hun rekening namen. Björn Mes: “De spelers kunnen samenwerken of elkaar tegenwerken. De spelelementen bevatten nu een grote knipoog, maar de techniek erachter is voor ons het belangrijkste resultaat.” 

Innovatiekansen
Het project van DSNS viel samen met de vraag van de HZ en Scalda om samen op te trekken in een onderwijsproject. “Deze samenwerking is voor alle partijen waardevol. Het geeft DSNS de kans om kennis op het gebied van AR en VR te delen en de werkzaamheden van de studenten leveren ons nieuwe inzichten op. Zij zijn kundig, creatief en gedreven. Voor hen is dit een uitdagende en leerzame opdracht uit het werkveld. Verder zijn we gebaat bij een regio waar mensen met deze specifieke (vak)kennis te vinden zijn. Het succesvolle project krijgt een vervolg waarbij één of twee studenten verder onderzoek zullen doen tijdens een afstudeerstage”, aldus Björn Mes.

Nieuwsgierig? Bekijk de movie!


Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×