GEANNULEERD: SDG Purpose College: Sterk uit armoede

In verband met de huidige ontwikkelingen rondom het coronavirus hebben we moeten besluiten het SDG Event op 11 november te annuleren.

Een op de twaalf kinderen groeit op in armoede. De harde realiteit. Een realiteit die vele gevolgen kent. Armoede heeft invloed op de geestelijke gesteldheid van kinderen, de gezondheid en de ontwikkeling. Hun sociale leven en ook de aandacht die zij krijgen binnen een gezin. Het is een onderwerp waar veel professionals mee te maken krijgen in hun werk. Maar hoe signaleer je armoede? Wat kun je doen?

Tijdens dit SDG Purpose College op donderdag 11 november deelt ervaringsdeskundige Martin Pragt zijn eigen ervaringen met opgroeien in armoede en zijn visie op armoedebestrijding. Hoe heeft armoede hem sterk gemaakt? En wat kan de rol van hulpverlening, onderwijs, overheid en de omgeving zijn?

(Tekst gaat door onder de foto)

Laat je inspireren door het verhaal van Martin en ga met elkaar in gesprek. En leer door verschillende brillen te kijken naar dit complexe vraagstuk aan de dialoogtafels. Hoe kun jij het verschil maken voor kinderen en gezinnen die leven in armoede? Deel je kennis, vragen, ervaring en visie.

Programma

16:00 – 16:15 Inloop
16:15 – 17:15 College Martin Pragt
17:15 – 17:45 Dialoogtafels
17:45 – 19:00 Netwerkborrel

Omdat dit een event is waarbij ook externen aanwezig zijn, zijn we verplicht – volgens de richtlijnen van RIVM – om te testen voor toegang of te vragen om je vaccinatiebewijs via je QR-code. Mocht je hier vragen over hebben mail dan naar sdgevents@hz.nl

Sterk uit Armoede

Sterk uit Armoede is een ‘emancipatiebeweging’ van, voor en door de mensen in armoede. Vanuit de overtuiging dat armoede een onrecht in de samenleving is en de ‘systeemwereld’ zich heeft vervreemd van een deel van de inwoners. Onze samenleving is zodanig georganiseerd dat hij ongelijkheid in stand houdt met armoede als pijnlijk geaccepteerd gevolg. Het wordt toegestaan doordat fundamentele levensvaardigheden niet meegegeven worden in opvoeding en onderwijs. Mensen die in armoede leven voelen zich niet gezien en gehoord, wantrouwen de wereld om zich heen en kennen zichzelf weinig bestaansrecht toe. Om deze reden fungeren ervaringsdeskundigen als brug tussen systeem- en leefwereld. Onze aanpak van armoede kenmerkt zich door de inzet van opgeleide ervaringsdeskundigen en hun ervaringskennis als complementair onderdeel van de oplossing.