Business Analytics

Organisaties dienen vlijmscherpe analyses te maken op basis van de gegevens die zij voorhanden hebben. Dit doen ze om relevant te blijven, te concurreren en simpelweg te overleven.

Van professionals in deze organisaties wordt verlangd dat zij in staat zijn om deze analyses te maken. De gegevens waar de organisaties over beschikken komen uit de organisatie zelf of uit de omgeving van de organisatie. Zaken als consumentenvoorkeuren, kiezersvoorkeuren, en andere maatschappelijke ontwikkelingen worden als big data meegenomen in de analyses. Dit vakgebied heet Business Analytics.

Binnen de opleiding ga je met verschillende tools en verschillende datasets werken aan casussen van echte organisaties. Je werkt met fictieve, maar wel realistische data van: Ik wil van mijn auto af.nl, Saxion Hogeschool, Medisch Centrum Twente, KLM en Auping. Lees meer over deze laatste casus:

Jouw opdracht: de casus van Auping

De controller van Auping is door bijvoorbeeld ziekte niet bereikbaar voor toelichting op de financiële maandrapportages. En hij kan je ook geen toegang geven tot het ERP/boekhoud-pakket van de divisie. Gelukkig is er een audit-file met alle relevante financiële transacties van de jaren 2015 en 2016. Daarnaast heeft Auping een licentie voor Microsoft Power BI waarmee de data geanalyseerd en gevisualiseerd kan worden.

Met behulp van de audit-file en Microsoft Power BI maak je een zorgvuldige analyse en complete visualisatie van de cashflow ontwikkeling voor dit bedrijf. Hierin beperk je je niet enkel en alleen tot het in kaart brengen van de cashflow ontwikkeling, maar ga je ook op zoek naar achterliggende oorzaken. Je houd je bezig met vragen als:

  • Kloppen de trends van de omzet en winst uit de financiële maandrapportages?
  • Hoe ziet de cashflow eruit?
  • Klopt het dat de cashflow niet dezelfde groei als de omzet en winst laat zien?
  • Wat zijn daar dan de oorzaken van?
  • Welke maatregelen kan Auping nemen om de cashflow te verbeteren?

Wat lever je op?

Genoeg gepraat nu, actie! Jij gaat aan de slag en brengt alles in kaart. Jij zorgt voor antwoord op alle gestelde vragen en maakt conclusies. Na jouw analyse lever je het volgende product op aan de CEO van Auping:

  • Een dashboard of een aantal reports met daarop de belangrijkste analyses en visualisaties. Hierover maak jij een professioneel aantrekkelijk verhaal van dat de CEO van Auping zal verrassen

Ontdekken of dit bij je past?

Wil jij meer informatie over dit project of over de opleiding Bedrijfskunde. Bekijk onze studiekeuzeactiviteiten op https://hz.nl/evenementen?filter4=19598 en meld je aan voor een van de activiteiten.