NeurUX - Eye Tracking & User Experience

De opleidingen Commerciële Economie en Communicatie werken tijdens de studie samen in het project: neurUX! Je vormt in dit project samen met andere studenten een organisatie. Hierbij ga je zelf aan de slag om klanten te krijgen voor jouw dienst. Denk hierbij aan het aanbieden van bijvoorbeeld Eye trackingtesten voor bijvoorbeeld websites. Na het testen kun je klanten informatie bieden over hoe anderen naar hun websites kijken en over het klik- en scrollgedrag.

Je bewaakt hierbij het hele proces: van klanten interesseren tot testen uitvoeren en van rapportage aanbieden tot afrekenen. Hierdoor doe je ervaring op met het aangaan en onderhouden van effectieve relaties met klanten, maar natuurlijk ook met je teamgenoten. Het project neurUX bestaat uit onderdelen als: Eye Tracking & User Experience, projectmatig werken, sales, leren studeren & samenwerken en talen.

Eye Tracking & User Experience

Je weet natuurlijk wat een website is. Maar wat maakt een website nu tot een goede website? Vindt een websitebezoeker snel wat hij zoekt? Kan hij gemakkelijk een product bestellen? Met andere woorden; ondersteunt de website een goede gebruikservaring of zorgt een website juist voor verwarring en irritatie bij bezoekers? Door proefpersonen met Eye tracking en Mouse tracking te ‘volgen’ kom je erachter of de betreffende website goed in elkaar zit of dat er nog verbeteringen mogelijk zijn.


Je leert theorie over Eye tracking maar gaat het ook echt gebruiken om adviezen te geven waarmee je klant zijn website kan verbeteren. Eye tracking is niet alleen voor de analyse van websites te gebruiken, je kunt ook het kijken naar folders, posters of video’s, apps, winkeletalages of supermarkt schappen met Eye tracking onderzoeken.

Tijdens neurUX krijg je instructiecolleges en praktische workshops. Tijdens dit project zijn er twee laboratoria beschikbaar met Eye trackers waarmee jouw team Eye tracking- testen kan uitvoeren. Naast zogeheten ‘remote’ Eye trackers, heeft neurUX ook de beschikking over wearable Eye trackers.

Studenten moeten zich uitgedaagd voelen en ondertussen leveren we aan de regio een schitterende dienst; Eye Tracking. Je zou haast vergeten dat het onderwijs is, en eigenlijk vind ik dat wel prima.
Jaap Nelemans – docent Commerciële economie en Communicatie

Opdrachten voor echte bedrijven uit de praktijk: Roompot

Roompot groep was in het verleden klant van neurUX. Het boekingsproces werd onderzocht. De zoekstructuur bood verschillende ‘zoekpaden’ en over het algemeen scoorde de website www.roompot.nl prima op gebruiksvriendelijkheid. Toch bleek het lastig om alle verschillende webbezoekers snel en goed van dienst te zijn. De één wil makkelijk extra parkinformatie vinden, terwijl de ander meer is geïnteresseerd in wat er buiten het park is te doen. Het advies was om soms een bepaalde keuzeknop opvallender te presenteren.

Ontdekken of dit bij je past?

Wil jij meer informatie over dit project of over de opleidingen Commerciële Economie en Communicatie. Bekijk onze studiekeuzeactiviteiten op hz.nl/kiezen en meld je aan voor een van de activiteiten.